15 van de 32
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
De DS van Martin, morgen (eindelijk) ophalen!!
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2008 03:13 PM
  [ # 211 ]

En als ie krom is? Gewoon richten zeker! Surprised

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 april 2008 03:35 PM
  [ # 212 ]

Ja het gietijzer gewoon recht buigen!!  Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2008 03:37 PM
  [ # 213 ]

Breuk voorgeprogrameerd…..

Citroen!

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 04 april 2008 07:56 PM
  [ # 214 ]

Nou de boel bekeken en bij een DS garage geweest (ar a’dam)
Wat zouden jullie er van zeggen dat het komt omdat er links de originele spoorstang zit van 1967 en rechts een imitatie.. en die zijn nogal verschillend van maat…  Confused:

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2008 10:08 PM
  [ # 215 ]

Shocked

Imitatie?  puke

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 april 2008 10:18 PM
  [ # 216 ]
DriverD schreef:

En als ie krom is? Gewoon richten zeker! Surprised

Idd, een kromme arm kun je heel goed richten. Wij deden dat met een hydraulische pers. Het enige wat héél belangrijk is is dat je na het richten de arm een ferme klap met een zware hamer geeft.  Daarna ben je klaar.

O ja, het werkt echt!!! En ja, de arm is van gietstaal.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2008 10:20 PM
  [ # 217 ]

Maakt wel uit hoever ie krom is zeker? Gietstaal staat niet echt bekend om zijn taaiheid….

Citroen!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 05 april 2008 12:45 AM
  [ # 218 ]
waterman771 schreef:

Het enige wat héél belangrijk is is dat je na het richten de arm een ferme klap met een zware hamer geeft.

Wat moet die ferme klap dan teweegbrengen? Is dat nog wat extra verdoving of ter kalmering van het gietstaal? Verklaar u nader…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 05 april 2008 03:06 AM
  [ # 219 ]
bogaard77 schreef:

Ja het gietijzer gewoon recht buigen!!  Laughing

Draagarmen kunnen inderdaad flink krom gaan.

Het clubmagazijn heeft een meetapparaat te leen, waarmee je de positie van onderste- t.o.v. bovenste draagarm kan controleren.

Rechtbuigen kan ook met een lange (4 mtr?) en dikke ijzeren pijp (dikker dan een stijgerpijp), die je over de draagarm schuift. Hoe langer hoe beter, want hoe gedoseerder je kracht kunt zetten. Auto wel eerst goed fixeren.
Heb dat bij mijn Break gedaan. Wat opviel was dat er eerst niets gebeurde en dan opeens na een paar keer duwen de draagarm wel degelijk een stukje boog. Zoiets als 1 à 2 mm.

Ik weet niet veel van materiaalkunde, maar gietstaal is een raar materiaal. Zowel homogeen als eigenschappen van een kristalstructuur.

Van een rallyrijder heb ik ooit gehoord dat door in een greppel rijden een draagarm meer dan 5 cm krom gegaan was, maar dat ze dat weer terug hebben weten te buigen.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Gepost: 05 april 2008 11:39 AM
  [ # 220 ]

Volgens mij heeft Martin tussen alle reacties over draagarmen door verteld dat de garage geconstateerd heeft dat er verschillende spoorstangen onder zitten, misschien moeten de ds-kenners daar eens op reageren ConfusedIdea

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 05 april 2008 12:23 PM
  [ # 221 ]

nou, ik weet niet wat er verkeerd gaat, maar bovenstaande twee berichten (ulco64) zijn toch echt gepost door repelsteeltje…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 april 2008 02:11 PM
  [ # 222 ]
graddus schreef:

Volgens mij heeft Martin tussen alle reacties over draagarmen door verteld dat de garage geconstateerd heeft dat er verschillende spoorstangen onder zitten, misschien moeten de ds-kenners daar eens op reageren ConfusedIdea

Als de spoorstangen (van hulpstuurhuis naar fusee) verschillende lengtes hebben, kan 1 wiel op een overdwars obstakel anders (meer of minder) sturen dan het andere. Dan kan de auto op een obstakel gaan sturen (naar 1 kant gaan trekken).

Citroen!

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 05 april 2008 04:29 PM
  [ # 223 ]

De namaak stuurarmen/spoorstangen (verbinding hulpstuurhuis-fusee) zijn enkele millimeters langer dan de originele.  Eén van de gevolgen hiervan kan zijn dat bij het uitlijnen blijkt dat de stang waarop de sporing wordt afgesteld te lang is.  Van ellende moet er dan een stukje worden afgezaagd…..
Ik ken iemand die een mal heeft gemaakt om ze korter (= op maat)  te persen dus niet iedere bedoelde stuurarm/spoorstang is meer te lang.

Mogelijk is het mathematisch correct , maar ik denk dat twee verschillende stuurarmen/spoorstangen in combinatie met een goed afgestelde sporing niet de oorzaak zijn van het omschreven effect.
Ik zou inderdaad eerder aan een draagarm (caster) denken of een minder werkende veerbol(schokbreker).  Door het meer inveren aan één kant (overhellen) zou je de neiging kunnen hebben bij te moeten sturen.
Bij een veerbolrevisie wordt niet de schokbrekende werking gecontroleerd, alleen het membraan wordt vervangen (en de bol op druk gebracht)

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 09 april 2008 02:49 PM
  [ # 224 ]

Piere, wat jij nu zegt heb ik ook aan gedacht, dat het schokbrekertje minder is… Of de draagarm krom is…
Maar ik vertelde mijn ervaring bij Auto Renaissance en hij weet zeker dat het komt door verschillende spoorstangen..
Vervolgens zet hij de auto op de brug.. en wat zien we.. er zitten 2 verschillende spoorstangen onder.. (links 1 originele met smeer nippel uit 67 en een imitatie zonder smeernippel rechts)

Hij raad aan om 2 nieuwe (dezelfde) stangen te monteren en dan ben ik van het probleem af..

Ik weet niet goed wat ik hier van moet denken..  Ik kan ze vervangen en dan verder kijken? Of is dat dure zaak?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 april 2008 06:27 PM
  [ # 225 ]

Zijn niet goedkoop idd. Wel links en recht verschillend.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
15 van de 32
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook