Helaas is dit de enige tekening die ik heb, komt uit de Revue Technique voor de Xantia, in het boek van de 405 staat hetzelfde. Was vandaag aan het shoppen in Frankrijk, heb even in de andere Revue Technique boeken gekeken, maar daar staat hetzelfde in.
Ik ga dit in iedergeval dit ding proberen te maken, is weer een tijdje geleden dat ik met een draaibank heb gewerkt ops:
De conische huls zit als het goed is inbegrepen als je die keerring bij de dealer koopt.
Heb vandaag in Frankrijk bij de Norauto een extra zware (hoge) dop 35 gekocht voor de aandrijfassen en 2L 75W80 Total bakolie.
JaboV schreef:Is het niet zo dat de nieuwe kering altijd iets dieper of iets minder diep moet worden gemonteerd? Dit omdat er een “slijtplek” ontstaat op de oude positie op de as. Ik heb altijd geleerd bij het vervangen van as keringen om ze te proberen op een vers stukje as te laten aansluiten omdat op de exact zelfde plek vaak weer lekkage optreedt.
Hier zit wel logica in, maar het spreekt weer tegen wat er in de Haynes staat voor de keerring aan de D-riem zijde. Het boek zegt, meet op hoe diep de keerring zit en monteer de nieuwe keerring op dezelfde diepte
Ik kreeg enkel een keerring mee, geen huls.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Het gaat je niet lukken dit gereedschap op een draaibank na te maken… Het deel van 92 mm is namelijk hol, en past nét over de flens van je krukas.
Je drukt eerst de keerring op het ‘gereedschap’ waarna je het geheel over de krukas klopt. Die verdwijnt dus ín het gereedschap. Als je daarna het gereedschapje eruit draait blijft de keerring achter in het motorblok.
Gr Martijn
2 vrienden van mij, kregen voor hun AX en Saxo wel zo een huls mee
Ach ik zie het wel, als het goed is dan is mijn bestelling volgende week woensdag binnen.
@sohail. Ik heb een keer of 3 een dergelijke keerring gekocht en nooit een huls erbij gekregen. Maar goed: dat was telkens voor een XU motor. Misschien dat het bij TU motorkeerringen wel wordt meegeleverd?
@Martijn. Dan lijkt het in principe wel op die Renault tool, maar dan net wat anders. Maar dan begrijp ik wel hoe het ding kan werken.
Martijn de Ruijter schreef:Het gaat je niet lukken dit gereedschap op een draaibank na te maken… Het deel van 92 mm is namelijk hol, en past nét over de flens van je krukas.
Thanx voor je antwoord Martijn, jouw verhaal maakt het een stuk duidelijker.
Dus toch hol, ik zat al te twijvelen maar dacht, nee zo staat het toch niet op de tekening.
Ik heb besteld op het Berlingo chassisnr. AFD V LAGER 90X110-7, met artikelnr. 0127 28
Binnendiameter van 90 x buitendiameter 110 en 7mm dik.
Heb alle vertrouwen in jouw draai-kunsten, binnenkort maar een afspreken, dan verhelp ik meteen de kwaaltjes aan je echte auto (de Xantia) .
voor mij is het meer dan 10 jaar geleden dat ik voor het laatst achter een draaibank heb gestaan ops:
ZX1.4i schreef:Heb alle vertrouwen in jouw draai-kunsten, binnenkort maar een afspreken, dan verhelp ik meteen de kwaaltjes aan je echte auto (de Xantia) .
voor mij is het meer dan 10 jaar geleden dat ik voor het laatst achter een draaibank heb gestaan ops:
Nou, ik ben benieuwd! Als het lukt dan houd je er wel een mooi stuk gereedschap aan over.
Eerst nog even een stuk aluminium of kunststof scoren en nou maar hopen dat het lukt.
Heb een praatje zitten maken met mijn collega’s van de revisie afdeling, ze vinden €20 vrij duur voor een keerring en gaven mij het nummer van een leverancier. Even gebeld met deze leverancier, blijkt dat de keerringen voor de automotive iets anders zijn, deze hebben van die schuine groeven aan de binnenkant om de olie terug te stuwen.
Dat stuk is niet zo moeilijk te draaien Om beschadigingen te voorkomen zou ik wel een stuk kunststof pakken! Dat is ook met passingen overje krukas iets soepeler dan een stuk aluminium waar je toch al snel beschadigingen mee maakt!
Kunststof kan je net zo makkelijk uitdraaien en het is makkelijk te verkrijgen. Koop gewoon een stuk staf rond 110 ofzo en draai dat af zou ik zeggen…
Xsara Coupe
Waar zou ik een stuk kunststof kunnen kopen om dit te draaien :
Ik klop ze er met een plastic hamer op gevoel in. En er is nog nooit één gaan lekken.
Test
De keerring die we toen vervangen hebben bij de saxo16v is het in ieder geval goed gegaan. Die hebben we er met beleid in getikt. Met 3 paar ogen eromheen om te kijken of die scheef zou gaan. Ik denk als je het met beleid doet dat het goed moet komen!!!
Leepu is van de Chop Shop Dus die xantia van je gaan we choppen
Edit;
http://www.londonchopshop.com/images/Team Pics/Leepu.JPG
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
We zien wel hoever we komen, ik heb nog even om een stukje ruw materiaal te bemachtigen om dat gereedschapje te maken en anders gewoon op goed geluk met de hand/hamer.
PS:Ik dacht dat Leepu die kale monteur was, ik lijk er nu wel op, heb bij de kapper mijn haren behoorlijk kort laten choppen
Een top chop.
Ik ben benieuwd naar de foto’s -uitleg als de klusvoorbij is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017