Hallo,
vorige week had ik met mijn C4 Picasso 5-zits op LPG een kapotte thermostaat. 9300 km op de teller. Kan natuurlijk gebeuren. Maar omdat er geen temperatuurmeter in deze auto zit, kom je daar niet zo makkelijk achter (misschien door hoger brandstofverbruik, moet je wel bijhouden dan). Ik ontdekte het echter omdat de overschakeling van benzine naar lpg niet of moeizaam tot stand kwam. Soms reed ik 30 km op benzine, stopte op een parkeerplaats en zette de motor af. Daarna schakelde hij over op LPG. Dat lukte 2 keer, alleen op de rijksweg. Na het plaatsen van een nieuwe thermostaat is het euvel verholpen. Ik schrijf dit als tip voor degenen die hier wellicht ook eens tegenaan gaan lopen.
Overigens zijn we bijzonder goed te spreken over de auto, ook op LPG!!
GSA, BX, ZX, Xsara Picasso (2x), C4 Picasso
Net wat je zegt “het kan gebeuren”.
Er zit geen temperatuurmeter in maar is er niet een licht signaal op dashboard als de temp tehoog wordt?
In bezit van C4P Exclusive Gris Aluminium 2.0 automaat benzine.
215/50/r17” velgen type Scandola zomer.
205/55/r16” velgen type Dezent V winter.

Totaal aantal Berichten: 7843
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als hij niet over wil schakelen naar gas zou ik eerder denken dat de thermostaat open blijft staan, waardoor de koelwatertemperatuur te laag blijft. Niet zo ernstig dus als te hoog oplopende temperaturen, maar te veel koeling is zeker niet goed voor de motor.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Idd,moeilijk of niet te zien zo een kapotte termostaat.
Ik heb mij al afgevraagd of de mijne het wel goed doet.
OMdat de motor soms toch wat geluid produceert bij rijden tegen bvb 130.
Mss teveel inspuiting?
Aan de andere kant heeft dit ook veel te maken met eventuele sterke tegenwind. En het wordt na enkele km toch wat stiller binnenin. (ik woon dicht bij de autosnelweg, en na 5-10 min rijden draai ik de snelweg op, dus de motor is zeker nog niet op temperatuur dan)
wat me ook al is opgevallen is dat de motor soms veel kabaal maakt nadat hij bvb een uur filegereden heeft. Dit duurt ook weer enkele km (10)
Voor alle duidelijkheid: onder kabaal versta ik dat de motor redelijk goed te horen is met de radio uitgeschakeld.
Overigens als ik men hoofd naar voor beweeg is er niets te horen. Het geluid komt binnen via de B-stijl, en de ene keer is het erger als de andere keer. het wisselt nl. nadat je de deur open en dicht doet. Mss een slecht sluitende dichting. Bij het onderhoud eens laten naar kijken.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km