2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Xsara electrisch schema
Vroem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 27-11-2004

Gepost: 21 maart 2005 10:50 PM
  [ # 16 ]
ZX1.4i schreef:

Heb je al eens aan een dealer gevraagd of er niet ergens een uitgang is die word aangestuurd nadat je de auto op slot doet met de AB?
Wellicht dat dit geactiveerd kan worden in de BSI?
Om een goed antwoord op deze vraag te krijgen kun je het beste proberen om een monteur met relevante kennis te pakken te krijgen. De verkopers en het balie-personeel weet niet zo veel of wilt niets vertellen.

Zat ik ook aan te denken, zeker ook om eventuele schade door verkeerd aansluiten te voorkomen.

Houd er rekening mee dat als je belsuit om je alarm door “een algemene garage” in te laten bouwen, zij misschien niet op de hoogte zijn van de multiplextechniek en misschien ongewild een hoop elektronische schade veroorzaken. Als je het bij een erkende Citroën dealer laat doen, denk ik dat het niet goedkoop is. Je zou eventueel de kosten kunnen drukken door de auto al gedeeltelijk “gestript” af te leveren, d.w.z. dashboard open daar waar ze moeten zijn, alarmkast al gemonteerd, kabelbomen al gelegd enz. Enige dat ze dan nog moeten doen is de draadjes correct aansluiten. En het dashboard dichtmaken kan je ook weer zelf. Scheelt toch weer enkele tientallen euro’s aan arbeidsloon. Of is dit nu weer hollandse zuinigheid?  Wink

Vroem

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 maart 2005 11:42 PM
  [ # 17 ]
Vroem schreef:

Of is dit nu weer hollandse zuinigheid?  Wink

Nee hoor ik denk ook zo en ik ben van oorsprong geen Nederlander.
Je moet toch wat verzinnen om de woekertarieven van de dealer te drukken.

Profiel  
 
Xsara VTR-Boy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 19-03-2005

Gepost: 22 maart 2005 09:09 PM
  [ # 18 ]

phh 355 tot 380 EUR vind ik wel een beetje veel geld voor een stom alarm van Citroën…
k zal die LED in de knipperlichtinstallatie wel overbruggen Very Happy
met een stukje optische electronica zal de boordcomputer er geen problemen over maken, dat is dan geen echte aftakking, nu nog enkel die schakelaar met led netjes kunnen demonteren zonder het interieur te beschadigen Crying or Very sad

electronica, uitgaan, muziek

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 maart 2005 03:27 AM
  [ # 19 ]

Ik zit net even te bedenken dat het toch mogelijk moet zijn om de +12V van het contact te combineren met de +12V van het interrieur lampje.
Zo een lampje gaat als het goed is automatisch aan als je de deuren opent met de AB, ten minste dat deed mijn Xsara uit 1999 al.

Stel je zet de motor af, dan valt de +12V van het Contact af, als het goed is gaat het lampje aan en je stapt uit. Gebruik het wegvallen van het +12V en het lampje in een “EN” functie om het alarm te activeren.
Zodra één van de twee “opkomt”, doordat je de deur opent met de AB moet het alarm tijdelijk uitgeschakeld worden, als binnen een X-aantal seconden (m.b.v. een vertragings-relais) de motor niet is gestart moet het alarm weer op scherp worden gezet. Start je de motor, dan schakelt de +12V van het contact het alarm uit, iets wat dus bijna onmogelijk is zonder de originele sleutel vanwege de startblokkering.

De kunst is om dan uit te zoeken of het interrieur lampje deel uitmaakt van het Multiplex netwerk???
Want anders heb je er weinig aan, ik weet niet of het systeem op hol slaat als je paralell over het lampje een relais of opto-coupler (ofzoiets?) aansluit.

Informeer eens bij een electronica zaak naar een mini-PLC, zoiets zou je een hoop werk uit handen kunnen nemen wat betreft schakelingen die je dan zelf moet gaan verzinnen.

Profiel  
 
Xsara VTR-Boy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 19-03-2005

Gepost: 24 maart 2005 10:34 PM
  [ # 20 ]

nou dan zou ik die opto couplet liever plaatsen aan de led van de startblokkering. dan kan het netwerk niet gestoord worden..
Ik moet enkel weten hoe ik dat boeltje kan demonteren Cool
waarschijnlijk moet het middelste verluchtingrooster boven de boordcomputer er uit Surprisedops:
hoe doe ik dat het beste zonder het interieur te beschadigen? Wink

iemand goeie tips?
thx

electronica, uitgaan, muziek

Profiel  
 
Vroem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 27-11-2004

Gepost: 24 maart 2005 10:42 PM
  [ # 21 ]
ZX1.4i schreef:

De kunst is om dan uit te zoeken of het interrieur lampje deel uitmaakt van het Multiplex netwerk???

Ja maakt er ook deel van uit…  Confused

Vroem

Profiel  
 
Xsara VTR-Boy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 19-03-2005

Gepost: 28 maart 2005 03:04 PM
  [ # 22 ]

dus optocouplet plaatsen parallel over de led of het transpondersysteem
optocouplet verbruikt enkele µA’s en is galvanisch gescheiden dan van de sturing naar men alarm :p en als de boordcomputer hierover moeilijk doet, dan gooi ik het hele systeem er terug uit;
dus gewoon testen hè een weekje

weet iemand hoe ik zonder beschadiging aan die knipperlichtschakelaar geraak waar die led inzit?

moet ik het display van boordcomputer verwijderen? of de verluchtingsrooster?
of vanwaar is dat toegankelijk?

electronica, uitgaan, muziek

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 maart 2005 03:51 AM
  [ # 23 ]
Xsara VTR-Boy schreef:

moet ik het display van boordcomputer verwijderen? of de verluchtingsrooster?
of vanwaar is dat toegankelijk?

Het dashbord van een Type-2 is als ik me niet vergis niet veel anders dan Type-1, bij die laatste heb ik wel ervaring met demontage ervan.
Het rooster moet er inderdaad uit, maar daarvoor moet je eerst de radio eruit halen en dan zie je van onder (torx) schroeven zitten, waarmee het rooster eruit kan. Het display van de boordcomputer moet er ook uit, daar zit bij type 1 de klok als het goed is.

Als het rooster eruit is kun je met je door het gat met je hand, eventueel m.b.v. een schroevendraaier de knipperlichtschakelaar naar buiten drukken en dan de bedrading losnemen. Doe dit wel voorzichtig, de bedrading aan die schakelaar is nogal aan de korte kant.

Profiel  
 
Xsara VTR-Boy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 19-03-2005

Gepost: 05 augustus 2005 04:18 PM
  [ # 24 ]

Voila operatie geslaagd, effe een schakelingetje uitgedokterd
afgetakt van de knipperled Immobillisatiesysteem, actief als deuren gesloten zijn. wel afgetakt om optocoupler aan te sturen zodat er een 4000 volts isolatie is tussen boordcomputer en alarmsysteem. Boordcomputer klaagt niet dus, alles in orde.
Dit was nodig om alarm te (de)activeren bij afsluiten - openen van centrale deurvergrendeling
voeding afgetakt van sigaretteaansteker (continue accuspanning beschikbaar).

Wie nu een tik durft te geven tegen mijn xsara , die krijgt een heleboel lawaai over zich heen

electronica, uitgaan, muziek

Profiel  
 
jtnapel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 07-08-2005

Gepost: 07 augustus 2005 12:06 AM
  [ # 25 ]

Ik heb wel een haynes handleiding gevonden misschien is dit de juiste…

klik om te downloaden:  

Laat even weten of dit geholpen heeft!

-edit- Vanaf pagina 47…

Profiel  
 
reneke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 21 augustus 2005 05:14 PM
  [ # 26 ]
jtnapel schreef:

Ik heb wel een haynes handleiding gevonden misschien is dit de juiste…

klik om te downloaden:  

Laat even weten of dit geholpen heeft!

-edit- Vanaf pagina 47…

Aanvankelijk wilde ik deze handleiding afkraken onder het motto ‘te algemeen’. Echter, je vindt er wel duidelijk de werking van comlexe systemen in omschreven (multiplex, airco). Iets wat je mist in de reguliere onderhoudsboeken, omdat de schrijver er van uitgaat dat de lezer hiermee bekend is.

Goeie link dus.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 augustus 2005 07:49 PM
  [ # 27 ]

heb nog iets dergelijks gevonden:  Wink

 

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 augustus 2005 10:10 PM
  [ # 28 ]
citroen23 schreef:

heb nog iets dergelijks gevonden:  Wink

 

mooie uitleg
bedankt Exclamation

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook