In het kort:
- 4 februari dynamo kapot, dynamo vervangen (bij een voor mij onbekende garage, mijn vaste garage was gesloten ivm carnaval)
- 3 maart olielekkage, blijkt scheur in carterpan volgens mijn vaste garage
Er is iets tegenaan gekomen wordt mij gemeld.
Voor mij is het zeer aannemelijk dat de garage van 4 feb te ruig te werk is gegaan bij het vervangen van de dynamo want in die hoek zit nu een scheurtje. Detail: één bout van de aircopomp zit los, niet goed vastgezet door de garage van 4 feb.
Affijn mijn vaste garage denkt het te kunnen maken met een tweecomponenten aluminum nogwattes, de kosten vallen dan mee dus verhaal halen bij de garage van 4 feb laten we maar achterwege. Ik vraag de bout van de aircopomp vast te zetten.
-28 maart, verdorie weer olielekkage, de tweecomponenten aluminium nogwattes laat een scheurtje zien waar olie uit loopt. De aircopomp blijkt nog maar met één bout vast te zitten!! Net de buitenste, bij het scheurtje in de carterpan, niet zo gek dus dat het daar weer losscheurt dus.
Nu heb ik de vorige keer (3 maart) reeds gevraagd wat het vervangen van de carterpan gaat kosten. Als ik het mij goed herinner iets in de orde van:
- Carterpan 170 euro
- Arbeid voor plaatsen 120 euro
Een kleine 300 euro dus terwijl het mij (als leek) toch een eenvoudige klus lijkt: Een paar inbusjes losdraaien, aircopomp loskoppelen (nog maar 1 boutje), pakking plaatsen?, carterbak plaatsen inbusjes vastdraaien, aircopomp terugplaatsen.
Een carterpan heb je al op internet voor 87,49 EUR inclusief BTW en verzendkosten.
Wat zie ik over het hoofd waardoor het zo duur is?
Is het eenvoudig zelf te doen?
Helaas vermeld je het type motor er niet bij, uit eerdere berichten van je staat dat het om een 1.9D gaat, maakt in dit geval niet uit of het een XUD9 of DW8 is. Die 120 euro voor het arbeidsloon is erg netjes, dat is afhankelijk van het tarief 1,5 a 2 uurtjes werk. Het is inderdaad zo “simpel” als jij het beschrijft, maar je ben er wel even mee bezig. Je vergeet dat het linkerwiel en een gedeelte van de wielkuip eruit moeten om bij de multi-snaar en automatische spanrol hiervan te komen, de aircopomp moet even opzij. Verder moet de olie eerst afgetapt worden en later weer afvullen met olie, dit kost ook allemaal tijd.
Meestal sta ik kritisch tegenover de tijden en tarieven die garages in rekening brengen, hier kan ik echter niets verkeerds over zeggen. Ik ben goed bekend met de 1.9D en ik zou het niet sneller kunnen.
Wat de prijs van de carterpan betreft, heb je wel de juiste opgezocht?
De aluminium carterpan met ophangpunten voor de aircopomp is duurder dan de standaard stalen carterpan.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Waarom vervangen lekke carterpan zo duur?
mavaba schreef:- 3 maart olielekkage, blijkt scheur in carterpan volgens mijn vaste garage
Er is iets tegenaan gekomen wordt mij gemeld.
Voor mij is het zeer aannemelijk dat de garage van 4 feb te ruig te werk is gegaan bij het vervangen van de dynamo…
Ik ken deze blokken niet, maar dit lijkt mij een kunst op zich.
Ik vind het ook knap, maar aan de andere kant, de aircopomp is wel het laagste punt, als deze een klap krijgt, dan vinden de ophangpunten in de carterpan dit niet fijn. Maar dan nog, de pomp hangt hoger dan de bumper en als het goed is, dan heeft deze 1.9D ook een isolatieplaat onder de motor.
Het kan ook zo zijn dat er onnondig lomp aan de aircopomp is zitten klootzakken waardoor een ophangpunt is afgebroken.
Verhaal halen?
Bedankt voor jullie uitvoerige en duidelijke reacties.
Zoals ik al aangaf is deze lekkage zeer waarschijnlijk ontstaan nadat die garage van 4 februari (was vroeger citroen maar mag niet meer onder die naam niet meer opereren naar ik later vernam van een collega van mij…..). Een aluminium carterpan gaat niet spontaan na 9 jaar lekken.
Ik zie het zo:
Ik zit nu met een kostenpost die het gevolg is van het handelen van die garage van 4 februari. Is verhaal halen een optie? Hoe pak ik dat dan het handigst aan. Je begrijpt dat ik in principe liever niet meer mijn auto ter reparatie aanbied aan die betreffende garage.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Re: Verhaal halen?
mavaba schreef:
Ik zie het zo:
Ik zit nu met een kostenpost die het gevolg is van het handelen van die garage van 4 februari. Is verhaal halen een optie? Hoe pak ik dat dan het handigst aan. Je begrijpt dat ik in principe liever niet meer mijn auto ter reparatie aanbied aan die betreffende garage.Alvast bedankt voor jullie reacties
ik heb maar een vraag op jouw zienswijze…
Kun je het bewijzen? Kun jij keihard bewijzen dat de schade die je nu hebt door hun handelingen komt? Ik vermoed van niet. Toon jij namelijk maar aan dat er na hun actie niemand meer aan heeft gezeten. Dat zal ws een reactie van de 4 feb. garage zijn en dan houd het voor jou al snel op…
Re: Verhaal halen?
mavaba schreef:Een aluminium carterpan gaat niet spontaan na 9 jaar lekken.
Een scheurtje is ongebruikelijk, maar de pakking begeeft het wel op den duur, komt door de verschillen in uitzetting van het gietijzeren onderblok en de aluminium carterpan. Een stalen carterpan heeft hier nauwelijks last van, maar kan weer wel op den duur doorroesten.
Stand van zaken 15 april 2008
ZX1.4i schreef:Een scheurtje is ongebruikelijk, maar de pakking begeeft het wel op den duur, komt door de verschillen in uitzetting van het gietijzeren onderblok en de aluminium carterpan. Een stalen carterpan heeft hier nauwelijks last van, maar kan weer wel op den duur doorroesten.
Inderdaad een scheurtje lijkt me ook ongebruikelijk. Het scheurtje is naar nu blijkt ontstaan doordat van de 3 bouten waarmee de aircopomp hoort vast te zitten slechts de onderste buitenste bout goed vast zat na vervanging van de dynamo!! (De bovenste bout was helemaal afwezig en de tweede bout aan de onderzijde zat niet goed vast!!). De stress van de aircopomp op het buitenste oog heeft dus dit betreffende scheurtje veroorzaakt.
Gelukkig was dit ook direct duidelijk voor de garage van 4 feb. Deze heeft twee pogingen gewaagd met een aluminium plamuur. Deze lekte echter de volgende dag reeds door. De laatste reparatie bestaat uit aluminium lassen (meer een soort van smelten) van het scheurtje en vervolgens afsmeren met een tweecomponenten aluminium “pasta”. Deze laatste handeling is nu reeds een week droog. Daarnaast zit de aircopomp weer met drie bouten vast.
Ik hoop dat deze reparatie zich goed houdt, maar het blijft natuurlijk altijd zwakker dan dat het was…...
update
Helaas de oplossing van april 2008 weer gaan lekken in oktober 2008.
De garage van 4feb heeft nu het hele carterpan eraf gehad en van binnenuit met aluminium lassen oid het scheurtje afgedicht.
Nu maar weer afwachten wanneer het weer gaat lekken.
Mijn berling van 2008 met 20000km had ook een lekkende oliepan.
Vervangen onder Garantie