Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ik wil misschien mijn berlingo hdi 4x4 gaat chiptunen maar weet niet goed waar, en wat dan het resultaat is, kans op motorschade etc….
stuur svp even je ervaringen (trekkracht,verbruik,motorlawaai,uitlaatgasemissie, olieverbruik, en eventueel topsnelheid etc)
prijs en webadres van de tuner.
bedankt vast, dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Kijk anders even op http://www.chippoint.com/
Er staan in elk geval berlingo’s in de lijst…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
tuning….
Zoluist een module voor mijn C5 2.0 HDI besteld.
h**p://www.dieseltuning.nl prijs € 299,00.
Ik laat m’n bevindingen wel weten….
Groet,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik ben heel erg benieuwd naar de producten van diesel tuning..
er moet binnenkort ook een powerbox op mijn bus komen namelijk.
ik kan ook van iemand een powerbox kopen die van http://www.chip-tuning.at/ komt. maar hij geeft aan dat die powerbox zowel op een 1.9 dci als op een 2.5 dci past… en dan begin ik dus al weer sterk te twijfelen want volgens mij is een goede poewerbox precies ingeregeld op een specifieke motor.
In de laatste Autovisie, die van afgelopen donderdag dus, stond een advertentie van een bedrijf die de garantie op de motor overneemt voor 2 jaar. Misschien een “veilig” idee? Ik weet niet meer hoe ze heten en ik ben de autovisie weer eens vergeten mee te nemen op mijn (zoveelste) trip naar Zwitserland.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
ALs je een auto meer PK’s geeft, staat dat beter in de advertenties e.d.. Dus waarom zou de fabrikant niet zelf chiptunen ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ad. 1. Waarom tunen ...?
Veel mensen vragen zich af waarom je een goed lopende motor moet tunen. En inderdaad is het zo dat het voor uw huidige funktionaliteit van uw voertuig niet noodzakelijk is; immers; uw voertuig presteerde reeds voldoende?? KLOPT DAT WEL; voor wat beteft dagelijks gebruik; JUIST, maar voor wie wat verder kijkt, en bijvoorbeeld denkt aan de vakanties, waar de meeste voertuigen toch behoorlijk op de proef worden gesteld met carvans, boten, bergen, enz, kan tunen middeld onze by-pass-module de uitkomst zijn. U krijgt er gemiddeld 20 - 25 % extra koppel bij, hetgeen inhoudt dat uw auto meer kracht krijgt van "onderuit", hierbij wint aan acceleratie-vermogen en zelfs zuiniger wordt in verbruik. Ook als u het vergelijkt met het aanschaffen van een motor met meer vermogen bij de aankoop van een nieuw voertuig krijgt u met onze by-pass-module de perfekte prijs- kwaliteitsverhouding
Terug naar begin
Ad. 2. roken en roeten...?
[Gaat mijn auto meer roken cq "roeten"?]
Nee; elke tuningsmodule wordt individueel op het voertuig afgesteld. de reden hiervoor is dat geen enkele motor hetzelfde is. Met deze afstelling wordt oa goed gelet op de roetwaarde van het voertuig. We kunnen zelfs stellen dat een goed afgestelde tuningsmodule een lagere roetwaarde afgeeft tijdens een verplichte roetwaarde-meeting, dan een voertuig zonder tuningsmodule. Mocht uw voertuig "roeten", dan is het verbruik van uw voertuig wel hoger dan noodzakelijk, maar levert het geen extra vermogenwinst op; immers; De brandstof wordt in dat geval niet omgezet in energie die nodig om deze vermogenswinst te verwezenlijken.
Terug naar begin
Ad. 3. Verbruik...?
[Gaat mijn voertuig meer brandstof verbruiken?]
In de regel is het zo dat een voertuig, voorzien van onze bypass-module, gemiddeld 5 - 10 % zuiniger wordt. Reden hiervoor is dat onze bypass-module het koppel van uw motor hoger stelt en de bestuurder hierdoor eerder kan schakelen. Verder kunt u met minder toeren tijdens een inhaalmanouvre volstaan.Uw voertuig levert als het ware een gelijkwaardige prestatie met minder toeren. Wel is het natuurlijk zo dat wanneer u dit hogere koppel- cq vermogen veel gebruikt (zwaardere rechtervoet), het verbruik zelfs iets zal toenemen.
Terug naar begin
Ad. 4. Is tunen schadelijk voor mijn motor...?
Feit is dat zowel motor en aandrijflijn van uw voertuig zwaarder belast worden. Uw motor wordt hierbij thermisch en dynamisch zwaarder belast, terwijl de aandrijflijn enkel dynamisch zwaarder wordt belast. gelukkig is het zo dat autofabrikanten tijdens de ontwerpfase van het complete voertuig een zware overdimensionering hebben gehanteerd op de thermische en dynamische belastingen van een voertuig. denk hierbij maar eens aan het rijden van een voertuig, volgeladen met bagage en personen, en voorzien van een (te?) zware caravan, in de bergen, met weersomstandigheden die er niet om liegen. Door deze "overdimensionering" zorgt de autofabrikant ervoor dat uw voertuig goed blijft presteren Uit vele testen en praktische inzetten is dan ook gebleken dat een "getuned" voertuig niet of nauwelijks meer slijtage ondervindt dan een "niet-getuned"voertuig. Onze modules werken verder altijd gasstandafhankelijk, maw; de tuningsmodule wordt pas geactiveerd bij meer als 40 % gasstand. Wordt het vermogen niet gevraagd, staat de tuningsmodule dus uit!
En nou vraag ik mij nog steeds af waarom die fabrikanten dat zelf niet doen ...
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:ALs je een auto meer PK’s geeft, staat dat beter in de advertenties e.d.. Dus waarom zou de fabrikant niet zelf chiptunen ?
Omdat een fabrikant met een ander eisenpakket zit dan jij. Het moet voldoen met slechtere brandstof dan hier beschikbaar en tevens moeten de emissiewaarden onder dergelijke opmstandigheden kunnen woren gehaald. JE komt door chiptuning echt niet direct in het ‘kritische’ gebied terecht.
Je kan het ook zo zien: als jij een standaardmotor laat blueprinten en opnieuw laat opbouwen, dan zal deze ook beter functioneren, kwestie van nauwere toleraties dan de fabriek hanteert.
Zo’n powerbox is alleen een manipulator van externe waarden, waardoor het motormanagement gefopt wordt en geforceerd meer brandstof gaat inspuiten. Dat heeft dus niet echt iets met chiptunen te maken.
(Edit: ik had Erik’s antwoord niet gezien toen ik aan het tikken was)
nog eventjes…..
Vandaag gaat de module per post mijn kant op, dus donderdag/vrijdag in huis.
Ik laat asap mijn bevindingen weten! Ben benieuwd…..
Groetjes,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
Geweldig!!
Vrijdag de box ingebouwd, was even flink pielen, raildruksensor zit goed weggewerkt… maar gelukt.
Wat ‘n verschil! Bij rustig rijden merk je er niet zoveel van, behalve dat je eerder naar een hogere versnelling kunt schakelen.
Gemiddeld verbruik is 6.5 l/100 km. (2.0 HDI break)
Trekkracht is enorm, ik heb ‘m gekocht voor het trekken van de caravan, en denk dat je rustig in z’n 5 de bergen in kan :17
Aanrader (vooraf betaald, € 290 dieseltuning.nl)
Groet,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
Lelijke Eend schreef:En nou vraag ik mij nog steeds af waarom die fabrikanten dat zelf niet doen ...
Omdat de auto’s niet per land ingesteld worden.
En sommige landen zoals Zwitserland hebben veel strengere eisen die voor ons niet van toepassing zijn.
Je kunt het dus zien als een algemene instelling ipv een specifieke instelling.
Zelfde als dat je een autoradio koopt.
Waarom staat het geluid standaard niet gelijk goed afgesteld?
In Autoweek 13 )vorige week stond nog een artikel over het chiptunen van de HDi motor, welliswaar bij een peugeot 406.
Oordeel was daar erg positief. De HDi motor werd getuned van 90 pk-versie naar ong. 110 pk. (25% vermogenstoename).
In Autoweek hebben ze ook gemeten of de trekkracht was toegenomen en dit was duidelijk meetbaar. Al met al een positief artikel. Het bedrijf heet Ziptuning en zijn gehuisvest in Baarn.