ZX cruiser schreef:ja dat is wel een goede deal, ik heb zelf ook een achterste demper nodig, maar die van de turbodiesel hebben ze niet op je site.. In de garage kost hij 265 euro, dus ben even aan het zoeken naar een ander alternatief. Weet iemand misschien of de uitlaat van een 1.9 volcane uitwisselbaar is met de 1.9td? Ze zijn namelijk beiden van het vierkante model, maar benzine en diesel uitwisselen dat zou ik toch maar raar vinden…
iemad suggesties?
Is het in Belgie noodzakelijk voor de APK om een E keurmerk op de uitlaat te hebben? Zo ja, dan moet je op Ebay kijken naar of er een ‘E-prüfzeichen’ op die uitlaat zit.
Op ebay.de heb ik de volgende ebay-shop gevonden die 2 soorten heeft voor de TD:
Er staat bij deze shop alleen niks bij over verzenden naar het buitenland. Daar zal je dus ff een emailtje voor naar hun moeten sturen.
Die ‘rechthoekige’ demper lijkt inderdaad erg veel op die van een Volcane. Die Volcane demper die op Auspuff discount wordt aangeboden zie ik ook nog eens niks bij staan van dat er een E-prüfzeichen op zit. De vraag is dus of dat in Belgie verplicht is.
dankjewel voor de reactie loutre,
maar dat is dan dus dezelfde demper voor de benzine als voor de diesel? Vind je dat niet raar. Ik heb altijd gedacht dat deze totaal verschillend waren vanbinnnen? het is dan ook een andere soort brandstof… groeten
Waarom moet er een verschil zitten tussen uitlaten voor benzine en voor diesel? Met roetfilters en katalysatoren kan ik het me voorstellen, immers de samenstelling van de uitlaatgassen is anders, maar met een demper? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Het is in beide gevallen ‘vieze warme lucht met een partij herrie’ wat er door heen gaat, waarbij de vorm en inhoud van de demper vooral bepaald wordt door het volume aan gassen dat er per tijdseenheid doorheen moet en de hoeveelheid geluid dat je wil dempen.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
benzine brand anders dan diesel? zoiets heb ik me eens laten vertellen, dat je dan anders moet dempen ofzo[/list]
Benzine wordt aangestoken, diesel steek zichzelf aan, om het maar eens heel simpel te zeggen. Na de uitlaatkleppen is er volgens mij nog maar weinig verschil, afgezien van de samenstelling van de uitlaatgassen.
Hooguit evt. tegendruk, meer tegendruk = meer druk in de uitlaat, dus hogere temperatuur van uitlaatgassen, dus het ‘stroomt’ makkelijker, en door een hogere druk is het misschien makkelijker om een eventuele turbo aan te drijven.
Afgezien daarvan zie ik eigenlijk geen verschillen.
laat ik hier dan maar mijn vraagje stellen, zonder weer een nieuw topic te openen.
Kwam er vandaag achter dat de pijp net voor de achterste demper en ophanging voor 95% doorgescheurd is.
Is dit nog te lassen (overzetstukje)of moet er een heel nieuw stuk onder?
Kijk eens op die link hierboven wat een nieuwe middendemper kost. Daar kun je niet voor gaan lassen en volgende maand met het volgende gat zitten.
Jos van der Voort
Ik rij al bijna 2 jaar met een opgelaste demper (diezelfde plaats, waar ze dus allemaal roesten -scheuren), kan dus wel.
Al moet ik zeggen dat dit Duitse adres dus echt wel goedkoop is, volgende keer komt de uitlaat van daar (want ooit houd het lassen ook op)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ZX cruiser schreef:dankjewel voor de reactie loutre,
maar dat is dan dus dezelfde demper voor de benzine als voor de diesel? Vind je dat niet raar. Ik heb altijd gedacht dat deze totaal verschillend waren vanbinnnen? het is dan ook een andere soort brandstof… groeten
Het is iig. bij meerdere auto’s zo dat ze zowel voor benzine als diesel dezelfde uitlaat hebben gebruikt, dus het zal wel goed zitten.
En nou ben ik nog steeds wel benieuwd of je bij de Belgische APK een E-keurmerk op de uitlaatdelen moet hebben staan.
In NL kijken ze er bij de APK niet naar, maar de politie KAN er altijd een punt van maken. Doen ze echter nauwelijks ooit, normaalgesproken alleen als de auto al erg opviel qua geluidsproductie (je snapt wel wat ik bedoel), dan hebben ze iig. meteen een bewijs dat de uitlaat niet aan de wet voldoet. Dan hoeven ze dus geen geluidsmeting te doen om een boete te schrijven.
Ze zijn toch E gekeurd die uitlaten.
Volgens mij moet de uitlaat hier geen E merkteken hebben, moet gewoon goed dicht zijn, niet abnormaal lawaai maken en conform de auto zijn; dus de kat moet bvb. aanwezig blijven en als er origineel 3 dempers onder zitten moet dat ook zo blijven.
Een niet conforme uitlaat die verder wel ok is zal gewoon een vermelding op het keuringsbewijs opleveren.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Thx voor het antwoord, Paso.
Er zit meestal wel een E-keur op, maar niet altijd. Als ‘E-prüfzeichen’ erbij staat, dan zit ie er iig. op. Anders is het maar de vraag.
inderdaad, wat paso zegt dat klopt. als er voor de keuring een uitlaat onderzit die dicht is het goed, althans als het over een originele uitlaat gaat. met sportuitlaten is het een ander liedje, dan moet er een E keuring opzitten en dan moet je er eveneens papieren bijhebben. Dan wordt je auto gekeurd volgens tuningrapport. Dat is een hoop miserie.
Net dus maar een middendemper gekocht bij die duitse firma.
Met E keurmerk volgens beschrijving.
€33,89 inclusief verzending
Die gaat dus direct blij zijn met dit forum…..
Jos van der Voort
Ik ben heel erg vaak blij met dit forum.
Altijd een helpende hand/ raad in de buurt.
Had eerst een zx en een clio en op dat clio-forum werd je dus niet blij.
Nu gelukkig 2x een zx 1.4i
Ophalen van de artikelen is zeker geen optie : BERLIJN