voge schreef:Heb tot nu toe twee dingen gedaan:
- accupolen 45 min losgekoppelt (ECU-reset?)
- fles injectiereiniger door de brandstof gedaanNa het loskoppelen van de accupolen draait de motor weer perfect. Ik heb alleen het idee dat dit een tijdelijke oplossing is of hoeft dit niet?
Zit er bovenop de stappenmotor een 3 polige stekker en onderaan twee luchtslangen? En is het een cilindervormig apparaatje? Dan heb ik die gevonden denk ik… (ong. 10cm hoog?)
Bedankt vast!!
Serge
Het kan zijn dat de motor na het resetten van de ECU weer goed blijft lopen. Dan zat er ergens een foutmelding die nu opgeheven is.
Zoals ik al zei heeft een 19TZi een elektroklep en geen stappenmotor. Dat ding dat jij bedoelt is dus de elektroklep. Deze wordst vaak stappenmotor genoemd, maar dat is dus niet juist.
Download het bestand op mijn site en ga aan de hand van deze beschrijving meten als de stationair loop verstoord is.
Ga niet willekeurige dingen doen en/of vervangen, maar werk systematisch.
Foto van de elektroklep van een 19TZi.
De klep staat linksboven op de foto (cilindervormig met 2 slangen)
Is de elektroklep dan het ding wat op p.10 staat in jou document? Ben het nu aan het uitprinten en ga het sowieso eens doorlezen! Je begrijpt ondertussen al wel dat ik een leek ben op dit gebied denk ik he… Hoop niet dat dat erg is.. Maar voorlopig loopt m’n BX weer een stuk beter door het resetten van de ECU. Hoop maar dat ‘t zo blijft.
Bedankt voor de mooie foto! Die staat op pagina 10 in jou document en had ik inderdaad ook gevonden. Is deze klep schoon te maken?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Een probleem met het stationair toerental toeschrijven aan problemen met de ontsteking.
Sure…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Een probleem met het stationair toerental toeschrijven aan problemen met de ontsteking.
Sure…
Heb eerlijk gezegd niet het idee dat deze opmerking me veel verder brengt maar, misschien komt er nog een vervolg op? Wat is volgens jou dan waarschijnlijker?
Alcyone schreef:Een probleem met het stationair toerental toeschrijven aan problemen met de ontsteking.
Sure…
De electroklep regelt het stationaire toerental dus het zou een oorzaak kunnen zijn.
hier staat redelijk gedetailleerd beschreven hoe je de elektroklep schoon moet maken . Zolang het bij mij nog is opgelost met de accupolen een tijdje los laten doe ik dit nog even niet… ops:
http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/15
Toch wel interessant om te lezen!!
Alcyone schreef:Een probleem met het stationair toerental toeschrijven aan problemen met de ontsteking.
Sure…
Hier verwacht ik nog een toelichting op, maar deze zal vast komen.
Het is overigens niet de ontsteking waar we het hierover hebben, maar het injectiesysteem.
Ben inderdaad ook heel benieuwd naar de toelichting! Ben in ieder geval blij dat jullie met me meedenken!!! En ook bedankt voor je hulp op het hydroliek-forum Eric!!!
Alcyone schreef:Een probleem met het stationair toerental toeschrijven aan problemen met de ontsteking.
Sure…
Nou, reageer dan niet, zeg.
Zeker nog nooit een injectiemotor gehad met een slechte bougiekabel?
De ECU zal dan proberen het toerental zo bij te regelen dat de lambdawaarde ‘m een beetje beter aanstaat. En dat wil nog wel eens lukken ook met hogere toerentallen.
Ich bin ein Breaker
voge schreef:hier staat redelijk gedetailleerd beschreven hoe je de elektroklep schoon moet maken . Zolang het bij mij nog is opgelost met de accupolen een tijdje los laten doe ik dit nog even niet… ops:
http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/15
Toch wel interessant om te lezen!!
De elektroklep in de 19TZI is anders, ik weet eerlijk gezegd niet of en hoe deze open kan maar het is wel heel anders…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:De elektroklep in de 19TZI is anders, ik weet eerlijk gezegd niet of en hoe deze open kan maar het is wel heel anders…
Daar was ik al bang voor… Deze stationairklep is heel makkelijk te demonteren maar, openmaken lijkt me niet zo makkelijk.. Het lijkt wel alsof je ‘t apparaatje open moet draaien ofzo. Ik durfde er nog niet al te veel aan te doen eigenlijk. ops:
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
karel schreef:Alcyone schreef:Een probleem met het stationair toerental toeschrijven aan problemen met de ontsteking.
Sure…Nou, reageer dan niet, zeg.
Zeker nog nooit een injectiemotor gehad met een slechte bougiekabel?
De ECU zal dan proberen het toerental zo bij te regelen dat de lambdawaarde ‘m een beetje beter aanstaat. En dat wil nog wel eens lukken ook met hogere toerentallen.
Ik heb met mijn injectiemotor een lambdasignaaldraad aan massa gehad na een aanrijding. Ding liep altijd op het juiste toerental stationair, maar de rook uit de uiltaat was pikzwart van de roet omdat de ECU dacht dat ik valse lucht had en mijn motor veels te arm liep.
En die keren dat ik opzettelijk een bougiekabel los liet hangen zodat ie op 3 of 2 cilinders liep, ging ie ook niet op hogere toerentallen lopen.
De keer dat ik problemen kreeg met mijn stationair toerental was toen ik zelf opzettelijk valse lucht ging maken (dopje van inlaatspruitstuk).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:karel schreef:Alcyone schreef:Een probleem met het stationair toerental toeschrijven aan problemen met de ontsteking.
Sure…Nou, reageer dan niet, zeg.
Zeker nog nooit een injectiemotor gehad met een slechte bougiekabel?
De ECU zal dan proberen het toerental zo bij te regelen dat de lambdawaarde ‘m een beetje beter aanstaat. En dat wil nog wel eens lukken ook met hogere toerentallen.Ik heb met mijn injectiemotor een lambdasignaaldraad aan massa gehad na een aanrijding. Ding liep altijd op het juiste toerental stationair, maar de rook uit de uiltaat was pikzwart van de roet omdat de ECU dacht dat ik valse lucht had en mijn motor veels te arm liep.
En die keren dat ik opzettelijk een bougiekabel los liet hangen zodat ie op 3 of 2 cilinders liep, ging ie ook niet op hogere toerentallen lopen.
De keer dat ik problemen kreeg met mijn stationair toerental was toen ik zelf opzettelijk valse lucht ging maken (dopje van inlaatspruitstuk).
Het ene injectiesysteem is het andere niet.
Een te lage accu/dynamo spanning is trouwens ook bij sommige systemen een reden om aan het gas te trekken.
Ich bin ein Breaker