een weekje geleden ontdekte ik dat er verse olie op mn blok zit, het lijkt te lekken uit de buis waar de peilstok in zit….
Er komt in ieder geval niet veel uit en het lijkt er ook op dat het eenmalig heeft gelekt, want het lijkt allemaal op te drogen, maar dat weet ik niet zeker.
Iemand enig idee of dit mogelijk is en waar dit aan ligt.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Het lijkt te lekken uit de buis? Dicht het peilstok goed af?
Is het rubbertje op je pijlstok nog helemaal heel? Die teren meestal in de loop van de jaren weg en dichten niet meer af. Nieuwe kost niet zo veel..
Om te zien of t weer lekt, even een bus remmenreiniger kopen en je blok schoonmaken. Kijkw el uit dat je t niet op rubberen pakkingen enzo spuit, die worden daar iig niet beter van…
Xsara Coupe
Xsara Coupe schreef:Is het rubbertje op je pijlstok nog helemaal heel? Die teren meestal in de loop van de jaren weg en dichten niet meer af. Nieuwe kost niet zo veel..
Om te zien of t weer lekt, even een bus remmenreiniger kopen en je blok schoonmaken. Kijkw el uit dat je t niet op rubberen pakkingen enzo spuit, die worden daar iig niet beter van…
Xsara Coupe
Ik weet niet waar ik het had gelezen, maar volgens mij kunnen (rubberen) pakkingen best tegen remreiniger. Waar ik het hoorde of las, hmm mss op mijn bussie.. geen idee
De pijlstok is nog prima, echter het viel me wel op dat hij niet helemaal lekker aansluit op de leiding, maar het lijkt mij dat dat dan wel eerder een probleem had geweest.
Anyway, er zou dus olie kunnen lekken uit de bovenkant van de leiding als de pijlstok niet helemaal goed afsluit?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
ja. Anders fabriceer je zelf een rubbertje?
jep ga ik doen
dank voor de reacties!
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Hallo ik denk dat wel weet wat er loos is, maak je carterventilatie maar eens schoon, dat geval waar de olievuldop deel van uitmaakt.
als dit verstopt zit krijg je carterdruk waardoor de olie door het oliepijlstok omhoog wordt geperst, een kennis van me is hierdoor zijn bx afgebrand doordat de olie op het hete uitlaatspruitstuk liep.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Jup, en van horen zeggen gooi dan die metalen filter (wat t precies is weet ik niet) er ook uit, is ook vaak verstopt of vol rotzooi. Is dat echt een Citroen BX kwaaltje of komt het bij meer auto’s voor uit die tijd?
Nee het metalen filter niet eruit gooien want dan gaat je olieverbruik met sprongen omhoog, gewoon goed schoonmaken.
kijk even op citroenbx.nl, de site van roel tiemersma daar staat precies hoe je dat moet doen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Dit vervuilen gebeurt alleen ‘swinters als het koud is dan komt er condens in, ‘zomers heb je geen last. ik denk dat dit wel een construktie foutje is maar ik zou ook niet weten hoe het anders moet.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Het lijkt mij dat dat niet zoveel uitmaakt. De filter is er toch alleen maar voor om de kwaaie dampen eruit de halen? Dat vertelde een citroenmonteur mij ooit. Die dingen verstoppen en de dampen kunnnen niet met een hogere druk als resultaat.
Bedankt B. Rozema,
Ga dit morgen gelijk doen!
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Dit filter is eigenlijk een olieafscheider deze vangt de olienevel uit de lucht op, de olie loopt daarna weer terug naar het carter vandaar als je dit weghaalt dat je olieverbruik omhoog gaat.
het dient tevens als vlamdover voor als je backfire krijgt in het inlaatspruitstuk zodat de vlan niet het carter inschiet met alle gevolgen vandien, het komt gelukkig bij injectie motoren niet veel meer voor.
ik heb het in de winter wel eens eruit gelaten, het scheelt wel in schoonmaken, maar kost wel meer olie.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.