1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Verrassing na koude start…
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 21 maart 2005 01:19 AM

Een tijdje geleden stelde ik hier een vraag over het ‘ploffen’ van mijn BX. Dit leek op den duur vanzelf over te gaan. Nu heb ik echter heel af en toe het volgende probleem:

- Na een koude start zakt het toerental niet onder de 1500RPM, ook niet   na een lange rit. Het toerental zakt pas als ik de motor een keer heb uitgezet en weer opnieuw heb gestart.

of

-  Het toerental zakt wel netjes als de motor warm is maar, zakt te ver. De motor draait dan net 700RPM en dit is naar mijn mening te weinig, zeker als de HP-pomp aanslaat.

Is dit de stappenmotor of lijkt het op een ander probleem? Ik weet het niet, zeker omdat het niet steeds hetzelfde probleem is… Is het eventueel aan te raden om het injectiereinigings-spul te gebruiken dat bij benzinestations te koop is of is dat af te raden??

Alvast bedankt!!

Serge.

Ohja: Mijn BX is een 1.9 TZI uit 1992 met 133.000km

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 21 maart 2005 01:29 AM
  [ # 1 ]

Re: Verrassing na koude start…

voge schreef:

Een tijdje geleden stelde ik hier een vraag over het ‘ploffen’ van mijn BX. Dit leek op den duur vanzelf over te gaan. Nu heb ik echter heel af en toe het volgende probleem:
- Na een koude start zakt het toerental niet onder de 1500RPM, ook niet   na een lange rit. Het toerental zakt pas als ik de motor een keer heb uitgezet en weer opnieuw heb gestart.
of
-  Het toerental zakt wel netjes als de motor warm is maar, zakt te ver. De motor draait dan net 700RPM en dit is naar mijn mening te weinig, zeker als de HP-pomp aanslaat.

Is dit de stappenmotor of lijkt het op een ander probleem? Ik weet het niet, zeker omdat het niet steeds hetzelfde probleem is… Is het eventueel aan te raden om het injectiereinigings-spul te gebruiken dat bij benzinestations te koop is of is dat af te raden??
Alvast bedankt!!
Serge.
Ohja: Mijn BX is een 1.9 TZI uit 1992 met 133.000km

Grappig, dat is het weer zeker Wink
Ik heb net gisteren een tijdje staan puzzelen met m’n Chic die precies deze kuren ook vertoont!
Ik heb nog geen oplossing gevonden; in mijn geval vermoed ik dat het tijd wordt de bougies een keer te checken. Iets wat al een paar jaar op de agenda staat maar als gevolg van het ontbreken van een passende bougiedop maar blijft liggen Surprisedops:

In jouw geval zou ik eens controleren hoe het met de bougiekabels en verdelerkap staat.

Injectiereiniger voor benzinemotoren kan geen kwaad maar doet ook maar beperkt goed vlgs mij.
Het is volgens mij het allerduurste flesje terpentine wat ik ooit gekocht heb, en voor zover ik op het etiket en de lucht af moet gaan zit er niet heel veel anders in dan dat.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 21 maart 2005 01:33 AM
  [ # 2 ]

Ik heb met mijn 1.9Tzi EXACT hetzelfde verhaal!!!
Of hij loopt op 500-700 tpm of hij loopt op 1500 tpm en als ik geluk heb loopt hij op 900 tpm. Dit verandert alleen na het opnieuw starten.
Bougies zijn bij mij vervangen. Bougiekabels zijn nog goed. Verdelerkap is nog goed. De stationairmotor zuigt nog gewoon.

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 21 maart 2005 03:56 AM
  [ # 3 ]

Blij dat ik niet de enige ben met dit probleem Wink
Bougies zijn vervangen, kabels zijn zo goed als nieuw..
Voor de rest—> ideeen welkom!!  Laughing

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 21 maart 2005 08:42 AM
  [ # 4 ]

kan de stappenmotor zijn, die regelt het stationair lopen en zorgt ervoor de de gasklep langzaam teruggaat.
gister toevallig mijn eigen stappenmotor losgehaald en schoongemaakt ivm het blijven hangen van het gas en te langzaam terugkomen van het toerental. soms schokkerig rijgedrag in files en een jojojende toerenteller als je de koppeling indrukt.
probleem is tot nu toe een heel stuk minder geworden. stappenmotortje is in 5 minuten los, gewoon even wd40 erin spuiten, in laten weten en weer uitschudden.

baat het niet dan schaadt het niet zeg ik altijd maar Smile

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 21 maart 2005 09:17 AM
  [ # 5 ]

Een 19TZi heeft een elektroklep. Controleer of deze nog werkt door het stekkertje los te trekken als de motor stationair loopt. Je moet een verschil in toerental horen als je de stekker lostrekt. Merk je geen verschil dan werkt de elektroklep niet. Meet dan de stroom op het stekkertje. Staat hier stroom op, dan is de elektroklep de boosdoener.
De boosdoener kan ook de gaskleppotentiometer zijn of een temperatuursensor. Meten is weten. Alle sensoren zijn na te meten met een multimeter.
OOk zou je de ecu eens kunnen laten uitlezen, met name op het moment dat het probleem optreedt.
Op mijn site (http://www.citroworld.tk) kun je een technische bijlage dowloaden over het injectiesysteem van de 19TZi berline.

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 21 maart 2005 11:51 AM
  [ # 6 ]

Dat stekkertje ga ik zeker proberen.
Ik reed vanochtend eerst op 1500 tpm stationair. Na 25 km snelweg zo’n 700 tpm. En op de laatste 2 kilometer van de rit, 900tpm Confused

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 maart 2005 12:47 PM
  [ # 7 ]

Dat is interessant, ik heb vrijwel precies hetzelfde met de CX GtiT. Ik ben benieuwd naar jullie oplossing. Als ie goed warm is houdt het bij mijn CX op, maar vooral als ie halfwarm is gedraagt hij zich ook ongeveer zo.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 21 maart 2005 12:57 PM
  [ # 8 ]

Een 19TZi heeft een elektroklep. Controleer of deze nog werkt door het stekkertje los te trekken als de motor stationair loopt. Je moet een verschil in toerental horen als je de stekker lostrekt. Merk je geen verschil dan werkt de elektroklep niet

Kan iemand mij duidelijk maken waar ik dit stekkertje kan vinden misschien?  :photo Ik heb ook nog niet gekeken hoor, dus misschien lukt het dan ook wel… BX staat vandaag netjes op stal…
Maar de stappenmotor schoonmaken is dus een redelijk simpel klusje? Dan ga ik dat in ieder geval eens proberen. Kan WD40 geen kwaad?
Hoop dat ‘t helpt…  Cool
Bedankt vast!!
Serge

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 21 maart 2005 04:16 PM
  [ # 9 ]

Ik heb de stappenmotor gereinigt met carburateur-reiniger, maar dat haalde niet veel uit.

Profiel  

gti_styling84
> 1300 berichten
Totaal aantal Berichten: 1352

Gepost: 21 maart 2005 04:21 PM
  [ # 10 ]

Gebruik is goeie injector cleaner Wink gaat je bak veel beter van lopen !

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 21 maart 2005 06:05 PM
  [ # 11 ]

Gewoon aanschaffen bij een tankstation of is dat niet de goede? En nog voorkeuren voor ‘t merk?? Rolling Eyes

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 21 maart 2005 06:06 PM
  [ # 12 ]
sans-pareil schreef:

Dat is interessant, ik heb vrijwel precies hetzelfde met de CX GtiT. Ik ben benieuwd naar jullie oplossing. Als ie goed warm is houdt het bij mijn CX op, maar vooral als ie halfwarm is gedraagt hij zich ook ongeveer zo.

Bij mij is het ook nog als de auto op temperatuur is… Het enige wat soms wel eens helpt is de motor even uitzetten en weer starten.

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 21 maart 2005 06:08 PM
  [ # 13 ]
gti_styling84 schreef:

Een tzi-berline heeft een carburatie huis Wink
het is een monopoint.

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 21 maart 2005 07:58 PM
  [ # 14 ]

Heb tot nu toe twee dingen gedaan:

- accupolen 45 min losgekoppelt (ECU-reset?)   
- fles injectiereiniger door de brandstof gedaan

Na het loskoppelen van de accupolen draait de motor weer perfect. Ik heb alleen het idee dat dit een tijdelijke oplossing is of hoeft dit niet?

Zit er bovenop de stappenmotor een 3 polige stekker en onderaan twee luchtslangen? En is het een cilindervormig apparaatje? Dan heb ik die gevonden denk ik… (ong. 10cm hoog?)

Bedankt vast!!

Serge

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 21 maart 2005 08:55 PM
  [ # 15 ]
WYD schreef:
gti_styling84 schreef:

Een tzi-berline heeft een carburatie huis Wink
het is een monopoint.

En dus één injector…. kan injector-reiniger dus zeker werken, maar verwacht hier geen wonderen van.

Profiel  

1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook