5 van de 14
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
ALLES over de Citroën DIESEL’s (PSA)
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 maart 2005 10:28 AM
  [ # 61 ]
Simpele Ziel schreef:
ZX1.4i schreef:

De motor die in mijn Xantia komt is uit 1998 (waarschijnlijk uit een Berlingo?) heeft een roetfilter zie ik in de database van autoweek.
De originele motor in de Xantia had geen roetfilter, iemand enig idee of dat roetfilter ergens in de motor zit (uitlaatspruitstuk?) of is het onderdeel van de uitlaat zelf?

Ik dacht dat die gelijk achter het spruitstuk zat maar dat weet ik niet zeker

Er zit daar wel een soort pot aan dat spruitstuk, die pot is in iedergeval geen EGR, bij De Vos zij men dat het een soort demper is.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 21 maart 2005 11:07 AM
  [ # 62 ]

Het is geen roetfilter, maar een oxidatiekatalysator. Deze zit in de uitlaat ter hoogte van, zeg, de voorpassagiers.

Roetfilters kwamen pas in 1999 / 2000 onder de Peugeot 607 en even latewr onder de C5.
Autoweeks Carbase is leuk als index, maar zeker niet altijd juist.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 maart 2005 11:56 AM
  [ # 63 ]
rb schreef:

Het is geen roetfilter, maar een oxidatiekatalysator. Deze zit in de uitlaat ter hoogte van, zeg, de voorpassagiers.

Roetfilters kwamen pas in 1999 / 2000 onder de Peugeot 607 en even latewr onder de C5.
Autoweeks Carbase is leuk als index, maar zeker niet altijd juist.

Is een oxidatiekatalysator iets anders dan een roetfilter?
Heeft dat ding nog gevolgen voor het vermogen?

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 maart 2005 12:49 PM
  [ # 64 ]
ZX1.4i schreef:

Heeft dat ding nog gevolgen voor het vermogen?

Dat lijkt me niet….WEL een EGR….zoals bekend pakt die 6 PK af van de motor (zie mijn vorige ZX 1.9D)
De 1.9 D heeft 71 PK…..alleen heeft de jongere motor 1 NM meer.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 21 maart 2005 01:14 PM
  [ # 65 ]
ZX1.4i schreef:

Is een oxidatiekatalysator iets anders dan een roetfilter?
Heeft dat ding nog gevolgen voor het vermogen?

Een oxidatie-kat (2-weg katalysator) ‘oxideert’ de CO en HC tot CO2 en H2O d.m.v. de aanwezige zuurstof.
Roetpartikels worden niet verwerkt door de oxikat. Een kat blokkeert misschien de doorstroming een beetje, maar daar zou ik me niet erg veel van voorstellen.

(Een aanname van mij is dan het volgende: Je kan zeggen dat de kat de roetpartikels tegenhoudt bij lage belasting. Daarom zie je de nieuwe diesels bij hoge belasting (hard accelereren / bergop) behoorlijk ‘roken’. Na verloop van tijd houdt dat op en is de kat schoongeblazen. Het beetje rook dat resteert is de diesel die tegen het maximale aan het werk is) 

Dram schreef:

Dat lijkt me niet….WEL een EGR….zoals bekend pakt die 6 PK af van de motor (zie mijn vorige ZX 1.9D)
De 1.9 D heeft 71 PK…..alleen heeft de jongere motor 1 NM meer.

Alhoewel ik dat vermogensverlies voorheen ook aan de EGR weet, kan dat eigenlijk niet.  Aangezien een EGR alleen bij deellast werkt en het maximale motorvermogen en -koppel bij vollast wordt bepaald, kan een EGR logischerwijs geen directe oorzaak van vermogensverlies zijn. Een Xantia 19D zou ook een EGR moeten hebben en levert wel 71pk.
Waarom Citroën een 19D 65pk leverde in de ZX in Nederland en o.m. België een 71pk 19D kreeg is mij onduidelijk, evenals de oorzaak van het verlies van 6pk.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 maart 2005 01:19 PM
  [ # 66 ]
Bram schreef:
ZX1.4i schreef:

Heeft dat ding nog gevolgen voor het vermogen?

Dat lijkt me niet….WEL een EGR….zoals bekend pakt die 6 PK af van de motor (zie mijn vorige ZX 1.9D)
De 1.9 D heeft 71 PK…..alleen heeft de jongere motor 1 NM meer.

Ze hadden die EGR beter ERG kunnen noemen, omdat het erg is dat dat ding 6 PK van het motorvermogen snoept Sad

Volgens de gegevens van autoweek heeft een 1.9D uit 1995 inderdaad 71PK en een 1.9D uit 1998 (Xsara of Berlingo) 68 PK heeft. Confused:
Of zit de database van autoweek er weer eens naast?

1.9D uit 1995
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,0:1
max. vermogen 52 kW (71 pk)
4600tpm
max. koppel 121 Nm 2000tpm

1.9D uit 1998
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,0:1
max. vermogen 50 kW (68 pk)
4600tpm
max. koppel 120 Nm @ 2000tpm

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 maart 2005 02:26 PM
  [ # 67 ]
ZX1.4i schreef:

Volgens de gegevens van autoweek heeft een 1.9D uit 1995 inderdaad 71PK en een 1.9D uit 1998 (Xsara of Berlingo) 68 PK heeft. Confused:
Of zit de database van autoweek er weer eens naast?

1.9D uit 1995
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,0:1
max. vermogen 52 kW (71 pk)
4600tpm
max. koppel 121 Nm 2000tpm

1.9D uit 1998
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,0:1
max. vermogen 50 kW (68 pk)
4600tpm
max. koppel 120 Nm @ 2000tpm

Nou…..het is allemaal nog onoverzichterlijker…...als je de motor gegevens van de Xantia 1.9 D er bijzet uit 1993 :

brandstofsysteem indirecte inspuiting Exclamation 
1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,0:1 Exclamation 
max. vermogen 52 kW (71 pk)
  4600tpm
max. koppel 121 Nm Exclamation 

En dan van een BX 1.9 TGD uit 1994 (de mijne dus) :

brandstofsysteem singplepoint injectie Exclamation
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,5:1 Exclamation 
max. vermogen 52 kW (71 pk)
  4600tpm
max. koppel 120 Nm Exclamation

Ik kan er echt geen chocola van maken hoor Crying or Very sad  Confused

Hoeveel verschillende 1.9 D blokken had Citroën dan wel niet liggen, in en om 1993 ?? Confused:

Ik heb niet voor niets dit draadje ooit geopend…..mij waren die (rare) verschillen al eerder duidelijk…...maar tot nu toe heeft niemand mij een afdoende verklaring ervoor gegeven…..is er ook een wat oudere Citroenmonteur in de zaal ? Crying or Very sad

En ik heb EXACT dezelfde motor qua brandstof en luchtfilter…plus de aanzuigbuizen als de Xantia 1.9 D van Renz er in zitten…..hoog tijd dat a.s. Zaterdag er tijdens de meeting in Borculo uitsluitsel komt. Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 maart 2005 09:14 PM
  [ # 68 ]
Bram schreef:
ZX1.4i schreef:

Heeft dat ding nog gevolgen voor het vermogen?

Dat lijkt me niet….WEL een EGR….zoals bekend pakt die 6 PK af van de motor (zie mijn vorige ZX 1.9D)
De 1.9 D heeft 71 PK…..alleen heeft de jongere motor 1 NM meer.

Een EGR snoept geen vermogen. Een EGR werkt namelijk alleen bij deellast.

WEL kan het zijn dat de EGR gecombineerd is met meer milieuvriendelijke maatregelen die het vermogen beperken. Geizen het feit dat ze allebei rond hetzelfde koppel uitkomen zal je er waarschijnlijk wenig last van hebben, alleen is die 65 pk motor wat eerder uitgescheten. Overigens had je voor 86 of daaromtrent ook BX diesels 1.9 met slechts 65 pk.

Ter vergelijk. De XM Turbo D12 heeft versies MET en zonder EGR. In NL is de EGR er zo rond modeljaar 1993 op gekomen. Het vermogen is daarbij niet afgenomen. EGR an sich kost dus geen vermogen, omdat het alleen maar actief is in deellast als je geen vermogen nodig hebt.

Gr,
Marten

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 21 maart 2005 11:21 PM
  [ # 69 ]
Bram schreef:

Dat lijkt me niet….WEL een EGR….zoals bekend pakt die 6 PK af van de motor (zie mijn vorige ZX 1.9D)
De 1.9 D heeft 71 PK…..alleen heeft de jongere motor 1 NM meer.

rb schreef:

...Aangezien een EGR alleen bij deellast werkt en het maximale motorvermogen en -koppel bij vollast wordt bepaald, kan een EGR logischerwijs geen directe oorzaak van vermogensverlies zijn…

ZX1.4i schreef:

...Ze hadden die EGR beter ERG kunnen noemen, omdat het erg is dat dat ding 6 PK van het motorvermogen snoept ...

mpostma schreef:

...Een EGR snoept geen vermogen. Een EGR werkt namelijk alleen bij deellast…
Gr,
Marten

Leest überhaupt iemand weleens de voorgaande postings?  Confused

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 maart 2005 11:31 PM
  [ # 70 ]

Blijkbaar niet nee… Confused  Rolling Eyes

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 maart 2005 11:44 PM
  [ # 71 ]
mpostma schreef:

Een EGR snoept geen vermogen. Een EGR werkt namelijk alleen bij deellast.

WEL kan het zijn dat de EGR gecombineerd is met meer milieuvriendelijke maatregelen die het vermogen beperken. Gezien het feit dat ze allebei rond hetzelfde koppel uitkomen zal je er waarschijnlijk wenig last van hebben, alleen is die 65 pk motor wat eerder uitgescheten.

Beste Marten…..dat laatste klopt ja….die ZX met 65 PK had inderdaad veel minder *pit* dan mijn huidige BX met 71 PK….logisch, het scheelt 6 PK Wink (terwijl ze beiden ongeveer hetzelfde gewicht hebben, 1020 kg).....Maar nu heb ik NOG STEEDS geen verklaring WAAROM die motor dan 65 pk heeft Exclamation .....ik weet niks van andere *milieumaatregelen* bij die EGR. Confused

Zat (zit) er een andere Brandstofpomp op of zo Confused:
Andere verschillen zie ik niet in de technische gegevens. (boring en slag, Compressieverhouding e.d.)

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 mei 2005 10:20 PM
  [ # 72 ]

en 2 keer voorgloeien? Helpt dat niet?

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 10 mei 2005 10:39 PM
  [ # 73 ]
ZX-Cruiser schreef:

Er bestaat zoiets als een gloeirelais geloof ik? Dat kan het wel eens zijn lijkt me.

Dat lijkt me zeker ‘t geval… Het gloeien wordt dus niet op ‘t goede tijdstip in/uitgeschakeld… Gloeirelais kost je de kop niet… Starten zonder te gloeien is voor je dieseltje niet zo lekker (maar dat hoor je dan ook vast wel, ‘t protest ‘s ochtends..)

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 mei 2005 11:57 PM
  [ # 74 ]

Dan moet het wel het gloeirelais zijn.

waardoor wordt dat relais eigenlijk aangestuurd?

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 11 mei 2005 02:27 AM
  [ # 75 ]

:listen BRAM, MARTEN, KAREL!!!!!!!!!  WHERE ARE YOU!!!!!
  (die hebben toch wat meer verstand van diesels, ik weet ‘t ook niet 100% zeker…)
  Je hebt wel gelijk dat ‘t iets temperatuurafhankelijks moet zijn, als de motor koud is duurt ‘t langer dan wanneer die warm is… Waarschijnlijk een vaste eindtemperatuur. Maar hoe hoger de begintemp. hoe korter de gloeitijd..

Profiel  
 
 
5 van de 14
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook