1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Horten en stoten bij laag toerental xm 2.0 16v (opgelost)
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 29 maart 2008 12:13 PM

Enige tijd geleden begon mijn xm vooral bij lage toerentallen behoorlijk te stotteren. Dit deed zij zowel op gas als op benzine.
Ik heb toen de bougies vervangen, wat het probleem al aanzienlijk verminderde. Maar toch heeft ze bij flink het gaspedaal intrappen bij 1800-2000 toeren soms nog wat moeite. Ik hoor dan in de uitlaat onder mij een paar ‘ploffers’ en vervolgens gaat ze weer als de brandweer vooruit.
Ik vermoed iets met de brandstof ontsteking wat niet geheel in orde is.
Na een nieuw luchtfilter aangebracht te hebben lijkt het weer iets minder erg maar toch blijft de motor bij flink gas geven bij lage toeren ‘ploffen’ (of na verbranding)

Zodra ik op benzine overschakel is het probleem verdwenen. Het komt enkel voor zodra ik op gas rij.

Kan iemand mij tips geven waar ik nog meer naar zou kunnen kijken.

MVG.
Hugo

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 29 maart 2008 11:34 PM
  [ # 1 ]

Injectiereiniger (Forté) in je (half getankte) tank gooien. Het kan zeker geen kwaad, ook als het niet zou helpen. Het maakt alles lekker schoon Wink

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 29 maart 2008 11:40 PM
  [ # 2 ]

Bij de Saxo van mijn vriendin zat water in het brandstoffilter, toen ik dat vervangen had (en de leiding had gespoeld) liep de motor weer helemaal als nieuw, terwijl ‘ie daarvoor niet echt lekker liep.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 30 maart 2008 12:59 AM
  [ # 3 ]

Hoi,

Als het probleem enkel voorkomt bij rijden op LPG dan is de kans groot dat het probleem in de onsteking zit. Als je op LPG rijdt gaat de voorkeur uit naar NGK bougies en liefst enkelpunts. De bougiekabels kunnen hetzelfde probleem veroorzaken als ze slecht zijn, als je je bougiekabels natspuit met een plantenspuit en het probleem wordt dan erger of je ziet vonkoverslag dan zijn ze echt aan vervanging toe maar ook zonder deze verschijnselen kunnen ze problemen veroorzaken.
De Lambdasensor kan eveneens problemen geven die aan jouw omschrijving voldoen, erg weinig mensen weten het maar een lambdasensor heeft ook een vervangingsinterval. (bij de meeste auto’s bij ongeveer 150.000km)
Al deze dingen kunnen problemen op LPG geven terwijl de auto heel goed op benzine loopt, dus niet meteen denken aan een probleem met de gasinstallatie al kan daar natuurlijk ook wat mis mee zijn.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 30 maart 2008 02:34 PM
  [ # 4 ]

IK zal morgen om te beginnen eens wat injectie reiniger te halen om te kijken wat dat doet.
Misschien een domme vraag, maar hebben we het bij bougie kabels over de kabels rechtstreeks van de verdeler naar de bougies? Deze heb ik namelijk niet. Alle bougies zitten onder een kap op het blok. Of gaat het om die ene kabel die naar de kap loopt?

Mocht de truck met de injectie reiniger niet werken dan zal ik alsnog maar even langs de garage gaan voor een lambdasensor.

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 30 maart 2008 03:45 PM
  [ # 5 ]

Injectiereiniger kan geen kwaad. Elk jaar bij de grote beurt is dit eerder een ‘extra’ service die je aan de motor geeft. Let wel dat het merk van Forté moet zijn. Dit merk is net even anders dan de rest Cool

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 30 maart 2008 08:07 PM
  [ # 6 ]
Archi schreef:

Injectiereiniger kan geen kwaad. Elk jaar bij de grote beurt is dit eerder een ‘extra’ service die je aan de motor geeft. Let wel dat het merk van Forté moet zijn. Dit merk is net even anders dan de rest Cool

Ik neem aan dat Forté gewoon bij brezan te koop is. Of moet ik daarvoor bij een speciale leverancier zijn?

Profiel  
 
Magic-Mike
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006

- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
Gepost: 30 maart 2008 09:32 PM
  [ # 7 ]

kan zijn dat je bobine galerij stuk is. Ik hbe meegamaakt dat mijn XM op 3 cilinders begon te lopen als hij warm was.

nieuwe gallerij op gezet en loopt weer perfect. (a 200 euro Confused )

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 31 maart 2008 12:26 AM
  [ # 8 ]

Bij de Dealer, of gewoon een garage. Het is zo’n professioneel spul wat de ‘betere’ garage in voorraad heeft..  zelfs de KIA dealer Smile

De kleppen worden brandschoon en je hebt een excuus om eens even lekker gas te geven Razz

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Magic-Mike
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006

- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
Gepost: 31 maart 2008 01:31 AM
  [ # 9 ]

en reiniger van Tunap of Wepp?

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 31 maart 2008 02:05 AM
  [ # 10 ]

Ik zie het nut niet in van een benzine-injector reiniger als hij op lpg slecht loopt Confused

Ik dacht dat mijn gasinstallatie zijn eigen injectoren had…

Of kun je een reinigingsmiddel in je gastank proppen?

Misschien handig als de ts even vermeldt om welk type lpg installatie gaat.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 31 maart 2008 02:08 AM
  [ # 11 ]
Chevron schreef:

en liefst enkelpunts.

Waarom? ik heb NGK’s met 2 electroden en die werken prima. Meer kans op een goede vonk toch?

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 31 maart 2008 01:28 PM
  [ # 12 ]

Injectiereiniger reinigt niet alleen de injectoren maar neutraliseert ook de benzinetank, reinigt de kleppen, verbetert de verbranding, bovensmering etc. etc.

Ik doe dit gewoon preventief bij elke grote beurt of jaarlijks in het voorjaar en deponeer het spul in een (halve) tank d.m.v. een klein trechtertje. Indien je niet zeker bent over de conditie van je kleppen enz. dan voeg je het spul toe in een tank van ongeveer 15 liter. De concentratie is dan wat sterker en zo werkt het spul wat intensiever.

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 31 maart 2008 02:30 PM
  [ # 13 ]

@ TS,
ik heb nog zo’n bobine gallerij liggen. Hij is onlangs uit mijn xm getrokken omdat ik een dipje had bij 4900 rpm.
Dat dipje zal die nog steeds hebben maar ding is goed genoeg om te achterhalen of jou gestotter verdwijnt.

en dan ben je iig weer wat verder zonder kosten…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 31 maart 2008 02:48 PM
  [ # 14 ]

Het gaat er met die reiniger niet om dat het sterker is, want het is zo van je klep af, het gaat erom dat het voor langere tijd met mindere mate op je kleppen slaat Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 01 april 2008 04:33 PM
  [ # 15 ]

De bobine gallerij?
Is dat de kap op het blok waar de bougies onder zitten?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook