Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Is de BX een klassieker of niet?
Nog een paar jaar en de BX wordt 25 jaar. Dus dan de klassiekerstatus?
Voor mij is het een absolute klassieker, mooi gelijnde Bertone koets, hoog rijcomfort, en absoluut niet anoniem, je houdt ervan of je walgt ervan. Daarom is het voor mij een klassieker!
En mocht het kunnen, zou ik graag een ‘83 14 erbij willen hebben
Andre
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Ik zit een beetje tussen ja en nee in. Hij is wel oud (niet als een belediging bedoeld) maar ziet er (nog) niet zo oud uit.
Maargoed, zodra een auto 25 jaar of ouder is, is het voor de wet een klassieker (dacht ik) en hoef je er geen wegenbelasting meer voor te betalen.
Schijt aan originaliteit.
De vraag was “wordt” niet “is”.
En ja, dat wordt elke auto.
Maar bij de BX zal het nog even duren. Pas als ze hier allemaal op de sloop liggen en dan nog 10 jaar later gaan de liefhebbers die er vroeger 1 gehad hebben ze weer uit Frankrijk halen. Zo ging het met de GS ook ongeveer toch?
In ieder geval wordt de BX momenteel rap tot conservenblikjes verwerkt en zal het helaas nog wel even duren voordat meer dan een zeer kleine groep liefhebbers daarom maalt.
Voorlopig zien alleen “insiders” de type 1 bx als klassieker, de rest vindt het maar een lelijk, kwalitatief matig ding
Marcel
(zelf BX rijder - ik hoor het vaak genoeg)
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Ik heb een paar dagen terug nog geprobeerd iemand te overtuigen haar BX niet in te ruilen bij een garage, maar het mocht niet baten. Hij gaat toch de pers in
Schijt aan originaliteit.
mijn voorkeur kwa BX’en gaat uit naar een BX 19TRD,
eerste serie, in een blauwgrijze kleur. misschien wel een break met die motor.
Die serie 1 heeft toch iets wat die 2 niet heeft.
of het een klassieker is…?
Van de CX (serie 1) zeg je makkelijk van wel, omwille van het blik, dat geeft nu eenmaal een “klassieke” uitstraling…
de BX als Klassieker… gewoon even wennen. maar old-timer wordt ie nooit!
(m’n allereerste ritje was trouwens in een witte BX 19TRD serie 1…
zou het daar al ‘misgelopen’ zijn?)
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
rocco schreef:
(m’n allereerste ritje was trouwens in een witte BX 19TRD serie 1…
zou het daar al ‘misgelopen’ zijn?)
Mijn eerste ritje was in een 19TRS break uit 1986. Het is nooit meer goedgekomen
Maar mijn voorliefde gaat toch wel uit naar een type 1 basis, die vind ik echt geweldig!
Andre
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
ik bedoel het anders:
mijn aller-aller-allereerste ritje was in een BX…
was toen een klein weekje oud denk ik.
Tja, de term “oldtimer” wordt toch nog steeds vooral gebruikt voor vooroorlogse mobielen. Dat zal een BX inderdaad nooit worden
Serie 1 is wel aparter, met het star trek dashboard en meer van die dingen. Toch trekt die auto mij niet, ik vind het allemaal een beetje te plastiekerig. Alsof je inderdaad in zo’n bordkartonnen jaren 60 science fiction decor staat wat tegenwoordig alleen nog maar op de lachspieren werkt, maar toen bloedserieus gefilmd werd…
En de type 1 is ook zo mogelijk nog wat hoekiger, echt vierkante bumpers enzo.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
ben bang van niet, wat ik zonde zou vinden, was tenslotte me eerste auto, maar ik denk dat de meeste mensen het een auto vinden “als ie maar rijdt, dan is het goed” en daarna brengen ze hem heel makkelijk naar de sloop
maar voor sommige mensen blijft het een droomauto, en voor hun is het een klassieker,
maar weet zeker dat heel veel mensen de BX kennen, ook de niet autoliefhebbers
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
De BX zal zeker wel een klassieker worden. Wie nu in een ‘oude’ rijdt, doet er goed aan er heel zuinig op te zijn. En ik denk dat het net zo gaat als met de GS - GS/A. De GS is ook meer gezocht.
Onze Xantia is ook van de eerste serie en ik heb ook hoop…
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wel, de BX heeft al een paar keer in wat klassiekerblaadjes gestaan. En hoewel de BX niet Citroen’s eerste middenklasser is, is het wel de eerste middenklasser die met dieselmotoren leverbaar was. En ook zo’n beetje de eerste Citroen die niet in de folder al roestte (sorry, is niet offensief bedoel hoor!). En ook nog eens de eerste nieuwe Citroen die volledig onder PSA-bewind is ontwikkeld (al kunnen we daar misschien ook wel een beetje treurig om zijn). En daarbij ook nog eens van een markant Bertone-ontwerp.
Kortom, als de BX geen klassieker is, dan zal die dat zeker wel worden in de toekomst!!
BX wat heet klassieker?????
Mensen mensen mensen laten wij nu oppassen met dat etiket” klassieker “dat drijft de prijzen alleen maar op Het gaat niet om de vraag of de bx nu of in de toekomst een klassieker zal worden het gaat erom hoe lang je een auto wil en kan houden en of dit financieel en qua kwaliteit van de auto[vnl roest in het nabije verleden] mogelijk is.Als je er maar in blijft rijden [hoe langer en langer je de auto in je bezit blijft houden] dan komt dat ‘klassieke’ etiket vanzelf wel . Zeker in deze tijd van weggooien [wegwerpmaatschappij]is een auto van 5 jaar al een “klassieker”. Voor mij is een auto een bezit Een groot bezit dat ik graag mag koesteren dat ontbreekt bij veel mensen merk ik maar daarover later meer
De prijs opdrijven zou misschien wel een GOEIE zaak zijn, dan gooiden sloperijen de BXen misschien niet meer linea recta de pers in. Het wordt steeds lastiger om onderdelen te vinden juist _doordat_ BXen geen hol waard zijn.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
winnetou schreef:En hoewel de BX niet Citroën’s eerste middenklasser is, is het wel de eerste middenklasser die met dieselmotoren leverbaar was.
................
En ook zo’n beetje de eerste Citroën die niet in de folder al roestte (sorry, is niet offensief bedoel hoor!).
Nou….in de folder is misschien wat al te crue gezegd….maar wat dacht je van de serie rond 85 - 86 ....waar het Subframe onder je gat wegroestte…...en wat vaak resulteerde in het naar de sloop brengen….terwijl de rest van de auto nog in prima staat was ?
Ik had zelf toendertijd een 86’er RD-berline….waar ik bij de APK wel kon gaan staan janken…..toen de APK-keurmeester mij wees op de doorgerotte felsranden van dat subframe…..”“is niet meer te lassen, mijnheer”“.....de hele motor en bak moet er uit….kost je zeker een 2000.- gld….
Gelukkig was dat afgelopen in de latere versie’s…..de BX’en van laatste jaren (tot 94) zijn spijkerhard….en ook het plaatwerk is dik voor elkaar…..overigens, er is een grote kans dat ik morgen mijn Xantia-TD ga omruilen (gesloten beurs) met een BX-TZD turbo…..met een 94’er motor erin….nieuwe koppeling, distributie e.d.
Ik zal dan meteen mijn avatar hier links door Rene v Maren laten wijzigen.(als ik dat vriendelijk aan hem vraag uiteraard)
Staat ook beter…..een BX-moderator met een BX….i.p.v. een Xantia
Ik denk dat de BX nooit een klassieker wordt. Niet alle auto’s die oud zijn worden bestempeld met de titel klassieker. Ik zelf zie het gewoon als een oerdegelijk karretje die lekker rijd en goedkoop is ook nog. Maar helaas heeft de BX niet een historie zoals de DS of CX. die modellen waren toen ze nieuw waren hun tijd ver voor uit, dat kan je van de BX niet zeggen.
Helaas denk ik dat de BX het nooit redt.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Ik je avatar eens op zn kop zetten
Wel laten zien he die bak!!!!!