Enige tijd geleden begon mijn xm vooral bij lage toerentallen behoorlijk te stotteren. Dit deed zij zowel op gas als op benzine.
Ik heb toen de bougies vervangen, wat het probleem al aanzienlijk verminderde. Maar toch heeft ze bij flink het gaspedaal intrappen bij 1800-2000 toeren soms nog wat moeite. Ik hoor dan in de uitlaat onder mij een paar ‘ploffers’ en vervolgens gaat ze weer als de brandweer vooruit.
Ik vermoed iets met de brandstof ontsteking wat niet geheel in orde is.
Na een nieuw luchtfilter aangebracht te hebben lijkt het weer iets minder erg maar toch blijft de motor bij flink gas geven bij lage toeren ‘ploffen’ (of na verbranding)
Zodra ik op benzine overschakel is het probleem verdwenen. Het komt enkel voor zodra ik op gas rij.
Kan iemand mij tips geven waar ik nog meer naar zou kunnen kijken.
MVG.
Hugo
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9511.jpg)
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Injectiereiniger (Forté) in je (half getankte) tank gooien. Het kan zeker geen kwaad, ook als het niet zou helpen. Het maakt alles lekker schoon
Se concentrer sur l’essentiel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bij de Saxo van mijn vriendin zat water in het brandstoffilter, toen ik dat vervangen had (en de leiding had gespoeld) liep de motor weer helemaal als nieuw, terwijl ‘ie daarvoor niet echt lekker liep.
Eveneens ben ik tevens ook.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Hoi,
Als het probleem enkel voorkomt bij rijden op LPG dan is de kans groot dat het probleem in de onsteking zit. Als je op LPG rijdt gaat de voorkeur uit naar NGK bougies en liefst enkelpunts. De bougiekabels kunnen hetzelfde probleem veroorzaken als ze slecht zijn, als je je bougiekabels natspuit met een plantenspuit en het probleem wordt dan erger of je ziet vonkoverslag dan zijn ze echt aan vervanging toe maar ook zonder deze verschijnselen kunnen ze problemen veroorzaken.
De Lambdasensor kan eveneens problemen geven die aan jouw omschrijving voldoen, erg weinig mensen weten het maar een lambdasensor heeft ook een vervangingsinterval. (bij de meeste auto’s bij ongeveer 150.000km)
Al deze dingen kunnen problemen op LPG geven terwijl de auto heel goed op benzine loopt, dus niet meteen denken aan een probleem met de gasinstallatie al kan daar natuurlijk ook wat mis mee zijn.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
IK zal morgen om te beginnen eens wat injectie reiniger te halen om te kijken wat dat doet.
Misschien een domme vraag, maar hebben we het bij bougie kabels over de kabels rechtstreeks van de verdeler naar de bougies? Deze heb ik namelijk niet. Alle bougies zitten onder een kap op het blok. Of gaat het om die ene kabel die naar de kap loopt?
Mocht de truck met de injectie reiniger niet werken dan zal ik alsnog maar even langs de garage gaan voor een lambdasensor.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9511.jpg)
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Injectiereiniger kan geen kwaad. Elk jaar bij de grote beurt is dit eerder een ‘extra’ service die je aan de motor geeft. Let wel dat het merk van Forté moet zijn. Dit merk is net even anders dan de rest
Se concentrer sur l’essentiel
Archi schreef:Injectiereiniger kan geen kwaad. Elk jaar bij de grote beurt is dit eerder een ‘extra’ service die je aan de motor geeft. Let wel dat het merk van Forté moet zijn. Dit merk is net even anders dan de rest
Ik neem aan dat Forté gewoon bij brezan te koop is. Of moet ik daarvoor bij een speciale leverancier zijn?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3799.jpg)
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
kan zijn dat je bobine galerij stuk is. Ik hbe meegamaakt dat mijn XM op 3 cilinders begon te lopen als hij warm was.
nieuwe gallerij op gezet en loopt weer perfect. (a 200 euro )
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9511.jpg)
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Bij de Dealer, of gewoon een garage. Het is zo’n professioneel spul wat de ‘betere’ garage in voorraad heeft.. zelfs de KIA dealer
De kleppen worden brandschoon en je hebt een excuus om eens even lekker gas te geven
Se concentrer sur l’essentiel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3799.jpg)
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
en reiniger van Tunap of Wepp?
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik zie het nut niet in van een benzine-injector reiniger als hij op lpg slecht loopt
Ik dacht dat mijn gasinstallatie zijn eigen injectoren had…
Of kun je een reinigingsmiddel in je gastank proppen?
Misschien handig als de ts even vermeldt om welk type lpg installatie gaat.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Chevron schreef:en liefst enkelpunts.
Waarom? ik heb NGK’s met 2 electroden en die werken prima. Meer kans op een goede vonk toch?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9511.jpg)
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Injectiereiniger reinigt niet alleen de injectoren maar neutraliseert ook de benzinetank, reinigt de kleppen, verbetert de verbranding, bovensmering etc. etc.
Ik doe dit gewoon preventief bij elke grote beurt of jaarlijks in het voorjaar en deponeer het spul in een (halve) tank d.m.v. een klein trechtertje. Indien je niet zeker bent over de conditie van je kleppen enz. dan voeg je het spul toe in een tank van ongeveer 15 liter. De concentratie is dan wat sterker en zo werkt het spul wat intensiever.
Se concentrer sur l’essentiel
@ TS,
ik heb nog zo’n bobine gallerij liggen. Hij is onlangs uit mijn xm getrokken omdat ik een dipje had bij 4900 rpm.
Dat dipje zal die nog steeds hebben maar ding is goed genoeg om te achterhalen of jou gestotter verdwijnt.
en dan ben je iig weer wat verder zonder kosten…
Het gaat er met die reiniger niet om dat het sterker is, want het is zo van je klep af, het gaat erom dat het voor langere tijd met mindere mate op je kleppen slaat
Ouwe mopperkont
De bobine gallerij?
Is dat de kap op het blok waar de bougies onder zitten?