Hallo Mede-Citronisten,
Ik heb een electra probleem waarbij ik mezelf de haren uit het hoofd trek…Enige tijd geleden begon het accu lampje op mijn dash board te branden. Eerst gemeten 14.2 volt. Dus er kwam al snel de conlusie dat het de spaningsregelaar moet zijn. Deze inmiddels aangeschaft. De auto start maar de voltage blijft 12 v ofwel hij laad niet meer bij. Vervolgens het zekerings kastje opengetrokken en de meest linkse zekering lag er uit. Deze vervangen en hij sprong er resoluut weer uit. Het enige wat ik de afgelopen tijd aan de auto heb vervangen c.q. aangezeten zijn de spanningsregelaar en de dynamo. Allebij een keer losgekoppels en nog steeds kortsluiting. Vorig jaar heb ik de kabelboom deels vervangen dus deze is in goede conditie.
In het zekerings tabel staat dat de zekering gelinkt is aan:
sigaren aansteker.
Achterste draadbundel binnenverlichting.
knipper automaat/knipper lichten
spanningsregelaar/ wisselstroomdynamo
De bovenste drie lijken me zeer onwaarschijnlijk dat daar iets mee aan de hand is. En het laatste is losgekoppeld geweest!
Heeft iemand een suggestie waar ik het moet zoeken?
“In het zekerings tabel staat dat de zekering gelinkt is aan:
sigaren aansteker.
Achterste draadbundel binnenverlichting.
knipper automaat/knipper lichten
spanningsregelaar/ wisselstroomdynamo”
Alle mogelijkheden loshalen en een voor een weer aansluiten. Gevoelsmatig n.a.v. je beschrijving heb ik het idee dat er iets verkeerd is aangesloten.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Sigarenaansteker kan heel goed kortsluiting maken. Ook een draad (bijvoorbeeld van en naar het contactslot) kan ergens sluiting maken.
Citroen!
DEESSE50 schreef:“In het zekerings tabel staat dat de zekering gelinkt is aan:
sigaren aansteker.
Achterste draadbundel binnenverlichting.
knipper automaat/knipper lichten
spanningsregelaar/ wisselstroomdynamo”Alle mogelijkheden loshalen en een voor een weer aansluiten. Gevoelsmatig n.a.v. je beschrijving heb ik het idee dat er iets verkeerd is aangesloten.
Dat was mijn eerste gedachte ook! Ik heb vorig jaar in de vakantie 5000 km met de godin gereden en daarvoor de kabelboom HELEMAAL nagekeken en deels vervangen. Enige wat ik zou kunnen bedenken dat er iets in de dakrand is gaan contact maken achterste draad budel binnen verlichting of misschien iets tegen de sigaretten aansteker Of iets tegen die grote + “bout” daar achter is aangekomen? Maar ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen?
Want de binnen verlichting /knipperlichten maken alleen kortsluiting als je het aan doet…. nietwaar?
Als de sigarete aansteker kortsluiting maakt dan kun je de auto toch niet starten? En hij loopt wel maar laad niet meer bij…
De rest heb ik los gemaakt en nog maakt ze kortsluiting.
Mis ik iets in mijn “logica” redenatie?
DriverD schreef:Sigarenaansteker kan heel goed kortsluiting maken. Ook een draad (bijvoorbeeld van en naar het contactslot) kan ergens sluiting maken.
Het contactslot maakt toch geen kortsluiting als deze niet is ingeschakeld?
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
De draad er naar toe…
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
langevelsloo schreef:De draad er naar toe…
Hoe zou u dit aanpakken qua stappen? Eerst het contact slot er uit en als ik dan niks tegen kom de kabelboom weer openmaken?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ben bang van wel..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ben bang van wel..
Misschien ben ik wel erug dom geweest ik heb zekeringen van 10amp. er in gestopt i.p.v. 16 amp. Dus dan is het logisch dat ze er uit springen toch?
Als er geen ‘verbruikers’ zijn ingeschakeld en de 10A zekering springt, dan zal een 16A zekering waarschijnlijk ook springen. De grootte van de zekering wordt vooral bepaald door de som van de stroomsterktes van de ‘verbruikers’. Als alle ‘verbruikers’ uit zijn en de zekering springt, dan heb je waarschijnlijk ergens sluiting naar de massa (kortsluiting).
Het zoeken naar de kortsluiting gaat het beste aan de hand van het elektrische schema (zie werkplaatshandboek). Systematsich stekkers loshalen totdat je de boosdoener hebt gevonden.
ubogaart schreef:Als er geen ‘verbruikers’ zijn ingeschakeld en de 10A zekering springt, dan zal een 16A zekering waarschijnlijk ook springen. De grootte van de zekering wordt vooral bepaald door de som van de stroomsterktes van de ‘verbruikers’. Als alle ‘verbruikers’ uit zijn en de zekering springt, dan heb je waarschijnlijk ergens sluiting naar de massa (kortsluiting).
Het zoeken naar de kortsluiting gaat het beste aan de hand van het elektrische schema (zie werkplaatshandboek). Systematsich stekkers loshalen totdat je de boosdoener hebt gevonden.
Hallo bogaart bedankt voor je reactie!
Soms heb ik het idee dat ik alleen “Twilight Zone” achtige zaken met mijn ds beleef. Maar de 10 amp springt direct en de 16 amp. blijft heel? En er rookt niets? Alles lijkt het te doen? alsnog kabelboom opensnijden? Want zoals ik in het voorgaande al schreef, ik heb de meeste zaken al systematisch uitgesloten behalve het contact slot…....
Da’s inderdaad vreemd. Nu lijkt het Twilight Zone, maar achteraf is er meestal toch wel een logische verklaring.
Ik raad je aan om het stroomschema goed te bestuderen, zie bv op http://www.id20.de onder “downloads” en dan “Stromlaufplan”. Dan zie je dat bv ook de kofferbakverlichting achter die bewuste zekering zit. Zit daar misschien het probleem?
Heb je een multimeter die ook weerstand kan meten? Maak dan de Bob aansluiting op je spanningsregelaar los en haal dan de zekering er eens uit. De zekering zit tussen twee klemmen. Meet op welke klem 12 Volt (accuspanning) staat. Meet vervolgens de weerstand tussen de andere klem en de massa. Deze weerstand zou oneindig, of in ieder geval heel groot, moeten zjn. Bedien vervolgens de schakelaars (incl. contactslot) die achter de zekering zitten (zie stroomschema) en kijk of de weerstand verandert.
Kijk goed in het stroomschema en dan vind je de boosdoener wel.
Succes!