zijn er SM eigenaren die op lpg rijden? wat voor ervaringen hebben ze ermee? Is het beter om dit in een carburateur wagen te instaleren? Waar word de tank typisch geplaatst?
groet
Hans Staartjes
Londen
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je de zoek-functie gebruikt, zul je best wat kunnen vinden in de diverse topics
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Als je de zoek-functie gebruikt, zul je best wat kunnen vinden in de diverse topics
ik vond “Een SM met originele V6 loopt overigens ook prima op LPG. Als je goedkoop SM zou willen rijden, vergeet dat nou maar gewoon. Niet alleen de motor maakt een sm duur….. “
ik rij al een aantal jaren DS en als een SM de zelfde rij karakteristieken bied met meer prestatie, is het dan zo gek, onder huidige benzine prijzen, dat je het lpg rijden zou willen onderzoeken?
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niets mis met het rijden op lpg in je sm hoor, alleen zijn er maar een paar mensen in sm land die op gas rijden. Helaas is er maar één van die gasrijders actief op dit forum. En die komt niet zo vaak.
Ok, hier een paar sm-lpg knelpunten: gasmengstukken voor de 6 venturi’s zijn nergens te vinden. Backfire: meteen luchtfilterhuis kapot. Heet lopen…. etc etc…
Maar met de juiste installatie kan het idd prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Niets mis met het rijden op lpg in je sm hoor, alleen zijn er maar een paar mensen in sm land die op gas rijden. Helaas is er maar één van die gasrijders actief op dit forum. En die komt niet zo vaak.
Ok, hier een paar sm-lpg knelpunten: gasmengstukken voor de 6 venturi’s zijn nergens te vinden. Backfire: meteen luchtfilterhuis kapot. Heet lopen…. etc etc…
Maar met de juiste installatie kan het idd prima.
Ah. Ik heb gehoord van een SM eigenaar in Engeland die met injectiemotor op lpg loopt. Een gasmengstuk op inlaatspruitstuk dacht ik. Over backfiring heb ik inderdaad gehoord. Een vriend van me heeft een Range Rover injectie met lpg. Er is een soort rubber klep in de slang die los laat tot lucht in geval van backfiring. Hij schijnt er weinig last van te hebben. Is het mogelijk om gewoone mengstukken te adapteren voor de venturis? Die dingen worden uit een blok aluminium gemachineerd lijkt het me en zien er niet zo gecompliceerd uit. Ik hoor ook dat een SM vaak heet loopt, daar is lpg zeker geen hulp in. Ik vermoed dat een extra ventilator zou helpen.
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een pop-up-valve (opent tegen veerdruk, in geval van backfire) helpt zeker.
Zelf een inlaatspruitstuk maken? Ik weet niet welke machines je hebt en hoe handig je bent….
Citroen!
Mijn sm 2.7 carburateur uit 72 loopt al 15000km perfect op lpg.
Nog geen backfires en nooit warmlopen. Wel drie rijen radiateur.Draadeinde van de luchtkap verlengt en veertjes geplaatst zodat mocht er een backfire ontstaan de kap omhoog kan springen. Tankinhoud 110 liter dwars achterin. verbruik 1:6 bij snelheden tussen 140 en 190km p/h
venturi met doorsnede van 35mm in luchttoevoor terhoogte van overgang hardplastic luchtkamer en luchtslang. Loopt heel mooi met ouderwetse puntjes. start altijd op lpg ook in de winter ook wanneer een maand niet gelopen. Nooit meer op benzine gereden de laatste twee jaar.
Bij file rijden ventilator van interieur een tikje aan zodat ventilatoren voor de radiateur ook geactiveert worden en gaan draaien, temperatuur motor blijft dan laag. Wacht niet totdat de ventilatoren geactiveert worden door sensor want dan wordt de motor veel warmer.
geen probleem dus
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed verhaal! Geheel conventioneel dus.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Hoi,
LPG geeft inderdaad een hogere verbrandingstemperatuur en dat zou zeker bij hoge kilometrages (15.000km op lpg is erg weinig, je wilt het tenslotte om goedkoop veel te kunnen rijden) een probleem kunnen vormen. Een SM heeft barium gevulde in en uitlaatkleppen, die zitten er in om de warmte beter af te kunnen voeren omdat dit een nogal gevoelig punt is van de SM motor. Om er zeker van te zijn dat de kleppen niet te warm worden en ook bij hogere kilometrages heel blijven zou ik eens te raden gaan bij de firma Prins, die leveren mooie gasinjectiesystemen (lees nooit meer backfires) en die kunnen dus alleen op de krachtigere injectiemotoren van de SM, voor deze systemen wordt op het ogenblik een nieuw systeem ontwikkeld, genaamd valvecare. Dat systeem zorgt ervoor dat samen met de lpg een vloeistof door de injectoren wordt ingespoten die ervoor zorgt dat de kleppen gesmeerd en gekoeld worden, dit systeem lijkt mij een geweldige oplossing voor een SM motor.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
2 dingen. Alleen de uitlaatkleppen zijn gevuld maar niet met barium, maar met natrium. En ja dat is een probleem. De kleppen breken echterniet van de hitte of het niet krijgen van lood/smeering. Ze breken na langdurige stilstand waardoor de steel roest. Vervang die door massieve RVS kleppen en je bent klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Chevron schreef:Hoi,
LPG geeft inderdaad een hogere verbrandingstemperatuur en dat zou zeker bij hoge kilometrages (15.000km op lpg is erg weinig, je wilt het tenslotte om goedkoop veel te kunnen rijden) een probleem kunnen vormen.
Waarom is 15.000 km erg weinig?
Een SM is wegenbelasting vrij, dus het is altijd goekoper dan benzine
Eenmaalig de installatie verdien je wel terug, het beetje extra onderhoud dus ook.
Een liter LPG is nu eenmaal ongeveer 2.5 keer zo goedkoop als benzine
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman771 schreef:Niets mis met het rijden op lpg in je sm hoor, alleen zijn er maar een paar mensen in sm land die op gas rijden. Helaas is er maar één van die gasrijders actief op dit forum. En die komt niet zo vaak.
Ok, hier een paar sm-lpg knelpunten: gasmengstukken voor de 6 venturi’s zijn nergens te vinden. Backfire: meteen luchtfilterhuis kapot. Heet lopen…. etc etc…
Maar met de juiste installatie kan het idd prima.
Voor zo ver ik weet is iemand in de SM-club bezig te onderzoeken of het mogelijk is een G3-installatie in een SM in te bouwen.
Ik heb trouwens een “ouderwetse” installatie in mijn DS 21 ie en heb nooit last van backfire. Misschien ook wel omdat er een 123-ontsteking in zit?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Samenvattend:
sm-lpg knelpunten:
1. gasmengstukken voor de 6 venturi’s zijn nergens te vinden
2. Backfire: luchtfilterhuis kapot..
3. Heet lopen
4. weing ruimte in de koffer
5. weinig in de motor ruimte
Remedie:een soort rubber klep in de slang die los laat tot lucht, in geval van backfiring: pop-up-valve (opent tegen veerdruk)
Heeft iemand nog tips en types? Merken, installateurs? Waar zet je de vulnippel?
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat betreft heetlopen: is het een optie om de CX-temperatuursensor + schakeling voor 2 snelheden (eerst serie en bij hogere temp parallel) te monteren?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
walther259 schreef:Samenvattend:
sm-lpg knelpunten:
1. gasmengstukken voor de 6 venturi’s zijn nergens te vinden
2. Backfire: luchtfilterhuis kapot..
3. Heet lopen
4. weing ruimte in de koffer
5. weinig in de motor ruimte
Remedie:een soort rubber klep in de slang die los laat tot lucht, in geval van backfiring: pop-up-valve (opent tegen veerdruk)
Heeft iemand nog tips en types? Merken, installateurs? Waar zet je de vulnippel?
1. met het nieuwe systeem van Luccio engineering zijn mengstukken voorgoed uit beeld, dit systeem injecteerd dampvormig middels 1 centrale, dubbel werkende injector die het lpg weer middels een geregeld verdeelstuk en 6 slangetjes per cilinder van een juist mengel voorziet.
2. zie 1: nooit meer backfire
3. Dit hoeft niet: een 3 rijen radiateur met de racefans van Walter Bogaerts lost dit voorgoed op.
4. met een ringtank op de plaats van het reservewiel valt dat mee.
5. ok, er komen wat onderdeeltjes bij.
Remedie: een goede installatie kopen en NIET met die stomme mengstukken in de weer gaan. Voor maar 3000 euro loopt je SM perfect op een hypermodern lpg systeem mét lambdaregeling!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dit Luccio systeem is voor injectie modellen of ook voor een gewone carb versie?
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971