ik marko heb een bx type1 uit 1985 aangeschaft maar ik vind het jammer dat er geen stuurbekr op zit.
wie kan mij vertellen of het mogelijk is er alsnog een in te bouwen :
Een type 1 en nog maar net aangeschaft?? Gefeliciteerd Misschien ook een fotootje?
Over stuurbekrachtiging kan ik je helaas niets vertellen, ben nogal een beginnend sleutelaar…
Groeten,
Serge.
voge schreef:Een type 1 en nog maar net aangeschaft?? Gefeliciteerd Misschien ook een fotootje?
Over stuurbekrachtiging kan ik je helaas niets vertellen, ben nogal een beginnend sleutelaar…
Groeten,
Serge.
foto kan ik nu niet maken komt nog later, maar het is een kale bx dus geen electrische ramen de kleur is rood,maar je raad het al niet zo mooi meer
ondanks dat ik hem nog niet zo lang heb ,zitten er al behoorlijk wat nieuwe onderdelen op namenlijk 1 ruitenwisser,schakelhevel,dynamo,expantievat,rotorverdeelkap,rechterspiegel,en oja de carberrateur moest even schoongemaakt worden en afgestelt want met 44 liter benzine kon ik 385 km mee rijden slik
Re: inbouwen stuurbekrachteging
markodewit schreef:ik marko heb een bx type1 uit 1985 aangeschaft maar ik vind het jammer dat er geen stuurbekr op zit.
wie kan mij vertellen of het mogelijk is er alsnog een in te bouwen :
Je zult behoorlijk wat leidingwerk en hydraulische onderdelen moeten aanleggen. Het begint met een andere hydraulische pomp, een verdeelblok en de stuurservo en bekrachtigingscilinder. Hier tussen zullen leidingen aangelegd moeten worden en een aantal leidingen zullen verplaatst moeten worden.
Afhankelijk waar nu de drukregelaar zit, zal deze ook verplaatst moeten worden.
Onmogelijk is het niet, maar het is echt veel werk.
ik heb zoiets al eens gedaan,enkele jaren geleden in een paasweekeind twee dagen gesleuteld onder een 1400 van 1984.
Ik heb toen op de sloop voor honderd GULDENS een stuurhuis en opbrengstverdeler van een trd turbo gehaald,en zoveel mogelijk omgezet.
was alleen vergeten de stuuras(tussen stuur en stuurhuis mee te nemen)
deze is n.l. iets korter(of langer(weet niet meer)) ops: deze heb ik toen zelf maar verlast
enfin waar je op moet letten is vooral de opbrengstverdeler ,officieel zou je de pomp ook moeten vervangen i.v.m. de opbrengst,maar ik kon toen geen passende pomp vinden,maar we hebben er geen last van gehad,dus noodzakelijk is het volgens mij niet.
nou ja succes ermee maar :brug
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
Re: inbouwen stuurbekrachteging
Je zult behoorlijk wat leidingwerk en hydraulische onderdelen moeten aanleggen. Het begint met een andere hydraulische pomp, een verdeelblok en de stuurservo en bekrachtigingscilinder.
deze moet je mee zien te nemen van de sloper.
en de stuurservo en bekrachtigingscilinder.
je kunt het beste het gehele stuurhuis ombouwen
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
Re: inbouwen stuurbekrachteging
turbodiesel schreef:Je zult behoorlijk wat leidingwerk en hydraulische onderdelen moeten aanleggen. Het begint met een andere hydraulische pomp, een verdeelblok en de stuurservo en bekrachtigingscilinder.
deze moet je mee zien te nemen van de sloper.
en de stuurservo en bekrachtigingscilinder.
je kunt het beste het gehele stuurhuis ombouwen
Eh, dat sowie so, en de onderste stuurstang vergeet je hier weer
Vergis je ook niet in het extra hydrauliekleidingwerk; dat eet je spaarpot aardig leeg als je het allemaal nieuw moet kopen.
Ich bin ein Breaker
Hoi Marko,
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van de BX. Is ie nou echt beter/leuker dan de Digit die je me hebt verkocht :
Ben wel benieuwd naar een foto trouwens
Het lijkt me een hele klus om stuurbekrachtiging op je BX te zetten, maar knap als het allemaal lukt. Ik heb op mijn BX Leader (een 1400’tje) ook geen stuurbekrachtiging, en ik mis het totaal niet ik vind het zelfs lekkerder rijden dan een BX mét stuurbekrachtiging…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
bx type 1 is cool
en welkom
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
XBXG schreef:Hoi Marko,
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van de BX. Is ie nou echt beter/leuker dan de Digit die je me hebt verkocht :
Ben wel benieuwd naar een foto trouwens
Het lijkt me een hele klus om stuurbekrachtiging op je BX te zetten, maar knap als het allemaal lukt. Ik heb op mijn BX Leader (een 1400’tje) ook geen stuurbekrachtiging, en ik mis het totaal niet ik vind het zelfs lekkerder rijden dan een BX mét stuurbekrachtiging…
Hangt van de bemotoring af. Met een 1400 heb je het niet echt nodig, zeker niet als je de standaard fietsbandjes aanhoudt en op de juiste bandenspanning let. Aan die punten schort het meestal, veel mensen rijden niet meer op 145ers en letten niet op de bandenspanning.
Heb je een wat zwaarder blok en bredere banden, 165 ofzo, dan kan ik me wel voorstellen dat je SB wilt hebben. Mits het goed werkt is het een heerlijk “tool” om overal waar je wilt messcherp bochtjes te nemen. Ik vin d de SB bij een BX gewoon erg goed en voorspelbaar werken.
Ich bin ein Breaker
Haha, k ben de trotste bezitter van een TZD…. ook ZONDER stuurbekrachtiging…....
K moet eerlijk zeggen: als t eenmaal rolt stuurt t wel aardig, al vind ik het ook rijden nogal zwaar in de bochten.
Echter, met inparkeren is t natuurlijk een drama, met een 1900-dieselblok op de voorwielen
Ook ik ga a.s. zoder stuurbekrachtiging inbouwen, dus alle tips zijn welkom!
groetjessss
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
?
Zo zwaar vind ik ‘m helemaal niet sturen. Maar dat zal aan mij liggen…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
XBXG schreef:Hoi Marko,
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van de BX. Is ie nou echt beter/leuker dan de Digit die je me hebt verkocht :
Ben wel benieuwd naar een foto trouwens
Het lijkt me een hele klus om stuurbekrachtiging op je BX te zetten, maar knap als het allemaal lukt. Ik heb op mijn BX Leader (een 1400’tje) ook geen stuurbekrachtiging, en ik mis het totaal niet ik vind het zelfs lekkerder rijden dan een BX mét stuurbekrachtiging…
beter weet ik niet maar er zit gelukkig wel een compleet dashboard op
markodewit schreef:XBXG schreef:Hoi Marko,
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van de BX. Is ie nou echt beter/leuker dan de Digit die je me hebt verkocht :
Ben wel benieuwd naar een foto trouwens
Het lijkt me een hele klus om stuurbekrachtiging op je BX te zetten, maar knap als het allemaal lukt. Ik heb op mijn BX Leader (een 1400’tje) ook geen stuurbekrachtiging, en ik mis het totaal niet ik vind het zelfs lekkerder rijden dan een BX mét stuurbekrachtiging…
beter weet ik niet maar er zit gelukkig wel een compleet dashboard op
Op mijn BX 14E Leader zitten trouwens standaard 165-bandjes. Voor zover ik weet is de Leader de enige BX 14 met standaard 165-banjes. Ik vind het erg fijn rijden in ieder geval.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX