Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Shit, shit, shit. Net was ik aan het sleutelen aan m’n Bx toen ik zag dat er water op het motorblok lag.
Het is een Bx uit ‘88 met een liggend 1.4 blok. Het inlaatspruitstuk is van aluminium en het wordt verwarmd doot de koelvloeistof.
Na het starten viel het me op dat er steeds een druppeltje koelvloeistof van de slang op het motorblok viel. Er was een lek tussen het spruitstuk en de slang. Dan denk je dus: “even die slangklem een stukje aandraaien en kijken of dat helpt”. Toch? :
Ik zet de schroevendraaier erop en nog voordat ik krachtzette brak de hele tuit waar die slang opzit af. Dat fix je niet meer.
Dus wat nu? Heeft er misschien iemand nog een inlaatspruitstuk liggen voor een Bx 14 RE uit ‘88? Of heeft er iemand een ander idee? Ik heb al gedach om er een nieuw pijpje op te zetten, draad snijden aan de binnenzijde, Draad snijden op een pijpje van de juiste diameter, monteren met vloeibare pakking.
Ideeen?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Die 1400 motoren zijn ook in de peugeot 205 geleverd, je zou eens een gokje kunnen wagen en een aantal sloperijen afrijden, wellicht staat er wat tussen!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Kijk, daarvoor zitten we nou op het forum. Bedankt BX19TRS, morgen maar eens even gaan bellen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Op de hoofdweg in Rotterdam hoef je in ieder geval niet langs te gaan.
Daar staat geen Peus of Cit met die blok.
Scheelt toch weer aantal sloperijen
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Bedankt voor de info. Als ze het niet hebben wordt het nieuw.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
weet haast wel zeker dat snuferink in borculo er 1 heeft
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Da’s een aardig eindje uit de buurt….is dat een garage of zo?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Paul Cornelisse schreef:Da’s een aardig eindje uit de buurt….is dat een garage of zo?
autodemontage bedrijf!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Als je lid bent van de BX club nederland dan kun je er bij het magazijn 1 kopen.
Test
Dit is een vaker voorkomend probleem. Bij mijn ouders’ BX kwam dit indertijd ook al voor. Het is toen blijvend gerepareerd met kneedbaar staal.
BX19trs schreef:Die 1400 motoren zijn ook in de peugeot 205 geleverd, je zou eens een gokje kunnen wagen en een aantal sloperijen afrijden, wellicht staat er wat tussen!
Emiel
Je moet wel opletten dat er verschillende spruitstukken gebruikt zijn. De BXen hadden allemaal een enkele tweetraps carburateur. De Peugeotjes 205 en de Visa’s hadden echter een enkeltraps carburateur. Daarvoor heb je verschillende spruitstukken. Dan had je ook nog de spruitstukken geschikt voor 2 carburateurs (205 1.4 XS met 84 pk).
kortom:
-enkele 1traps carburateur: 1 groot gat.
-enkele 2traps carburateur: 2 kleinere gaten.
- dubbele carburateur: 2 grote gaten.
Wellicht dat je het pijpje er ook weer in kan zetten met kneedbaar staal of idd draad erin tappen met een pijpje (dat moet een motorenrevisiebedrijf wel voor je kunnen opiknappen: maar dat zal weer niet goedkoop zijn).
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Thijsvandebles schreef:Als je lid bent van de BX club nederland dan kun je er bij het magazijn 1 kopen.
Wat is het web adres van die club? http://www.BXclub.Nl doet het niet, dus dat zal het dan wel niet zijn.
Bij de garage hebben ze die onderdelen al niet meer.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Paul Cornelisse schreef:Wat is het web adres van die club? http://www.BXclub.Nl doet het niet, dus dat zal het dan wel niet zijn.
Hier doet hij het prima, waarschijnlijk heb je geen BX-club-compatible-bwowser.
http://www.bxclub.nl doet het hier ook nog steeds erg fijn. Zowel getest op Microschoft Exploder als Mozzila Firefox. Andere browsers heb ik niet getest.
Test
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
OK, ja nu werkt het bij mij ook. Net even een mailtje gestuurd met de vraag of ze het onderdeel hebben, daarna even lid worden maar.
Bij de garage hebben ze het onderdeel al niet meer op voorraad, ze kunnen het zelfs niet eens meer bestellen
Een andere mogelijkheid wordt het gat optappen en een pijpje erin draaien.
Blijft toch leuk he, een oude auto
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Gat optappen is ook niet zo,n slecht idee, en wel het goedkoopst. Ik het het ooit ook eens gedaan en een bout die in het gat paste hol geboord en de bout kop afgeslepen., (bij gebrek aan een kant en klaar pijpje met draad)
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Art schreef:Gat optappen is ook niet zo,n slecht idee, en wel het goedkoopst. Ik het het ooit ook eens gedaan en een bout die in het gat paste hol geboord en de bout kop afgeslepen., (bij gebrek aan een kant en klaar pijpje met draad)
Art, weet je nog welke draad je getapt hebt? M16?
Groeten
Paul
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc