Nou;
ze kunnen hoog of laag lullen.
Maar als er in mijn BX nieuwe olie zit, schakelt die toch echt een stuk lekkerder
(huh, zegt ie nou schakelen???)
Ja, de bak draait mee op de olie van de motor
En laten we eerlijk zijn; wat kost een paar liter olie nou??
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:
En laten we eerlijk zijn; wat kost een paar liter olie nou??
7,50 bij de lidl voor 5 liter
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
En laten we eerlijk zijn; wat kost een paar liter olie nou??
Dat zou de grootste schade ook niet zijn.
Als het echt zou kloppen, dan is het milieu wel onnodig geschaad. En als het niet nodig is, dan is dat jammer.
Jeroen
Wat een heerlijk onderwerp. Ik rij al 25 jaar in 12 auto’s waarvan de meeste van ons geliefde merk. In al die jaren heb ik een keer olie ververst toen ik een BX kocht die twee jaar had stilgestaan. Zoals bekend rij ik nu in een Xantia met een kilometerstand van 404.000. Ook bij deze auto heb ik nog geen olie ververst. Dit staat te gebeuren bij een kilometerestand van zo’n 430.000 omdat we dan met de auto naar Italie gaan. Met alle bovengenoemde automobielen heb ik nooit een exemplaar moeten repareren omdat er iets kapot zou zijn gegaan door oude olie. Mijn standpunt is dat in de Nederlandse omstandigheden, met redelijke temperaturen en goede wegen, de belasting van de onderdelen zover onder de maximaal toelaatbare belasting zit dat bijvullen en op peil houden voldoende is.
Groet JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmmm, interessant. Dit is weer een andere stelling!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ook al is het verversen van de olie niet nodig, laat je dan ook de filters zolang zitten?
Wat overigens ook een mooi voorbeeld is LHM, bijna iedereen vind dat zijn auto beter veert na het verversen van LHM..
Dit is natuurlijk wel weer een compleet andere type olie en systeem, maar toch om even aan te geven dat verse olie we duidelijk verschil kan maken.
Ik doe er in elk geval nieuwe olie in zoals voorgeschreven staat
Ik heb ook nog wel eens een verhaal gehoord van iemand die dacht dat een nieuwe auto wel overal tegen kon, na 60.000 km was die toch echt stuk… Leasemaatschappij trekt zich dan ook uiteraard terug, want het is je eigen verantwoordelijkheid om je auto netjes zijn beurtjes te geven.
Ik moest de Movano op 15000 binnendoen voor oliewissel van de leasemaatschapij terwijl Opel 30000 voorschrijft dus dat kan wel kloppen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
25trd schreef:langevelsloo schreef:Ik heb ook het idee dat mijn motor iets rustiger loopt na een oliewissel.
Dit kan een interessante discussie worden….. Zou je het ook horen dat je motor rustiger loopt als je niet zou weten dat de olie ververst zou zijn?
Daarom schreef ik ook ‘het idee…’. Of het echt zo is?
Heb jij placebo-olie? Dan testen we het binnenkort eens.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Arjan Verkade schreef:Wat overigens ook een mooi voorbeeld is LHM, bijna iedereen vind dat zijn auto beter veert na het verversen van LHM..
Dit is natuurlijk wel weer een compleet andere type olie en systeem, maar toch om even aan te geven dat verse olie we duidelijk verschil kan maken.
Dit kan te verklaren zijn met het feit dat je bij het (op de juiste wijze) vervangen van de LHM altijd een beetje moet spoelen. Hierdoor raken vastgekoekte vuildeeltjes los.
Wellicht is het effect er (in iets mindere mate en zeker minder langdurig) ook als je na het spoelen de oude meuk weer terug mikt.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Wellicht is het effect er (in iets mindere mate en zeker minder langdurig) ook als je na het spoelen de oude meuk weer terug mikt.
Dat denk ik niet. LHM, neemt netzo als gewone remolie, vocht op dacht ik.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Klopt, het neemt vocht op. Maar merk je dat? Ik denk dat interne vervuiling de hoofdoorzaak van vele veerproblemen is. Welke dus vaak opgelost worden door slechts even de LHM te verversen. En dus een beetje spoelen.
En over de placebo-olie, vele motoren lopen het mooist op de olie zoals die voorgeschreven is. De dikte van de olie is afgestemd op de marges binnen het blok. Door ouderdom en vervuiling veranderen de eigenschappen van de olie, waardoor ze minder mooi gaan lopen. En dit is zeker bij bepaalde motoren goed hoorbaar.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Bij m’n peus geven ze 30d km op…...Ammenooitniet, ik pletter er elke 15d verse olie in, XM 10d km en het liefst nog eerder omdat ik met die xm slechts 12d per jaar rij.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Maar merk je dat?
Weet ik niet.
Maar water heeft natuurlijk wel andere eignschappen wat betreft indrukbaarheid etc. dan olie. Zou me kunnen voorstellen dat je dat wel merkt.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Klopt, maar het is vooral het gas in de bollen was samendrukt. Waarmee ik niet wil ontkennen dat het geen invloed zal hebben op de veer-eigenschappen, maar slechts voor een klein deel.
PrutsyLJ schreef:Misschien ook interessant om te melden: Smeerolie aan boord van een zeeschip gaat meestal ook een stuk langer mee dan de gestelde 20000 km. We spreken dan alleen over uren. Een beetje schip doet per jaar toch al snel, 5-6000 draaiuren. En dat is rijkelijk meer dan de 20000 km die voorgeschreven word bij een auto. Olie wisselen gebeurd ook pas nadat er twijfel over de kwaliteit is. Er word dan een monster genomen, dat vervolgens opgestuurd word naar een lab voor een test. Tijdens mijn stage is dit ook gedaan. Dit ging toen om olie waarvan de laatste verversing onbekend was. Deze zat er zeker al 2 jaar in, en zag gitzwart. De labtest wees echter uit dat de olie nog van prima kwaliteit was en verse smeerolie absoluut niet nodig was.
Dit wordt bij vrachtwagens ook zo gedaan. Dit wordt gedaan omdat bij scheepsmotoren en vrachtwagenmotoren meestal een hoeveelheid olie in gaat dat gelijk is aan 10-20 Liter. Bij automotoren is het hoogstens 5 Liter ofzo. Omdat het meten van de kwaliteit ook geld kost en dat waarschijnlijk 5 Liter olie+filter dan goedkoper is dan dat meten is het dus vanzelfsprekender dat er dan preventief olie ververst wordt. Bij vrachtwagens en schepen heb je zo’n grote hoeveelheid olie dat het gewoon onbetaalbaar wordt om dat in de zoveel tijd te verversen dat ze de kwaliteit dus gaan meten.