hallo..
ik rij in een saxo 1.4 uit 96. nou lekte deze van het weekend ineens olie. het waren gewoon wat drupjes dus heb er de volgende dag een krant onder gelegt en die was na een paar uur behoorlijk nat. ben de dag daarop naar een citroen garage gegaan, die keek 20 sec. en zei..lekke koppaking.
ik heb hier echter mijn twijfels over.
1. de olie die eruit drupt lijkt erg schoon, helder bruin.(misschien hoord dit zomaar dat weet k verder niet
2. de olie vuldop ziet er van binnen ook schoon uit, net als de olie bij de nokkenas.
3. de koelvloeistof ziet er ook erg schoon uit, geen viezeo olie troep erbij
de auto rijd/schakelt verder normaal, komt ook niet meer rook uit
misschien zeg ik hele domme dignen, zoveel verstand heb ik nou ook weer niet van auto’s.
heeft iemand ideeen/suggesties?
Komt die olie lekkage ergens linksvoor onder in de hoek bij de cylinderkop vandaan (Als je voor de auto staat)?
Daar zit een oliekanaal, de afdichting in de koppakking van dit oliekanaal droogt uit na verloop van tijd en dan gaat er olie naar buiten lekken, dit is een bekend probleem bij de 1.4i TU motoren.
Ik weet niet hoe lang de olie al in de auto zit en of deze in het verleden na enkele duizend kilometer al zwart werd, maar ik zou bijna zeggen dat de helder bruine (koffie) kleur komt door lekkage van koelvloeistof in de olie.
Een lekke kop als deze hoef je niet echt te merken, als je het wel gaat merken dan is de motor al aardig in de soep gelopen.
Erg veel werk is het niet bij een Saxo, maar reken toch op 350 a 500 euro aan arbeidsloon, daar komt dan nog bij, koppakking zelf, kleppendekselpakking, distributieriem+spanrol. Een kleine €700 ben je wel kwijt aan dit grapje, tenzij je handig ben, dan is het een klusje wat goed te doen is.
Suc6
Re: lekke koppakking??
jasper schreef:hallo..
ik rij in een saxo 1.4 uit 96. nou lekte deze van het weekend ineens olie. het waren gewoon wat drupjes dus heb er de volgende dag een krant onder gelegt en die was na een paar uur behoorlijk nat. ben de dag daarop naar een citroen garage gegaan, die keek 20 sec. en zei..lekke koppaking.
ik heb hier echter mijn twijfels over.1. de olie die eruit drupt lijkt erg schoon, helder bruin.(misschien hoord dit zomaar dat weet k verder niet
2. de olie vuldop ziet er van binnen ook schoon uit, net als de olie bij de nokkenas.
3. de koelvloeistof ziet er ook erg schoon uit, geen viezeo olie troep erbij
de auto rijd/schakelt verder normaal, komt ook niet meer rook uit
misschien zeg ik hele domme dignen, zoveel verstand heb ik nou ook weer niet van auto’s.
heeft iemand ideeen/suggesties?
Kan wel: de koppaking van de 1.4 TU motor wil wel eens lekken rondom het oliekanaal. Meestal komt de olie of naar buiten of gaat naar het koelwater. Dit lekt dan aan de zijkant van de kop bij de distributie.
Het wil niet zeggen dat er perse water bij de olie komt of water in de verbrandingsruimte.
Om andere dingen uit te sluiten moet je de zaak grondig schoonmaken zodat je kan zien of het toch niet van de nokkenaskeerring of de klepdekselpakking komt (ook een favoriet lekkagepunt).
Als het dan vervolgens weer tussen kop en onderblok uitkomt druppelen (moet je kunnen constateren met draaiende motor: dan staat er druk opdat oliekanaal) dan is de koppakking de verdachte. Als het op straat druppelt is ie ook goed lek.
Gr,
Marten
et komt idd van links voor.
ik heb de auto nog niet zolang en heb geen kennis over de voorgeschiedenis. wel zijn de olie en de koelvloeistof pas vervangen/bijgevult.
Vlak onder de koppakking zit iets wat olie, maar de hele voorwielophaning aan die kant is helemaal zeiknat.
ik heb net gedaan wat je zei, koppaking schoongemaakt..motor gestrat..en je kunt et er idd uit zien lopen.
bedankt,
gr Jasper
jasper schreef:ik heb net gedaan wat je zei, koppaking schoongemaakt..motor gestrat..en je kunt et er idd uit zien lopen.
bedankt,
gr Jasper
Als de hele onderkant bij de wielkuip onderzit kan het er idd niet echt zachtjes aan toe gaan. Vervelend voor je, maar de garage heeft gelijk.
Afhankelijk van de kilometerstand zal het min of meer nuttig kunnen zijn gelijk preventief de volgende vervangingen te overwegen:
- klepseals (kan bij deze motor alleen als de tuimerlaaras eraf is)
- distributieriem, waterpomp, spanrol.
Ik denk dat 700 EUR idd wel reeel genoemd mag worden bij een dealer.
Gr,
Marten
Ik heb na een grote beurt aan mijn BX Chic (jááááren geleden) eenzelfde diagnose gehad van monteur_1, toen de bix ineens olie bleek te lekken.
“Lekke koppakking, meneer”.
Ja, ammehoela, ze hadden er een litertje of wat te veel olie ingeknikkerd.
Toen monteur_2 er naar had gekeken en het teveel er weer uit had laten lopen, was het lekken ook voorbij.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
robb schreef:Ik heb na een grote beurt aan mijn BX Chic (jááááren geleden) eenzelfde diagnose gehad van monteur_1, toen de bix ineens olie bleek te lekken.
“Lekke koppakking, meneer”.Ja, ammehoela, ze hadden er een litertje of wat te veel olie ingeknikkerd.
Toen monteur_2 er naar had gekeken en het teveel er weer uit had laten lopen, was het lekken ook voorbij.
En waar kwam bij jou de olie uit? Als er olie tussen de koppakking uitdrupt is het wat anders dan wanneer het onder een keerring of uit de carteronluchtiing komt.
Het oliekanaal staat altijd onder druk als de motor loopt, ongeacht de hoeveelheid olie in het blok (OK: voor de wiseguys: er komt geen olie meer uit als er geen olie inzit)
Gr.
Marten
jasper schreef:et komt idd van links voor.
ik heb de auto nog niet zolang en heb geen kennis over de voorgeschiedenis. wel zijn de olie en de koelvloeistof pas vervangen/bijgevult.Vlak onder de koppakking zit iets wat olie, maar de hele voorwielophaning aan die kant is helemaal zeiknat.
Ik heb precies op dezelfde plek olie-lekkage gehad bij de 1.4i in mijn ZX, was inderdaad de koppakking toen. Heb de boel door een specialist laten maken, arbeidsloon was €350, met de onderdelen erbij was het ongeveer €650. Hierbij is de distributieriem, spanrol, koelwaterslang kachel, koppakking, kleppendekselpakking, motorolie en koelvloeistof vervangen en de kleppen gesteld en de kop schoongemaakt/ontkoold.
De dealer vroeg aan arbeidsloon alleen al €500, Citroen Specialist Hoonaard in Rotterdam was nog erger, die vroeg €600
Laat het door een eerlijke Citroen specialist doen, die lui doen dit soort klusjes vaker en kunnen het beter dan de dealer naar mijn mening.
Er is vast en zeker wel een goede specialist bij je in de buurt.
ZX1.4i schreef:jasper schreef:
Laat het door een eerlijke Citroen specialist doen, die lui doen dit soort klusjes vaker en kunnen het beter dan de dealer naar mijn mening.
Er is vast en zeker wel een goede specialist bij je in de buurt.dit is de enige citroen dealer/speciaslt in de buurt:(..verblijf momenteel in het buitenland..
nee er zit ook neit Te veel olie in…helaas