Koppaking.. Toe aan vervanging?
MalibuManiac
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 244

Gepost: 26 maart 2008 11:39 PM

Heb hier al hele (horor)verhalen gelezen omtrend de koppakking van de saxo’s TU-motor.

Mijn saxo is nu goed 7 jaar oud, en de KM-stand begint langzaam tegen de 100k te lopen.

Echter als ik nu kijk bij het (in zijn vrij) gas geven heb ik enorm witte pluimen uit mijn uitlaat, nu weet ik dat dit 1 van de “verschijnselen” is om te weten dat je koppakking niet 100% meer is..

echter twijfel ik toch nog, en vroeg me af welke punten ik nog meer kan na gaan of mijn koppakking lek is cq. aan vervanging toe is.

Auto zit nu nog nml. in de garantie, en heb het liever nu dan later..
zijn er nog dingen die ik met klem zou moeten vragen bij de dealer mocht mijn koppakking versleten zijn?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12519

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 maart 2008 12:16 AM
  [ # 1 ]

Als je veel korte ritjes maakt, dan warmt de uitlaat niet goed op, er verzamelt zich water in de uitlaat dat bij gasgeven voor mooie pluimen kan zorgen. Zijn de pluimen echter zo hevig dat de hele straat in mist word gehuld en daalt het koelvloeistof niveau aanzienlijk, dan mag je je zorgen gaan maken en e.e.a. aan een andere inspectie te laten onderwerpen.

De punten die duiden op een lekke kop zijn al vele malen hier op het forum voorbij gekomen, één van die punten is lekkage op het hoekje linksvoor, gezien vanaf de voorkant als je ervoor staat. De overige punten en plaatjes kun je vast en zeker wel met de zoekfunctie vinden.

Profiel  

MalibuManiac
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 28 maart 2008 06:06 PM
  [ # 2 ]

bedankt ZX!

de pluimen zijn soms zo erg dat de rook ook even blijft hangen, en men aan het kijken is alof ik een burnout maak…

maak dagelijks 2 keer een ritje van +/- 5 - 10 km, maar ook vaak genoeg wat langere ritjes, het hoekje linksvoor heb ik ook alweeleens een drupje gezien, en het koelvloeistofpijl zal ik ook eens checken.

alvast bedankt!

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 maart 2008 07:07 PM
  [ # 3 ]

Het lijkt erop dat de koppakking iets naar binnen toe lek is, het hoekje linksvoor begint ook al zeg je, best kans dat de koppakking zijn langste tijd heeft gehad.

Naast de koelvloeistof check kun je ook even de bougies eruit draaien, nadat je de koude motor even heb laten draaien, een minuutje is voldoenden, kijk of er koelvloeistof aan de bougie zit.

Profiel  

MalibuManiac
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 29 maart 2008 12:07 AM
  [ # 4 ]

Domme vraag wellicht…

waar kan ik mijn koelvloeistof reservoit vinden?  Surprisedops:

bij mijn vorige auto had ik een mooie “roze bolletje” maar kan ik hier niet vinden…

boekjes bij me auto zijn van oude model saxo.. is net allemaal iets anders (ook niet echt super handig)

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 maart 2008 04:00 AM
  [ # 5 ]

Bij de meeste Citroen’s zit het reservoir aan de radiator aangebouwd, dop losdraaien en kijken hoeveel erin zit, ik gooi het altijd tot bovenaan vol, wat teveel is loopt er vanzelf wel uit door de overstort.

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7774

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 maart 2008 12:10 PM
  [ # 6 ]

Ik denk dat de dop er ongeveer zo uitziet

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

MalibuManiac
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 29 maart 2008 02:33 PM
  [ # 7 ]

dank je! zal zo eens gaan checken!

Profiel  

MalibuManiac
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 29 maart 2008 11:19 PM
  [ # 8 ]

koelvloeistof pijl lijkt nog goed te zijn, alleen lijkt de koelvloeistof wat bruinig? (ben wat meer roze/oranje gewend)

oliepijl stond ook wat later, dus heb even met de dealer een afspraak gemaakt maandag om te kijken..

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 maart 2008 01:54 AM
  [ # 9 ]

Een beetje bruin kan zijn doordat de koelvloeistof oud is of er is bijgevuld met water. In het ergste geval kan het inderdaad de koppakking zijn, de garage kan de koelvloeistof controleren op aanwezigheid van verbrandingsgassen (CO2), om uit te sluiten of de koppakking lek is.

Olieverbruik hoeft niet door de koppakking te komen, dat is meestal klepseals, het advies is dan ook om die mee te pakken bij een eventuele koppakking wissel.

Profiel  

MalibuManiac
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 30 maart 2008 12:40 PM
  [ # 10 ]
Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook