klapband
nocturne19
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26

Gepost: 29 maart 2008 01:56 PM

IK heb een xsara picasso met LPG. Dus de reserveband gaat niet mee maar een spuitbus. Of de reseve band gaat wel mee maar dan neemt hij veel ruimte in ,in de kofferbak.
Ik heb eigenlijk geen idee wat het risico is op een klapband want een klapband is niet meer te repareren met een spuitbus.

Vraag aan dit forum met vele leden wie heeft er wel eens een klapband gehad.

Profiel  

Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3180

Gepost: 29 maart 2008 02:02 PM
  [ # 1 ]

Bij een klapband heb je meestal een dermate scheur dat een spuitbus niet zoveel nut heeft..

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 maart 2008 02:14 PM
  [ # 2 ]

Klapbanden komen, in deze tijd van tubeless banden, eigenlijk niet meer voor.

Citroen!

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 maart 2008 02:20 PM
  [ # 3 ]

De Peugeot 206CC, bijvoorbeeld, heeft niet eens een reserveband, maar een spuitbus. Af fabriek.

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7818

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 maart 2008 02:47 PM
  [ # 4 ]

Zelf heb ik gelukkig nog nooit een klapband gehad. Toch zou ik me geen zorgen maken over klapbanden, zolang je ervoor zorgt dat je banden in goede conditie zijn. Met name dat ze niet te oud en dus uitgedroogd zijn. Ook is het van belang dat je regelmatig de spanning controleert.

Veel auto’s worden tegenwoordig alleen nog op verzoek van een reservewiel voorzien. Bij de 9-3 van mijn ouwelui bijvoorbeeld kon er zonder extra kosten een thuiskomer met krikset meegeleverd worden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5999

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 29 maart 2008 03:04 PM
  [ # 5 ]
garagestmarien schreef:

De Peugeot 206CC, bijvoorbeeld, heeft niet eens een reserveband, maar een spuitbus. Af fabriek.

Hiero ook zo. De (Grand) C4 Picasso wordt standaard geleverd met een spuitbus. Reservewiel is als optie verkrijgbaar. Bij de Exclusive is zelfs een reservewiel niet te plaatsen. Daar zit de compressor voor de pneumatisch geveerde achteras op de plek waar het reservewiel had kunnen zitten…

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27944

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 maart 2008 04:06 PM
  [ # 6 ]

Ik denk idd dat een klapband je nadeel niet is.

Het nadeel is naar mijn idee meer dat je na het gebruiken van die spuitbus altijd een nieuwe band nodig heb (als dit tegenwoordig niet meer het geval is, hoor ik het graag Wink ).
Toen ik een schroef in mijn band had zitten ging het reserve wiel eronder en hebben ze de band kunnen fixen met een prop. Volgens mij iets van 15 of 25 euro.
Dat is toch stukje goedkoper als een nieuwe band a 160 ex BTW Wink

Profiel  

nocturne19
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26

Gepost: 29 maart 2008 07:20 PM
  [ # 7 ]

op dit moment hebben ongeveer 70 forumleden deze vraag gelezen.
Niemand heeft gereageerd dat hij of zij een klapband heeft gehad.
Dus dat zal inderdaad heel weinig voorkomen.
Ik laat de reserve band lekker in mijn schuurtje en zorg voor goede banden onder mijn auto.
Verwissel ze gewoon om de 60 a70000km

Profiel  

Quirinus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31

Gepost: 31 maart 2008 01:16 AM
  [ # 8 ]

Nog geen klapband gehad. Maar ik rij er wel nog maar een jaar mee.
Wel al m’n reservewiel onderweg verloren Confused  (bout gelost).

Profiel  

markil
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120

Gepost: 01 april 2008 06:10 PM
  [ # 9 ]

Ik heb ook lpg, maar ook een maal een klapband gehad. Vorig jaar. Ik reed over een stuk ijzer en dacht vervolgens dat ik afgevuurd werd naar maan. Kolore wat een klap.  En geloof me een spuitbusje kan weinig meer redden. Als ik de ruimte niet nodig heb ligt mijn reserveband keurig in een hoes achterin. Heb ik de ruimte nodig (zelden) dan haal ik ‘m eruit. Mocht je een nieuwe band nodig hebben en geen reserveband voorradig, zorg dan dat je het nummer van profile tyrecenter bij de hand heb. Dit komen er dan ter plekke eentje monteren. De ANWB kan je ook helpen. Bijvoorbeeld door je met een lepelwagen naar de kwik fit te brengen.

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682

Gepost: 01 april 2008 11:12 PM
  [ # 10 ]
DriverD schreef:

Dat valt tegen, tubeless klapt niet mits deze goed op spanning gehouden wordt. Maar helaas zijn er maar al te veel mensen die rijden op zachte banden, dan is t snel gebeurd. Ik zie ze nog regelmatig voorbij komen…

Om even verder te gaan op de spuitbus: Als een lekke band wordt gevuld met een spuitbus dan is deze niet meer te repareren. In theorie wel (als de lekkage in het loopvlak zit en niet te groot is), alleen gaat er zoveel tijd in zitten dat het economisch niet verantwoord is de band te repareren en een nieuwe band gewoon goedkoper is. Je bent al snel anderhalf uur bezig om de boel op te ruimen en dan moet de band nog gerepareerd worden…

Profiel  

c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168

Gepost: 01 april 2008 11:20 PM
  [ # 11 ]
abxsport schreef:
DriverD schreef:

Dat valt tegen, tubeless klapt niet mits deze goed op spanning gehouden wordt. Maar helaas zijn er maar al te veel mensen die rijden op zachte banden, dan is t snel gebeurd. Ik zie ze nog regelmatig voorbij komen…

Inderdaad, als je tubeless-banden te weinig spanning hebben, riskeer je een klapband. Banden goed verzorgen en op de juiste spanning houden is de boodschap.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  

Jazzper
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227

Gepost: 02 april 2008 01:19 AM
  [ # 12 ]

Sinds wanneer ben je met een Citroen bang voor een klapband Cool

ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris

Profiel  

ruud1944
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 02 april 2008 06:05 AM
  [ # 13 ]

Geen klapband, maar wel in 5 tellen plat.

Had verleden week ‘s avonds een lekke band links achter, maar ben op de vluchtstrook doorgereden omdat er rechts een vangrail was en ik niet de moed had om in het donker mijn linkerachterwiel te verwisselen. Een stuk verder was er geen vangrail meer. Daar de auto met 2 wielen in de berm geparkeerd zodat ik wat meer van de rijbaan af stond om het wiel te verwisselen. Heb ook G3 onderbouw en een band aan flarden.

Profiel  

c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168

Gepost: 03 april 2008 12:51 AM
  [ # 14 ]
Guerilla schreef:

Sinds wanneer ben je met een Citroen bang voor een klapband Cool

Ik heb dit truukje alleen nog maar met hydropneumatische Citroëns van vroeger gezien, nog nooit met hedendaagse, nog nooit met een Citroën met stalen veren, en steeds met achterwiel ipv het voorwiel eraf.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5010

Gepost: 03 april 2008 12:55 AM
  [ # 15 ]

Ik heb met de Xantia tot twee keer toe een lekke band op de vooras gehad.

Merk je niets van, dus ik denk dat het nog steeds klopt.

En klapbanden: met mijn ouders gehad. Maar dat was met de caravan en die banden waren 6 jaar oud. (jawel: in één rit, met een tussenpoos van ca 2uur twee klapbanden: eerst rechts daarna links).

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook