Aanslagtemperatuur Ventilator regelen
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 24 maart 2008 05:45 PM

Volgens mij schakelt de aanjager van mijn BX 1.4 veel te laat aan. Na 15 km rijden en daarna 10 minuten fileschuiven zou je verwachten dat de fan aanslaat.

N.B. De sensor werkt (is al vervangen) en de ventilator slaat ook aan als de draden van de sensor worden doorverbonden. De radiateur wordt goed warm dus de thermostaat functioneert ook.

Wat kan hier aan de hand zijn? Kun je misschien ergens instellen bij welke sensorweerstand de aanjager aanslaat?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 24 maart 2008 06:38 PM
  [ # 1 ]

Voor zover ik weet is dat niet in te stellen, de sensor maakt contact bij een vooraf ingesteld temperatuur. Ik zou eens controleren hoe warm de motor wordt, zo snel gaat die fan nou ook weer niet draaien.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 24 maart 2008 07:08 PM
  [ # 2 ]

Na 15 km rijden en daarna 10 minuten fileschuiven zou je verwachten dat de fan aanslaat.

Waarom zou je dat verwachten? Zowel bij mijn 16 TGI als 19 GTi hoor je de fan eigenlijk nooit aanslaan. Zeker niet bij de huidige temperaturen. Ofwel omdat ie dus niet aanslaat (en de watertemp. gewoon normaal blijft), ofwel omdat je ‘m niet hoort draaien.

Lijkt mij dus dat ie gewoon doet wat ie moet doen, lekker afblijven dus!

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 24 maart 2008 09:47 PM
  [ # 3 ]

bij mij het zelfde, de 1.6 automaat wil wel eens aanslaan na een ritje a27 en centrum utrecht tijdens spitsuur, maar de gti heb ik nog nooit gehoord, beide thermostaat en sensor nieuw.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 24 maart 2008 09:56 PM
  [ # 4 ]

mijn GT hoor ik ook nooit Laughing

Af en toe vraag ik me af of het nog wel goed is Laughing  Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 24 maart 2008 09:57 PM
  [ # 5 ]

die 1.6 TZi die ik had hoorde je helemaal niet omdat die fan zo stil was.

bij mijn 1400 duurde het erg lang voordat deze aansloeg, zo’n motor wordt op zich al helemaal niet makkelijk heet.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 25 maart 2008 01:11 AM
  [ # 6 ]

Bij mijn 1400 bx ging deze geregeld aan in de stad, verder geen koelingsproblemen. Op mijn Ax met TU-blok zie je de meter tamelijk snel oplopen, het is ook maar een klein blokje met dito koelsysteem.
Ik vond dat het gezien de meter wat te lang duurde voordat de ventilator aansloeg en kan daarom de ventilator van binnenuit bedienen   Laughing.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 maart 2008 01:17 PM
  [ # 7 ]

Ik begin toch de thermostaat te verdenken… gisteren sloegen de eerste walmen al uit de dop maar de radiator was nog steenkoud.

Waar zit dat geval ergens? Dan kan ik ‘m eens doorspoelen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 27 maart 2008 01:18 PM
  [ # 8 ]

eruit halen en vervangne

kost paar euro scheeld een hoop gelazer

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 27 maart 2008 02:06 PM
  [ # 9 ]

Volg de bovenste slang van de radiateur naar het motorblok, daar zul je twee schroefjes zien. Haal deze los en daar zit de thermostaat. Denk eraan het kvs-systeem weer goed te ontluchten!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook