Hallo ik heb een 1.8i uit 1996. Ik heb de tellerbak van Jaeger met de benzinemeter in het midden boven. Ik wil toch graag de versie met de meter aan de linkerkant (of aan de rechterkant bestaat ook heb ik gehoord?) Staat mooier symmetrisch Nou vond ik op de sloop wel een geschikte met ook de zelfde code (20kE5J) maar gaat dit werken ivm afwezigheid van de portier indicateurs?? Is het electrisch schema wellicht anders en passen de stekkers niet? Ik heb het dashbord namelijk nog niet los gehad (lijkt me een lastig klusje?). Misschien weet iemand het hier uit het hoofd.
Bedankt, Hans
XM 2.1TD 1998
Je hoeft voor de tellerbak het hele dash lniet los hoeft te halen. De unit zelf kun je redelijk eenvoudig met -meen ik- torx los halen. Let op je snelheidsmeterkabel.
Het hele dash loshalen is geen sinecure, weet het uit ervaring, Er is hier wel iemand op het forum die dash loshalen als vorm van hobby heeft en er 4 uur over doet af-en-op geloof ik.
Mocht je overigens geïnteresseerd zijn in nòg meer meters; heb een ‘Volcane’ unit liggen. Olie temp/druk zullen niet werken tenzij je een extra sensor plaatst maar verder, erg vet om te zien.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Nee idd de unit kan er ook zo uit gelukkig. Met alleen de middenconsole lag ik al een half uur overhoop !!
Zo’n Volcane unit is natuurlijk erg bruut, alleen vrees ik dat de bakabeling anders is en metertjes niet zullen werken op mijn stekkers?? Of dat de snelheidsoverbrenging anders is.
In het geval dat ik een Volcane unit zou kunnen bevestigen, is het lastig om een kabel te trekken secu sensors te installeren?
Groet Hans
XM 2.1TD 1998
Voor wat ik weet kon de Volcane Unit probleemloos in -notabene- mijn diesel gezet worden. Schakelaars passen allemaal probleemloos. Snelheidsoverbrenging is niet anders, kabel past gewoon en de meter zal enkel niet boven de 210 uitkomen -neem ik aan tenminste gezien je 1.8…- toeren dito.
Het monteren van oliedruk en temp sensoren is lastig aangezien je op de carter sensoren moet plaatsen. Tenzij je van Conrad een systeem monteert wat je in de pijlstok hangt. Zal ff een link zoeken.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
De Aura is de meest luxe uitvoering, als het goed is dan heeft deze kabelbomen erin zitten voor alle opties, grote kans dat de bedrading en stekkers voor de diverse sensoren al aanwezig zijn. Let wel echter op dat je het juiste merk tellerpaneel neemt, sporadisch komt VDO ook voor. De toerenteller kan vreemd gaan doen als het tellerpaneel uit een ZX komt met een ander type motor/ECU. Zet in dat geval de teller gewoon over, dat kun je overigens ook met de km-teller doen.
Voor wat ik weet heeft TS zijn ZX een Jaeger origineel, gezien zijn topic start. No probs dus.
Laat maar weten Lowkey als je interesse hebt in de unit van ‘n Volcane. Via Conrad zijn er spulletjes te krijgen om van alles werkzaam te krijgen, weet niet of ‘t allemaal compatibel is en op een ‘normale’ unit te gebruiken is maar daar weten de mannen/vrouwen hier op ‘t forum je van alles over te vertellen meen ik zo Anders op de een of andere manier origineel spul er in zetten, kunnen ze je hier ook vast wel met raad en daad terzijde voor staan.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik zal eerst eens kijken of er bij mijn carter misschien al een plug zit voor de olietemp meter. Scheelt weer een hoop.
Anders zou ik zie bak wel graag van je overnemen David.tb
Ik kom er iig nog op terug ff kieken morgen
En oh ja heeft er misschien iemand nog een knopje voor de mistlampen voor?? De stekkers zaten er bij mij al in achter het “dummyknopje” maar heb voor de rest geen lampen op mijn bumper
XM 2.1TD 1998
david.tb schreef:Voor wat ik weet heeft TS zijn ZX een Jaeger origineel, gezien zijn topic start. No probs dus.
M.u.v. de toerenteller dus, als er een andere versie ECU in de sloper zit
De originele sensoren zijn niet zo prijzig, je kan het beste daarvoor gaan.
Een voorbereiding voor de niveau sensor is ook aanwezig, bij een XU motor zit deze aan de achterkant als ik me niet vergis.
Heey David.tb ik zou graag de bak van je overnemen weet niet hoeveel je er voor wilt hebben alleen even kijken hoe ik hem kan ophalen! pm gestuurd
XM 2.1TD 1998
david.tb schreef:Voor wat ik weet kon de Volcane Unit probleemloos in -notabene- mijn diesel gezet worden. Schakelaars passen allemaal probleemloos. Snelheidsoverbrenging is niet anders, kabel past gewoon, toeren dito.
Tellerbak met toerenteller uit een benzine-ZX kan zo overgezet worden naar een diesel-ZX en dan werkt de toerenteller (mits zelfde merk tellers etc etc) ???
Dacht altijd dat je voor een diesel een specifieke teller nodig had?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
al is het maar omdat de waardes van de snelheidsmeter en de toerenteller afwijken tussen een benzine en een diesel…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Daarmee zeg je dus inderdaad dat je een diesel-cockpit nodig hebt voor een diesel-wagen, toch?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
ja uiteraard. Wat misschien het probleem is dat de snelheidmeter hetzelfde is (om en nabij) maar dat je met de toerenteller een probleem krijgt. Dis zal namelijk altijd verschillen van benzine. Overigens weet ik niet of (als je dat geen probleem vindt dat je teller niet geheel klopt) het alsnog werkt
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Hoezo is dat dan? Was in de veronderstelling dat het zo kon?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik heb eens op service.citroen zitten snuffelen, voor de ZX zijn de panelen voor benzine en diesel gelijk, m.u.v. de toerenteller, de brandstofmeter is wel hetzelfde. Afhankelijk van het type motor krijgt de TT zijn signaal van de bobine, of in geval van een DIS-Bobine (verdelerloos) uit de ECU. Dan heb je nog een zooi verschillende TT’s, afhanklijk van het motor type, merk ECU en type ECU. Voor de diesel weet ik het niet helemaal zeker hoe dat zit, die krijgt volgens mij zijn signaal van de BDP sensor of W aansluiting op de dynamo.
Let op, de printplaten bij een ZX zijn op de TT na dus identiek en uitwisselbaar, dit geld niet voor alle Citroen’s, bij een Xantia bijvoorbeeld word er duidelijk aangegeven dat een diesel een ander paneel heeft.
Conclusie dus dat tellebakken muv de tt uitwisselbaar zijn tussen benzine en diesel. Zeer waarschijnlijk zijn de tellerbakken tussen de benzines onderling dus niet zomaar uitwisselbaar, hoe dit te verifieren?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92