Als liefhebber van klassiek HP geveerde Citroën’s (lees. gewoon tot aan de laatste types die nog groen bloed
in de adderen hadden) denk ik toch dat het langzaam gaat verdwijnen
Ik ga gewoon maar naar mijn zelf kijken, mijn huidige C5 voldoet helemaal niet aan mijn verwachtingen
van een HP geveerde auto, dus ik wacht ook maar af tot de nieuwe c5 er is en dan ga ik ermee proefrijden.
Mocht hij naar mijn oordeel niet beter zijn dan de C5 welke nu voor de deur staat dan ga ik voor jonge
auto’s zelfs weg naar een ander merk….....wat voor merk! ik heb geen I.D.
En als ik buiten Citroën het niet kan vinden, dan wordt het gewoon een derde oldtimer van HET MERK
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
De identiteit van Citroen is er altijd 1 geweest van met name 2 zaken:
De vormgeving en de HP. Dat zit bij veel mensen (ook niet Citrofielen) nog steeds diep. Toen ik in 2002 een nieuwe Saxo kocht, zei de buurman: Zeker comfortabel he, die auto? Met alle respect voor de Saxo, maar de Saxo heeft andere kwaliteiten dan comfort. Maar het geeft aan hoe men over Citroen denkt.
De markt veranderd en Citroen moet daar in mee, misschien onder dwang van Peugeot. Maar de identiteit van Citroen vind ik wel veel minder dan vroeger. Echt bijzonder vormgegeven auto’s komen er haast niet meer en als dan ook het HP verdwijnt, is dat gewoon jammer.
Die verandering is nu eenmaal bij Citroen veel sterker te merken als bij Peugeot, waar de lijnvoering veel constanter was en is.
Misschien wil Citroen het HP als exclusive houden.
Laten we dit hopen. Voor hun, maar ook voor ons als liefhebbers.
Dyna Z1: Tout alu.
Martijn de Ruijter schreef:En de C5 met schroefveren is echt wel een comfortabele auto, kan ik uit ervaring zeggen….
Gr Martijn
maar je voelt wel het verschil met de HP versies.
BEsuper schreef:Nu ben ik ook benieuwd, hoeveel % van de verkopen van de nieuwe C5 nog uit hydropneumaten zullen bestaan. Want die uitvoering is toch voorbehouden voor de duurste modellen, niet?
Als dat tegenvalt zullen ze de HP volgens mij ofwel schrappen uit het cahier de charges van de volgende modellen, en in het beste geval voorbehouden voor de C6 en zijn eventuele opvolger.
als ze dat willen vergelijken moet HP mogelijk zijn op alle versies en niet enkel op de top versies.
als hp als optie mogelijk is op elke uitvoering, kan je eens gaan kijken wat men er voor over heeft.
Hoe dan ook, op dergelijke wagens hoort volgens mij HP vering te zitten!
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
meh, hebben jullie gezien hoeveel drempels er inmiddels in nederland liggen? Ik denk dat nederland hier het voortouw moet nemen in auto’s die hier zo hard mogelijk overheen kunnen
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Michelangelo schreef:meh, hebben jullie gezien hoeveel drempels er inmiddels in nederland liggen? Ik denk dat nederland hier het voortouw moet nemen in auto’s die hier zo hard mogelijk overheen kunnen
Mee eens
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Michelangelo schreef:meh, hebben jullie gezien hoeveel drempels er inmiddels in nederland liggen? Ik denk dat nederland hier het voortouw moet nemen in auto’s die hier zo hard mogelijk overheen kunnen
Dat gaat de Nederlandse overheid tegen Je moet het dus niet te hard zeggen dat wij niet onnodig hoeven te remmen voor drempeltjes, anders krijg je nog extra belastingen op HP geveerde auto’s
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Zodra de HP vering wordt afgeschaft zou er voor mij geen reden meer zijn om sowieso een Citroen te rijden. Behalve als het model me aanspreekt. Maar dan wordt de keuze wel erg groot want alle andere merken doen dan ook mee. Een conventionele C5 is een strak model maar moet concurreren met alle andere merken in die klasse. Het enige onderscheid wordt dan de koets…...en of de C5 dat wint. Bij mijzelf, ik denk het niet….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Dus de holle achterruit van de C5 vind je niet zo bijzonder dat je hem daardoor laat winnen?
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Eerlijk gezegd heb ik hem nog niet in het echt gezien. Maar een holle ruit alleen zal mij niet over de streep trekken Maar deze is er nog wel met HP vering dus wie weet ooit.
Overigens vind ik de Hp vering met lelijke koets ook niks. Dus de C5 serie 1 en 1,5 sedan is aan mij niet besteed.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Ik blijf gewoon BX rijden.
Test
baroen schreef:
Overigens vind ik de Hp vering met lelijke koets ook niks. Dus de C5 serie 1 en 1,5 sedan is aan mij niet besteed.
Wat liever? een mooie niet HP koets of een lelijke wel-HP koets?
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Je vergeet er een, een mooie koets met HP, een C6 of zo. Maar jouw keuze is wel een dilemma inderdaad. Dat geldt wel alleen voor die eerste C5 sedans. Verder ben ik wel tevreden over de Citro-koetsen.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zodra de HP vering wordt afgeschaft zou er voor mij geen reden meer zijn om sowieso een Citroen te rijden. Behalve als het model me aanspreekt. Maar dan wordt de keuze wel erg groot
Goed punt. Als de XM er op een gegeven moment uit gaat en plaats moet maken voor een andere dagelijkse auto, en er is geen model voorhanden dat zowel mooi als HP geveerd is… Tsja, dan wordt de keus echt wel groter dan Citroen alleen. Zo merktrouw tot het eind ben ik ook weer niet. Een holle achterruit alleen trekt mij dan niet over de streep.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:baroen schreef:
Overigens vind ik de Hp vering met lelijke koets ook niks. Dus de C5 serie 1 en 1,5 sedan is aan mij niet besteed.
Wat liever? een mooie niet HP koets of een lelijke wel-HP koets?
Oh, da’s makkelijk. Op mijn dagelijkse barrel wil ik zo min mogelijk afschrijven en het moet HP-vering hebben. Dit barrel zou dus ook best wel eens een C5 ph1 kunnen zijn. Die dingen schrijven als de neten af en zijn dus over een tijdje geen drol meer waard. In dat opzicht is het een prima opvolger van de BX, en dat is mooi.