Mensen,
Gezien mijn huidige situ moet ik nog wel een kleine 2 jr met m’n huidige Voltage door kachelen (nog zo’n 70.000km dus). Wat in Juni vervangen gaat worden is sobieso:
-Verstuivers
-Bandjes voor
-Onderste gedeelte stuurhuis (a la “gompy”)
-Remmelarij achter (trommels )
Nu echter het volgende:
Sinds enige tijd hoor ik een ‘tok-tok-tok’ vanuit het vooronder, als mijn oren mij niet bedriegen rechtsvoor. Nu lijkt mij dan de homokineet de schuldige?? Als ik een b’tje her-en-der lees lijkt mij dat het euvel, ook gezien het lichte fibreren door de gehele auto (ondanks gebalanceerde wieltjes).
Wanneer ik een ‘92 1.9i er naast heb staan, zou ik dan homokineet en onderste gedeelte stuurhuis over kunnen zetten? (ja, ik weet het, prutsen kan altijd, nieuw is beter) Het hoeft namelijk in beginsel helemaal niet nog eens 473.000km mee te gaan… Volgens Hbase hebben de homokineten dezelfde specs:
1.9D: A:25 F:23 SYS:X DF:23.73 O:55.5
1.9i: A:25 F:23 SYS:X DF:23.73 O:55.5
Mijn budget tzt voor deze reps is ongeveer 600 Euro. Wil best nieuw monteren hoor, daar niet van
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Onderste gedeelte stuurhuis a la Gompy? Heb je dan ook zo’n lelijke rammel in de voortrein?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Onderste gedeelte stuurhuis a la Gompy? Heb je dan ook zo’n lelijke rammel in de voortrein?
Yep, en speling. Vraag me alleen ernstig af wat en waar te bestellen indien niet uitwisselbaar met een 1.9i. Hoe heet dat onderdeel, kan wel complete stuurhuizen vinden
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Iemand? Homokineet naar de tering gezien klachten? Frappant is tevens dat mijn remproblemen aan het rechter voorwiel waren, aannemelijk dat zulks aan elkaar gerelateerd is dunkt mij?
En qua uitwisselbaarheid met 1.9i?
En het onderste gedeelte stuurhuis, hoe te noemen en vervolgens waar aan te schaffen en, uitwisselbaar met 1.9i?
Alvast dank voor de tijd, tips en expertise.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
He David, waar ga je die stuurhuisklus doen? Ik wil wel mee doen!
Jos
Jos van der Voort
Re: Voorbereiding voor 500.000+
david.tb schreef:Sinds enige tijd hoor ik een ‘tok-tok-tok’ vanuit het vooronder, als mijn oren mij niet bedriegen rechtsvoor. Nu lijkt mij dan de homokineet de schuldige??
Tok-tok-tok geluid is meestal een aandrijfas, vooral in een bocht, de ZX is berucht om zijn aandrijfassen, het is een kwaaltje. Als het geluid rechtsvoor is, dan is de het de linker-as (bestuurders zijde).
PS: Automaterialen M.van de Woude in Barendrecht verkoopt gereviseerde aandrijfassen voor een zeer scherpe prijs, bij inlevering van je oude as krijg je c.a. €15 statiegeld/korting. Dit bedrijf is gespecialiseerd in gereviseerde aandrijfassen voor Franse auto’s, het adres staat hier ergens op het forum en is ook in de tel.gids te vinden.
Dit is vrij eenvoudig te bepalen hoor.
Idd wat sohail zegt is het vaak een aandrijfas.
P-plaats op zoeken waar je wat ruimte hebt en die vlak is. Maximaal insturen en rustig een rondje draaien.
Doe hetzelfde nu nog een keer maar dan de andere kant op max. ingestuurd.
Hoor je beide keer pokpokpok dan zijn ze alle twee gaar en anders is het de as van de kant die je maximaal ingestuurd stond.
Hoor je helemaal niets dan zoek je ff een stukje weg uit waar je aan de ene kant een egaal/glad wegdek hebt en aan de andere kant bijvoorbeeld kinderkopjes.
Als je een stuurstaaf probleem hebt zul je nu ws pokpokpok horen als je er met het voorwiel aan d ebestuurderdszijde over de kinderkopjes rijd.
Als dat zo is, stap je ff uit, doet de kap omhoog, (bijvoorkeur op een parkeer plaats en met z’n 2en)
Je zoekt de stang op waar de stuurstaad door het kopschot heen komt. De eerste kruiskoppeling die je dan ziet moet je hebben. Daar zit ws speling op.
Pak die stevige vast precies op de kruising. en pak je stuur tussen duim en wijsvinger. Zit daar nu minder speling in? vervang die koppeling, 4-5 tientjes en ge zeit klaar.
Re: Voorbereiding voor 500.000+
ZX1.4i schreef:
Tok-tok-tok geluid is meestal een aandrijfas, vooral in een bocht, de ZX is berucht om zijn aandrijfassen, het is een kwaaltje. Als het geluid rechtsvoor is, dan is de het de linker-as (bestuurders zijde)
Weet het van de aandrijfassen, dacht echter dat het bij Diesels (door weinig stadsritten en lage vermogen) nauwelijks voorkomt.
Hoor het als ik rechtuit rijd, alsof je iets onder de band hebt zitten (hetgeen niet het geval is), vandaar mijn idee dat het de homokineet zou zijn. Al hoorde ik de eerste keer het geluid bij wiel uitslag (weet niet goed meer welke kant). Zal iig de aandrijfas test ook doen.
Bedankt voor je tip overigens, scheelt weer bakken geld.
Mocht het de homokineet zijn, uitwisselbaar met 1.9i? Gezien de technische gegevens identiek, vooral omdat een nieuwe toch weer richting 100 Euro gaat en ik elk duppie moet omdraaien momenteel
@gompy58:
Je test ga ik doen als ik ff iemand kan ritselen. Het gerammel (kloenkkloenk) komt bij onregelmatigheden in wegdek hoorbaar het interieur in, ritmisch op de oneffenheden. Ook de speling in stuur is de laatste tijd (vanaf geluid) toegenomen.
@ZX-Enschede:
Zal begin juni zijn, vakantiegeld…
ops:
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Met rechtuit rijden hoor je een homokineet geen tok tok tok geluiden maken, ik heb het nog nooit meegemaakt iig.
Ik kan er helemaal naast zitten hoor maar zijn je veerpoten nog ok.Want toen ik de zx 1.4 nog had was er van 1 veerpoot een stukje veer afgebroken bij de schotel.Hij had toen ook dat (getok) en ruimte op het stuur.
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hey David!
Goeie zaak dat je er nog een bult mee gaat rijden man
Prachtig dat de voltage eindeloos doorleeft!
Ik hoop dat je het getok snel kunt vinden en oplossen.
Even over je redenatie van de slijtage van de assen die bij de diesels minder is vanwege het mindere vermogen en de langere ritten, hij heb wel natuurlijk al bijna een half miljoen kilometers achter de kiezen he….
En nog even een gedachtegang, bij mijn Chic is een rubber van de draagarm uitgelopen voor, bij drempeltjes, hobbeltjes en kuiltjes in de weg hoor ik ook een toktoktok geluid dus misschien kun je het ook nog in die hoek zoeken.
Verder keep it rollin’ man! enne misschien binnenkort weer eens een meetingkje doen? als het een beetje meezit heb ik binnenkort de rechtsgestuurde TRS, kun je die mafbak eens zien
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
mechuccio schreef:En nog even een gedachtegang, bij mijn Chic is een rubber van de draagarm uitgelopen voor, bij drempeltjes, hobbeltjes en kuiltjes in de weg hoor ik ook een toktoktok geluid dus misschien kun je het ook nog in die hoek zoeken
Precies wanneer ik het ook hoor. Maar wbt de speling in stuur, verwacht daar ook wat van. Denk echter dat de rubbers eenvoudiger en voordeliger te vervangen zijn…
Wat razkin zegt, geen toktok bij rechtuit als homokineet op is, zijn we daar over eens? Kan ik dat nl. uitsluiten, scheelt weer.
En peije1979 zijn idee? Lijkt me drastisch? Maar een kijkje nemen kan natuurlijk geen kwaad.
Dus,
-Koppeling stuurhuis; (testen met gompy z’n methode)
-Draagarmrubber; (eenvoudig kijken en voelen?)
-Veerpoot; (idem)
-Aandrijfas (rondjes draaien om te controleren)
Dat zijn de mogelijkheden begrijp ik hieruit.
@mech:
Je kunt er zeker van zijn dat, wanneer Voltage geen gekke dingen doet hij zeker over de 500k gaat, dit jaar waarschijnlijk al wel al ga ik er niet mee op vakantie.
Ja, asjes gaan natuurlijk ook geen leven lang mee…
Tzt, na diagnose kunnen we geheid een x afspreken, neem ik onderdelen mee en kunnen we ff sleutelen en die maffe TRS bekijken, mij benieuwen.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Als het de rubber van je draagarm is, dan is een nieuwe draagarm met alle nieuwe rubbers bij aankoop erop ook een optie. Een hoop minder werk en voor een redelijke prijs… Ik had nieuwe draagarmen voor mijn ZX aan beide zijden in huis voor 104 euro.
Jos van der Voort
Met het juiste gereedschap, heb je zo de oude rubbers eruit en de nieuwe erin, een setje rubbers (draagarm lagers) kost c.a. €30/kant.
Als je het op straat moet doen, dan is een nieuwe draagarm met rubbers een betere optie, zeker gezien het prijsverschil met wat ZX-Enschede heeft betaald voor nieuwe draagarmen.
Ik zie idd dat nieuwe draagarmen slechts 15 duurder zijn. En draagarmen vervangen is ook geen wereldklus heb ik live mogen meemaken bij de Criezel.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
En nieuwe draagarmen = ook drie keer nieuwe rubbers per draagarm.
Ik zou ook gelijk de stuurkogels meenemen. Heb ik iets van 28 euro voor betaald (14 p/st)
Jos van der Voort