Is het olie verversen nu voorbij?
AMSTERDAM - De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3713703/_Oliemiljonair__olie_verversen_onnodig___.html?p=14,1
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Wel een interessant artikel om over na te denken. Al zegt het natuurlijk niet alles dat de beste man directeur van Castrol geweest is, een directeur is nog niet automatisch een scheikundige.
Eveneens ben ik tevens ook.
Heb je de lezesbrieven al gezien? Komen er toch veel schrijven dat ze x duizend km met dezelfde olie doen.
Hm interval gaat hier alvast naar 20000.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Politiek Den Haag is er ook al bij gehaald…
Ik voel het nieuwe regeltje al aankomen:
‘Niet vaker dan zo-en-zo vaak olie wisselen.’
En om te zorgen dat het regeltje wordt nageleefd gaan ze extra accijns op motorolie heffen.
Of ben ik nu wel heel erg negatief?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als het olie verversen daadwerkelijk niet nodig zou zijn, lijkt die extra accijns me prima. Olie verversen is geen hobby van me, ik doe het alleen maar omdat het nodig is. Maarja, wie zegt dat die kerel het bij het juiste eind heeft?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Poep… toen ik verse olie in de B(ni)X mikte, nadat de 5 jaar oude smurrie uit gedropen was, kom ik horen dat ze lekkerder liep. Het zelfde merkte ik op bij de HY, die (geloof ik) 7 jaren stil gestaan had.
Maar ook als de verversingen korter op elkaar liggen, merk en hoor ik verschil.
Dus…. of ik mijzelf zeer goed voor de gek houden en samen met mij is het grootste gedeelte vande wereld malloot om telkens olie te verversen, of die gast is malloot.
In het gunstigste gaval is zijn theorie op een bapaald type motor van toepassing, maar zeker niet op de mijne.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
langevelsloo schreef:Politiek Den Haag is er ook al bij gehaald…
Ik voel het nieuwe regeltje al aankomen:
‘Niet vaker dan zo-en-zo vaak olie wisselen.’
En om te zorgen dat het regeltje wordt nageleefd gaan ze extra accijns op motorolie heffen.
Of ben ik nu wel heel erg negatief?
Vergeet het statiegeld op het oliefilter niet….
Ik hoorde hier al langer geleden over. Mijn oude C15 [RIP] ververste ik nooit, enkel een nieuw fikter elke 15.000, en bijvullen. Ik heb nooit teruglopende prestaties gemerkt. Met die C15 heb ik 1 ton gereden, en toen hij wegging was de motor nog perfect.
Mijn BX ARMY staat ook al 60.000 op dezelfde olie, wel doe ik elke 12.000 a 15.000 een nieuw filter op deze voiture.
Dit gaat mijn inziens op voor motoren die veel lange tochten maken. Bij korte ritten komt er allerlij troep in de olie. Condens enzo.
Test
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
patje74 schreef:Dus…. of ik mijzelf zeer goed voor de gek houden ....
Ter rechtvaardiging van je portemonee zou het kunnen dat je zintuigen je voor de gek houden. Laten we wel wezen: een kwaliteitsolie zal ongetwijfeld langer mee kunnen gaan dan die liters van - ik noem maar wat - Action.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Hmm….
Ik voel een interessante discussie opkomen.
Wie wil z’n motorblok als lijdend onderwerp aanbieden…
Het is natuurlijk wel heel erg afhankelijk van het gebruik van je auto.
En wanneer is de olie echt ‘kapot’? Is dat, zoals deze man stelt, af te lijden van de zuurgraad van de olie, of zijn er ook nog andere factoren.
Lijkt me erg interessant om de ‘olie’techneuten van het forum hierover te horen.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Ik heb ook het idee dat mijn motor iets rustiger loopt na een oliewissel.
Alle afgelopen olie van deze auto heb ik verzameld maar nog steeds niet weggebracht.
Die kan ik er zo weer opnieuw in kieperen?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
langevelsloo schreef:Alle afgelopen olie van deze auto heb ik verzameld maar nog steeds niet weggebracht.
Die kan ik er zo weer opnieuw in kieperen?
Ik heb hier ook nog een paar liter staan, wellicht kunnen we het straks op marktplaats zetten!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
langevelsloo schreef:Ik heb ook het idee dat mijn motor iets rustiger loopt na een oliewissel.
Dit kan een interessante discussie worden….. Zou je het ook horen dat je motor rustiger loopt als je niet zou weten dat de olie ververst zou zijn?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dus ook jij wil beweren dat olie door o.a. ouderdom, vervuiling, en de inwerking van zuren en roet beter in kwaliteit wordt?
Misschien moet ik over een aantal jaren wel heel hard lachen om mijzelf, maar voorlopig vind ik het een niet erg aannemelijk.
OK, ik weet dat het hier over motorolie gaat, maar toch even een ander voorbeeld. Een versnellingsbak kan duidelijk voelbaar lekkerder schakelen na een oliewissel. Het is zelfs zo sterk dat mijn C-matic na een poosje stilstand pas weer wilde schakelen na een oliewissel. We kunnen dus concluderen dat olie alleen al door ouderdom in kwaliteit achteruit gaat. En ik zou in een aantal gevallen zeker merken dat het schakelen lekkerder gaat, ook als ik niet zou weten dat er verse olie in zou zijn gegaan. Waarom zou dit niet opgaan bij motorolie? En dan hebben we het slechts over bakolie, motorolie staat bloot aan veel meer verderfelijke factoren.
Misschien ook interessant om te melden: Smeerolie aan boord van een zeeschip gaat meestal ook een stuk langer mee dan de gestelde 20000 km. We spreken dan alleen over uren. Een beetje schip doet per jaar toch al snel, 5-6000 draaiuren. En dat is rijkelijk meer dan de 20000 km die voorgeschreven word bij een auto. Olie wisselen gebeurd ook pas nadat er twijfel over de kwaliteit is. Er word dan een monster genomen, dat vervolgens opgestuurd word naar een lab voor een test. Tijdens mijn stage is dit ook gedaan. Dit ging toen om olie waarvan de laatste verversing onbekend was. Deze zat er zeker al 2 jaar in, en zag gitzwart. De labtest wees echter uit dat de olie nog van prima kwaliteit was en verse smeerolie absoluut niet nodig was.
De andere kant: na de oliewissel van de refobak vorige week merkte ik wel dat de auto aanmerkelijk beter liep, vooral met de koude start. Aan de olie te zien was het echter ook al ernstig lang geleden dat deze ververst was…
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005