M'thijs schreef:Egbert schreef:... Je zet de motor op bovenstde dode punt van cylinder 1 en zo dat deze in de compressie slag staat (tuimele kleppen van cyl 4). Nu schuif je het ontstekins huis met de verdeler op zijn plaats. Zorg dat de verdeler in de oude stand staat van voor dat je hem er af haalde. Staat de rotor nu exact naar bougie kabel 1, dan zit je goed. Zo niet, dan weer demonteren, tandje verzetten etc totdat het goed staat.
Als je al een fase verder bent: bak weer gemonteerd etc, dan wordt het lastiger. Weer motor op BPD cyl 1 in compressie slag. verdeler huis draaien totdat rotor exact naar 1 vd bougies wijst. Daarna de bougie kabels hermonteren in de goede volgorde: 1342.
Dit was de grove instelling en hierna de ontsteking op tijd zetten zoals elders beschreven.Succes.
Egbert omschrijft hierde volgorde van de bougiekabels. Nu heb ik gisterenavond laat een nieuwe verdeelkap gemonteerd na het kleppen stellen. Alles is inmiddels weer netjes teruggebouwd op’zn plek, maar nu twijfel ik aan de juiste volgorde van de kabels. Is er ook een manier om dat te checken ZONDER het demonteren van luchtfiler, kleppendeksel etc.?
Ik heb een sev Marchall. Kan iemand misschien de volgorde in de verdeelkap aangeven? De kabels komen niet bovenop maar aan de zijkant (achter) uit de verdeelkap. Dan zou het makkelijk zijn toch? Twee kabels aan de bestuurderskant, middenin de kabel van de bobine, en dan weer twee kabels aan de kant van de bijrijder. Zoals het nu is:
Bijrijderskant: 2 - 1 - bobinekabel- 3 - 4 - bestuurderskant
kan iemand mij hiermee heldpen? Bijv. een foto’tje waaruit ik de volgorde van de kabels kan afleiden? Heb net al heel internet afgezocht naar een duidelijke foto van de bougiekabels, maar niks gevonden. Volgens mij heb ik de kabels nu verkeerd zitten, hij start niet….
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ontstekingvolgorde is 1-3-4-2.
Je kabels moeten dus ook in die volgorde in de verdelerkap steken.
Als je niet weet welk gat in de kap bij welk koperen puntje in de kap past, pak je ff een multimeter, zet die op weerstand en meet.
Heb je geen foto voor nodig, toch?
Succes!
Citroen!
dank je, volgorde klopt, maar de vraag is: welk gat is 1? De volgorde klopt wel bij mij, maar ik weet nu niet meer waar het begin is, oftewel: van de 5 gaten in de verdeelkap, begint ergens de cyclus. Weet jij welke dat is?
Ik baal als een stekker, want nu kan ik niet rijden (en de accu is ook al zwak…)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb ff de olievuldop van het kleppendeksel getrokken: Je kijkt dan op de kleppen van cilinder 1. Als jij dat ook doet en de motor tornt (gaat beter met een hulpje, anders startmotor steeds heel kort laten draaien), zal je op een gegeven moment de beide kleppen van cilinder 1 zien bewegen.
Je rotor zal dan naar cilinder 4 wijzen (1-3-4-2), comprende?
Citroen!
Persoonlijk zou ik het anders doen, maar dit is ook wel een hele slimme en een hele snelle , DriverD!
Om te onthouden.
probleem opgelost!
Ik was gewoon stom / moe toen ik bzig was. Nadat ik de kleppen had gesteld, bougies had vernieuwd en de nieuwe verdeelkap had gemonteerd, en de auto niet wilde starten en ik dus twijfelde aande volgorde van de kabels, kwam ik er door de tip van DriverD achter dat de kabels wel goed zaten! Wat bleek nu: ik had geprobeert te starten terwijl hij in z’n 5 stond met wiel ophoog. Dat trok de startmotor niet, dus vandaar dat ik dacht dat de accu zwak was. En door de kloppende geluiden dacht ik dat d kabeld misschien niet goed zaten. Kortom: het was allemaal niets, ik was moe en lette niet goed op tijdens het starten.
Toch weer van geleerd, o.a. de truuk van DriverD. En trouwens ook nog een half kapot draadje van despanningsregelaar gevonden en gefixed.
Dank! En ik rij weer lekker!
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
mooi zo!
ik rij nog niet lekker!
vandaag kleppendeksel er af (die gaat in de ontvetterbak)
en inlaatspruitstuk er af.
pakkings waren helemaal gaar.
nu kan ik ook gelijk de motorsteunen vervangen!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4