lpg en 21 injectie
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 05 april 2008 04:10 AM

Ik loop al een tijd op lpg met m’n carburateur DS 20 dus ken dit goed. Ik vraag me af hoe een gas instalatie eruit ziet op een 21 injectie en hoe de ervaring verschild. Ik neem aan de ‘primitieve’ manier is met een keelstuk tussen lucht filter en inlaatspruitstuk, maar meer ingewikkeld en efficient neem ik aan is een of ander injectie systeem van lpg. Heeft iemand wat links of fotos en verklaringen?
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 april 2008 02:07 PM
  [ # 1 ]

Werkt meestal met een keelstuk. Back-fire kan probleem zijn, in dat geval kan je een veiligheidsklep (pop-up valve) plaatsen.

LPI is er ook: Prins biedt dampgas-injectie en Vialle heeft echte vloeibare LPG-injectie. Met CX-en zijn er al ervaringen (ff zoeken op forum), met DS-en volgens mij nog niet.

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 april 2008 03:51 AM
  [ # 2 ]

Ik heb goede ervaringen met van Orsouw in Eindhoven. (even googlen)Daar hebben ze een venturi vlak voor het inlaatspruitstuk gezet, maar daar zit ook nog een extra aansluiting op voor de “omlooplucht”, je weet wel, de extra lucht voor koude motor. Op deze manier wordt ook deze extra lucht van lpg voorzien, wat het risico op backfire bij nog niet warme motor sterk verkleint. Verder is de installatie zo uitgevoerd dat je altijd op benzine start en na het oplopen van het toerental tot >1500 en weer gs minderen automatisch op gas overschakelt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 06 april 2008 05:21 PM
  [ # 3 ]
LPI is er ook: Prins biedt dampgas-injectie en Vialle heeft echte vloeibare LPG-injectie. Met CX-en zijn er al ervaringen (ff zoeken op forum), met DS-en volgens mij nog niet.

deze heb ik ge-googled en vond twee interesante comentaren in amt garageforum die ik onderaan quote.

“Het lijkt eenvoudig en bij die moderne is het dat in zekere zin ook wel. Bij ieder nieuw type motor moet ten minste een calibratie gemaakt worden. Daarbij wordt de inspuitstrategie van het benzinesysteem bepaald ondere diverse bedrijfsomstandigheden. Daarna wordt de gasinspuiting bepaald en de correctiefactoren. Op zich allemaal niet spectaculair, maar het kost tijd. En daar heeft Vialle geen tijd voor. Liever en begrijpelijk ontwikkelen ze systemen voor auto’s waar omzet in te scoren valt.”

en
“- punten aan vialle

pomp zeer gevoelig

je mag je tank niet leeg rijden anders draait de pomp in elkaar bij lpe 7 is deze beveiligd in de lpe(ecu)

er moet een grote leidingbundel van voor naar achteren gelegd worden onder de auto.ipv een koperen leiding.

het koppelblok van vialle is bijna net zo groot als een teleflex gfi verdampertje.

het electrisch is moeilijk in te korten.

je hebt speciaal gereedschap nodig om de injectorgaten te boren.

en de injectoren gaan nog al eens kapot

kan zo nog wel even doorgaan met nadelen uiteraard zijn er ook voordelen hoor.

vialle is een groot merk wat enige centen kost, en vaak komen de problemen bij een auto ouder dan ongeveer 4a6 jaar na inbouw.

mijn voorkeur gaat eigenlijk naar een verdamper met koperen lijding. deze installaties zijn mooier en makkelijker in te bouwen en vaak goedkoper in aanschaf en onderdelen.”

Ik zou het nogmaals interesant vinden hoe een lpg injectie systeem eruit ziet op een DS.

Naast deze vraag: zijn er veel lpg rijdende DSen met een toroïdale tank?
En is er iemand die op lpg rijd en ook nog een turbo of compressor heeft geprobeerd?
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook