1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS 25 IE Proefrit
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 02 april 2008 07:20 PM

Vandaag mocht ik een proefrit maken in de DS 25 IE van richard van der laan.
Ik ben rustig op zoek naar een vervanger voor mijn pimp reno bus en het kwartje kan nog verschillende kanten opvallen.
een bus zou wel weer handig zijn gezien ons werk, maar ik ben het gebus een beetje zat eigenlijk en het idee van een sedan ( berline ) begint me steeds meer aan te staan.
Aangezien ik zakelijk wel voordelig een klasieker zou kunnen gaan rijden komen de CX, DS en evt SM hier weer in beeld.
Ik ga zo’n 40000 km per jaar rijden dus het moet wel een goede zijn.

Mijn eerste proefrit in deze sector is meteen een hele bijzondere.
Een DS met een CX 2500 gti T2 motor, ABS en airco. Dit alles gebouwt door richard van der laan.

Op het eerste oog een mooie auto om te zien ook nog.
Evert jan had hem v oor me meegenomen uit den haag en ik kon vanmiddag in abbenes instappen voor de rit.
( evert jan zei nog: haal de sleutel niet uit het contactslot want die is een beetje stuk. )
Wat natuurlijk als eerste opvalt zijn de wat extra metertjes voor turbodruk en temperatuur voor je neus. Ook het feit dat er een cx klokkenspel in zit die tot de 240km/h gaan voorspelt veel goeds Cool
eerst maar even wat temperatuur in het motortje rijden op de dijkjes rond abbenes. de auto heeft een erg goed onderstel ! hij veert prachtig en stuurt gewoon erg goed. De remmen zijn indrukwekkend. de ABS heb ik op zich niet getest, maar ik meen te weten dat er ook schijven achter zitten. super gewoon. De snelweg op.  vroaaaaap   goed geluid ! en wat een acceleratie !!! dit ding gaat erg hard voor een DS ik weet niet precies hoe hard het allemaal kan, maar de tussensprints zijn indrukwekkend. De turbodrukmeters vor je neus verhogen de feestvreugde ook visueel.
Op weg naar aalsmeer om even wat bloemen op te halen voor evert en richard kwam ik er achter dat de sleutels van mijn bedrijfje nog in de auto lagen die in abbenes stond. Dit was al het 2de sleutel probleem wat ik had, want vanmorgen leit ik de sleutels van mijn auto in de plee flikkeren toen ie aan het doorspoelen was. gelukkig zag ik hem nog liggen onderin de pot toen het schuim weggezakt was.
Maar bij aalsmeer maar weer omgedraaid terug de A4 op en even gestopt bij de Shell voor een rokertje en wat foto’s.
Toen ik daarmee klaar was en weer instapte keek ik naar de contact sleutel in mijn hand en spookte door mijn hoofd de woorden van evert.
haal de sleutel niet uit het contactslot want die is een beetje stuk.  shit.
nou dus met geen mogenlijkheid meer de sleutel er in terugkrijgen he..  dus met rode kaakjes van de schande evert bellen. en uiteindelijk erik van der laan naar me toe laten rijden om me weer op gang te helpen. Bleek nog best makkelijk te zijn om het sleuteltje er weer in te krijgen ..als je het weet.

ik heb dus alle tijd gehad om nog meer foto’s te maken.
http://erikwijngaarden.com/25ie/album/index.html

al met al een hele bijzondere auto.
maar voor mijn doel waarschijnlijk niet geschikt. 40000km rijden per jaar in een auto die eigenlijk een soort prototype is in een continue ontwikkelingsfase gaat vast veel problemen opleveren. De auto doet het nu wel al een hele tijd prima, maar ik weet het niet.
Daarbij komt ook dat er toch een bepaalde prijs hangt aan de astronomische hoeveelheid uren die er aan deze auto gewerkt zijn. Als ik zoveel geld ga uitgeven dan wil ik eigenlijk ook een auto die minder “slordig” is . ik kan b.v. voor dat bedrag mijn d-supertje een totale restauratie geven of een knappe SM kopen.
Of dat laatste een goed idee is om 40000km per jaar mee te rijden is natuurlijk ook maar de vraag.
al met al een hele leuke middag waarvoor mijn dank aan richard en evertja.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 april 2008 07:48 PM
  [ # 1 ]

Heeft ie er nou 4 XWXen onder zitten? Pfff die alleen al zijn heel veel geld waard…

Wel een gaaf apparaat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 02 april 2008 08:03 PM
  [ # 2 ]

Djeez wat een machine!!
Voor veel km’s lijkt een DS21 5 bak op lpg me eigenlijk meer geschikt Confused:

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 april 2008 08:14 PM
  [ # 3 ]

mooie foto’s hoor Very Happy al blijft het een raar gezicht die sm’s met cx type 1 en type 2 spiegels. Confused

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 april 2008 08:17 PM
  [ # 4 ]

Zou een mens toch zomaar heel hebberig van worden ... Al eens een keertje met verbazing naar staan kijken, wat een werkstuk zeg. Maar voor dagelijks gebruik lijkt’t me toch wel heel handig als ‘t onder de kap net wat herkenbaarder is, mocht je onverhoopt op een garagist terug moeten vallen.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 02 april 2008 08:40 PM
  [ # 5 ]

Ja is een hele leuke DS. De best rijdende waar ik tot nu mee heb mogen rijden kan ik ook wel stellen…

Maar Erik en dat contactslot… dat ga ik de komende twintig jaar nog vaak herhalen… gelukkig hadden we een snelle de servicejaguar om onze voorzitter te redden.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 03 april 2008 12:15 AM
  [ # 6 ]

Wat een apparaat…...niet echt fit for maintenance zeg maar…...... Wink

Het blijft een Citroën dus sleutelen moet je, maar dat lijkt me bij dit exemplaar een crime (passionelle).

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 03 april 2008 02:10 AM
  [ # 7 ]

Prachtig! Wat gaaf dat zo’n blok erin past, een wolf in schaapskleren dus. Knap staalje vakmanschap.  Cool

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 03 april 2008 11:44 AM
  [ # 8 ]

Knap werk! Hoe is de draairichting nu omgekeerd?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 april 2008 11:52 AM
  [ # 9 ]

Mooi stukkie werk. Heb wel eens met de bouwer gesproken. Leek me een aardige kerel.
En inderdaad, achter ook schijven en 4x XWX. Shocked  Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2008 11:59 AM
  [ # 10 ]
M'thijs schreef:

Prachtig! Wat gaaf dat zo’n blok erin past, een wolf in schaapskleren dus. Knap staalje vakmanschap.  Cool

Dat komt omdat het blok precies het zelfde is als het DS blok. alleen met meer toeters en bellen. Daarbij zit er meer ruimte in de DS motorruimte…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 03 april 2008 12:44 PM
  [ # 11 ]

goh, zo leer je nog eens wat over blokken. Het DS-blok is toch eigenlijk ook weer een vernieuwde versie op basis van het traction blok? En daar is het cx-blok dus ook weer een gemoderniseerde versie van? Dus eigenlijk ligt in een Cx een traction blok dat is gemoderniseerd, kun je dat stellen?

Bizar zeg.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2008 12:50 PM
  [ # 12 ]

Het lange slag blok LIJKT op het korte slag blok. Maarja. Elke 4 cylinder lijk op de andere..
Het grondblok van de korte slag blok is vrijwel identiek aan die van de CX. Zuigers en bussen van de CX passen ook gewoon in de 2300 DS.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 03 april 2008 03:32 PM
  [ # 13 ]

Dit is power in een DS!
Ik denk iets van een 160-170PK ?

Ongelooflijke ervaring, dit is de ultiemste DS!

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 03 april 2008 03:42 PM
  [ # 14 ]

De wastegate is ook ingedraaid, hij heeft max 0.8 bar turbodruk ipv de 0.44 bar standaard (net zoals mijn CX).... oftewel hij heeft tegen de 200-210pk.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 03 april 2008 04:05 PM
  [ # 15 ]

Van de buitenkant zie je er niks van..

Lijkt me geweldig!  Laughing  Shocked

 

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook