4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Einde van het HP systeem?
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 01 april 2008 02:12 AM
  [ # 46 ]

Re: Einde van het HP systeem?

rf schreef:

In de inleiding van de laatste autokampioen wordt een stukje over het HP veersysteem geschreven. Een interessant stukje, maar ik weet niet wat ik er van moet denken.
Er wordt o.a. gesteld dat in de tijd na de oorlog de Franse wegen erg slecht waren en Citroen om die reden het HP heeft ontwikkelt. Nu vrijwel alle wegen gladgestreken zijn is de noodzaak voor HP niet meer zo strikt aanwezig.

Er zit wel iets van waarheid in…de Traction werd door de ingenieurs van Citroën zelf als te hard ervaren (wel met uitstekende wegligging en handelbaarheid) de DS was eigenlijk weer te zacht, vandaar de experimenten met active vering (anti-rol) al in 1960. Ze wisten toen al dat te veel rol pas met electronica goed op te lossen zou zijn, vandaar de Xm etc met Hydractive, maar dat was pas in 1988.

De huidige C5 kan alleen maar geleverd worden met het dure Hydractive 3plus, met variabele veerkarakteristiek (idem C6) Het is dus het simpele `ongeregelde` Hydractive3 dat verdwenen is.

De verkopen van Picasso’s bewijzen dat ook het Citro-publiek kiest voor de centen ipv HP als het ze uitkomt. Aan de C5 versies kan je zien dat het om zo´n 1000eur gaat per auto. Peanuts dus voor een auto van het formaat C5, maar significant op een C4.

Ook al niet omdat conventionele veersystemen veel beter zijn geworden en Opels Evil or Very Mad  ook al iets van constante wagenhoogte hebben.

De voordelen van HP zijn wel wat groter dan dat, maar dat hoeven journo’s niet te snappen. Ook mijn C5 krijgt nog altijd veel complimenten van passagiers die het niet gewend zijn.

De nieuwe C5 welke in de basis zonder HP wordt aangeboden is een soort teken aan de wand en de schrijver besluit dat in de toekomst Citroen wel eens helemaal van het HP systeem zal afstappen

Dat gevaar was er al met de eerste C5.

Het is vrij simpel:

-het systeem kost wat extra dus dat moet terugverdiend worden (wat voorheen in eigen beheer geproduceerd werd komt nu aangeleverd uit Japan, plunjers bollen etc. de kosten zijn duidelijker)

-de concurrentie vraagt ook extra voor “luchtvering”

Daarnaast bestand er de angst dat milieu-eisen (olielekkage) een (minerale) hydraulisch systeem helemaal onmogelijk zou maken (remmen op siliconen basis of Brake by wire etc.) maar dat is dus niet zo hard gegaan.

Al lezende bekruipt mij toch het gevoel: Heeft dan niemand waardering voor dit mooie stukje autotechniek?
Of zou de schrijver wel eens gelijk kunnen hebben?
Jullie mening?

Citroën heeft het altijd gesimplificeerd getracht te verkopen (om het volk niet onnodig bang te maken met technische verhalen) desalniettemin bestaat nog steeds die algemene angst voor de complexiteit.

Terwijl andere fabrikanten goede sier maken met `moeilijke´ techniek (quattro bijv) ook al is die techniek niet standaard, lukt het Citroen niet goed om de technische superioriteit uit te buiten. Dat is gewoon een marketing probleem. Daar hebben wel meer bedrijven last van (Philips bijv.)

Pak ieder willekeurig draadje over HP/HA erbij op dit forum en je ziet ook pagina’s met onbegrip, foute veronderstellingen en misverstanden voorbij komen. Kun je nagaan hoe dat bij de gemiddelde slopelrijder overkomt…

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 01 april 2008 10:25 AM
  [ # 47 ]

Mooie analyse!

Jeroen

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook