Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
nadat ik de koppeling vervangen heb en de keering van de onstekingkapunit (ik weet niet hoe heet) die zit op de as waar die groote pollie ook op zit.
het is een dspecial.
ik heb de bougie en kabels en verdelerkap allemaal vernieuwt.
ik denk dat die niet op tijd staat.maar hoe moet je dat verstellen?
Wie helpt mij??
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je al op het DS-forum gekeken?
Is vandaag nog aan de orde geweest….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
he driver ik heb gezocht maar ik kan niks vind
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
daar heb ik wat aan!
maar die 4 nokken die zitten op een as die de motor in gaat heb ik er ook af gehaald en er weer opgezet maar dat kan de onsteking niet veranderen?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je de bougiekabels in de JUISTE volgorde teruggeplaatst?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij is Siemen toe aan een basiscursus DS….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Basiscursus DS al te moeilijk…..eerst basiscursus autotechniek!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
nee man!
Mijn vraag is
die as die uit de bak wegkomt waar die groote pollie op zit! zit een een lager achter en daar achter zit een keering die in het huis zit waar ook de verdelerkap op zit.
dat huis heb ik er af gehad en schoon gemaakt en een nieuwe keering in gezet.
in dat huis zat natuurlijk een tandwiel die de onsteking aan drijft maar zit hier op ook een mankeering op dat tandwiel zodat je hem juist weer terug kan plaatsen voor de motor?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
siemenazu schreef:nee man!
Mijn vraag is
die as die uit de bak wegkomt waar die groote pollie op zit! zit een een lager achter en daar achter zit een keering die in het huis zit waar ook de verdelerkap op zit.
dat huis heb ik er af gehad en schoon gemaakt en een nieuwe keering in gezet.
in dat huis zat natuurlijk een tandwiel die de onsteking aan drijft maar zit hier op ook een mankeering op dat tandwiel zodat je hem juist weer terug kan plaatsen voor de motor?
Zit geen markering.
Je zet de motor op bovenstde dode punt van cylinder 1 en zo dat deze in de compressie slag staat (tuimele kleppen van cyl 4). Nu schuif je het ontstekins huis met de verdeler op zijn plaats. Zorg dat de verdeler in de oude stand staat van voor dat je hem er af haalde. Staat de rotor nu exact naar bougie kabel 1, dan zit je goed. Zo niet, dan weer demonteren, tandje verzetten etc totdat het goed staat.
Als je al een fase verder bent: bak weer gemonteerd etc, dan wordt het lastiger. Weer motor op BPD cyl 1 in compressie slag. verdeler huis draaien totdat rotor exact naar 1 vd bougies wijst. Daarna de bougie kabels hermonteren in de goede volgorde: 1342.
Dit was de grove instelling en hierna de ontsteking op tijd zetten zoals elders beschreven.
Als je de boel nog niet gemonteerd hebt: In dat ontstekingshuis zit ook nog een keerring, die bijna nooit vervangen wordt. Die ook vervangen. Is weer een verhaal apart.
Succes.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
kijk hier heb ik wat aan!
bedankt voor je moeite!
en ja ik heb die keering ook vervangen!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Je hebt pech dat je kennelijk geen werkplaatshandboek hebt gebruikt. Hier staat deze handeling duidelijk in beschreven.
Maar je hebt geluk als je ook geen onderdeelboek hebt gebruikt In alle onderdeelboeken (van ‘65 t/m ‘75) staat de maat voor de KLEINE keerring in millimeters verkeerd.
De goede maat heb ik niet bij de hand maar de oude meenemen bij aanschaf van een nieuwe is het devies.
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
ik heb de keering al vervangt net als de koppeling en lagers snaren en remmen.
MAAAAAR HIJ LOOPT AL
na wat sleutelen en draaien en alles weer goed aan sluiten net als wat egbert zei en het is dus gelukt!
bedankt voor die geene voor het goede advies.
en sommige anderen bedankt voor het NUTTELOOSE advies
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Houd je het wel ff positief? Als we gaan katten, weet ik ook nog wel wat kritiekpunten jouw kant op…..
Citroen!
Egbert schreef:... Je zet de motor op bovenstde dode punt van cylinder 1 en zo dat deze in de compressie slag staat (tuimele kleppen van cyl 4). Nu schuif je het ontstekins huis met de verdeler op zijn plaats. Zorg dat de verdeler in de oude stand staat van voor dat je hem er af haalde. Staat de rotor nu exact naar bougie kabel 1, dan zit je goed. Zo niet, dan weer demonteren, tandje verzetten etc totdat het goed staat.
Als je al een fase verder bent: bak weer gemonteerd etc, dan wordt het lastiger. Weer motor op BPD cyl 1 in compressie slag. verdeler huis draaien totdat rotor exact naar 1 vd bougies wijst. Daarna de bougie kabels hermonteren in de goede volgorde: 1342.
Dit was de grove instelling en hierna de ontsteking op tijd zetten zoals elders beschreven.Succes.
Egbert omschrijft hierde volgorde van de bougiekabels. Nu heb ik gisterenavond laat een nieuwe verdeelkap gemonteerd na het kleppen stellen. Alles is inmiddels weer netjes teruggebouwd op’zn plek, maar nu twijfel ik aan de juiste volgorde van de kabels. Is er ook een manier om dat te checken ZONDER het demonteren van luchtfiler, kleppendeksel etc.?
Ik heb een sev Marchall. Kan iemand misschien de volgorde in de verdeelkap aangeven? De kabels komen niet bovenop maar aan de zijkant (achter) uit de verdeelkap. Dan zou het makkelijk zijn toch? Twee kabels aan de bestuurderskant, middenin de kabel van de bobine, en dan weer twee kabels aan de kant van de bijrijder. Zoals het nu is:
Bijrijderskant: 2 - 1 - bobinekabel- 3 - 4 - bestuurderskant
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
DriverD schreef:Houd je het wel ff positief? Als we gaan katten, weet ik ook nog wel wat kritiekpunten jouw kant op…..
Begin bijvoorbeeld eens met de vervoeging van nutteloos in het woordenboek op te zoeken