karel schreef:voge schreef:hier staat redelijk gedetailleerd beschreven hoe je de elektroklep schoon moet maken . Zolang het bij mij nog is opgelost met de accupolen een tijdje los laten doe ik dit nog even niet… ops:
http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/15
Toch wel interessant om te lezen!!De elektroklep in de 19TZI is anders, ik weet eerlijk gezegd niet of en hoe deze open kan maar het is wel heel anders…
Je kunt de elektroklep openmaken, maar dan ben je de klep aan het openbreken en krijg je hem normaliter niet meer in elkaar
Controleer eens eerst of de klep werkt. De klep heeft maar 2 standen en dat is open en dicht. Dat is te zien, simpelweg door het gat dat je ziet als de twee slangen verwijderd zijn.
Trek de stekker er eens af met stationair draaiende motor en je zou verschil in toerental moeten merken. Dit kan korstondig zijn omdat de ECU het toerental zal proberen bij te regelen.
Iedere sensor van het injectiesysteem kun je doormeten met een multimeter aan de hand van de technische mededeling van Citroën.
Dit heb ik ook ooit gedaan met mijn 19TZi toen het stationaire toerental belabberd was. Bij mij werkt de map-sensor niet.
Zie ook: http://81.68.229.29/content/mijnbx/meten.html
Ga ‘m zo warm rijden en dan trek ik op m’n werk die stekker er eventjes uit Maar dat kan toch voor de rest geen kwaad hoop ik he :
Verschil in toerental was duidelijk te merken, de elektroklep is dus nog heel…
Hij loopt trouwens na mijn ECU reset nog steeds goed. Heb er vandaag expres veel mee gereden, ben eens niet met de diesel naar ‘t werk gegaan maar, na 170km snapt ‘ie het nog steeds!!! :1323
Ook al iets geprobeerd WYD???
Mooi, dan is de elektroklep nog helemaal fris.
Eventueel kun je de klep schoonmaken met remmenreiniger (gewoon in één of beide gaten spuiten. Daarna een beetje smeren met wd40.
Oke, dat durfde ik dus eigenlijk niet.. gewoon maar WD40 erin spuiten.. Maar als ‘t geen kwaad kan doe ik dat. Remmenreiniger is op zich best wel een agressief goedje toch?? :25 Ik zal morgen eens kijken of het nog verschil maakt. Mijn elektroklep is volgens mij trouwens al eens vervangen. Als ik de klemmetjes losmaak is ‘ie daaronder nog zo mooi glimmend… Zal wel niet de eerste keer zijn dan
voge schreef:Oke, dat durfde ik dus eigenlijk niet.. gewoon maar WD40 erin spuiten.. Maar als ‘t geen kwaad kan doe ik dat. Remmenreiniger is op zich best wel een agressief goedje toch?? :25 Ik zal morgen eens kijken of het nog verschil maakt. Mijn elektroklep is volgens mij trouwens al eens vervangen. Als ik de klemmetjes losmaak is ‘ie daaronder nog zo mooi glimmend… Zal wel niet de eerste keer zijn dan
If ain’t broken, don’t fix it. De elektroklep van jouw BX werkt nog goed. Ik zou er dus verder niets aan doen.
voge schreef:Oke, dat durfde ik dus eigenlijk niet.. gewoon maar WD40 erin spuiten.. Maar als ‘t geen kwaad kan doe ik dat. Remmenreiniger is op zich best wel een agressief goedje toch?? :25 Ik zal morgen eens kijken of het nog verschil maakt. Mijn elektroklep is volgens mij trouwens al eens vervangen. Als ik de klemmetjes losmaak is ‘ie daaronder nog zo mooi glimmend… Zal wel niet de eerste keer zijn dan
WD40 in een elektroklep *WIL* je niet, kan ik je uit ervaring verzekeren. Ik heb het eens gedaan, en wat bleek: de WD40 blijkt een prima plakmiddel voor alle stof en roet die in de lucht zit. Het middel bleek zeer veel erger dan de kwaal! Gewoon schoonpoetsen voor zover je erbij kan en niet inspuiten ofzo.
Remmenreiniger bevat vlgs mij aceton, dwz daar ruikt het sterk naar. Niet ideaal voor constructies die plastic onderdelen bevatten.
Misschien is schoonmaakalcohol (etylalcohol ofzoiets) een beter idee.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:voge schreef:Oke, dat durfde ik dus eigenlijk niet.. gewoon maar WD40 erin spuiten.. Maar als ‘t geen kwaad kan doe ik dat. Remmenreiniger is op zich best wel een agressief goedje toch?? :25 Ik zal morgen eens kijken of het nog verschil maakt. Mijn elektroklep is volgens mij trouwens al eens vervangen. Als ik de klemmetjes losmaak is ‘ie daaronder nog zo mooi glimmend… Zal wel niet de eerste keer zijn dan
WD40 in een elektroklep *WIL* je niet, kan ik je uit ervaring verzekeren. Ik heb het eens gedaan, en wat bleek: de WD40 blijkt een prima plakmiddel voor alle stof en roet die in de lucht zit. Het middel bleek zeer veel erger dan de kwaal! Gewoon schoonpoetsen voor zover je erbij kan en niet inspuiten ofzo.
Remmenreiniger bevat vlgs mij aceton, dwz daar ruikt het sterk naar. Niet ideaal voor constructies die plastic onderdelen bevatten.
Misschien is schoonmaakalcohol (etylalcohol ofzoiets) een beter idee.
Bovenstaande schoonmaakactie is mij geadviseerd door een Citroënspecialist. WD40 is om het weer een beetje te smeren omdat remmenreiniger alles weghaalt.
Geen specialist dus.
Waaruit bestaat een halfnat/nat luchtfilter??? juist onder andere olie. Die houd stof namelijk heel goed vast!
Zo zijn er ook mensen die hun motorruimte met WD40 schoonmaken. In de winter geeft het een prachtresultaat. Totdat het zomer wordt. Dan kun je jezelf wel voor je harses slaan! Gebruik motorreiniger van Valma of remmenreiniger.
Maar wat Eric zegt; If it ain’t broken, don’t fix it!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
wat gebeurt er in de zomer dan? niet ik m’n motor schoonmaak, maar meer uit nieuwsgierigheid.. :
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
oh, niet goed gelezen. laat maar. tijd om te gaan slapen voor mij… :45
WYD schreef:Geen specialist dus.
Waaruit bestaat een halfnat/nat luchtfilter??? juist onder andere olie. Die houd stof namelijk heel goed vast!
Zo zijn er ook mensen die hun motorruimte met WD40 schoonmaken. In de winter geeft het een prachtresultaat. Totdat het zomer wordt. Dan kun je jezelf wel voor je harses slaan! Gebruik motorreiniger van Valma of remmenreiniger.
Maar wat Eric zegt; If it ain’t broken, don’t fix it!
Ik kan de theorie van de specialist (en dat is echt een citroënspecialist) best goed volgen. Met remmenreiniger krijg je de elektroklep harstikke goed schoon, alleen zal ie daarna niet meer zo goed werken omdat de smering helemaal weg is vandaar dus de wd40.
Natuurlijk zal dit meer stof vasthouden, maar het meeste stof is toch al weggefilterd als het goed is.
En anders net zoals het luchtfilter eens per jaar schoonmaken. (luchtfilter natuurlijk vervangen als het geen sportluchtfilter)
Eric Vertogen schreef:WYD schreef:Geen specialist dus.
Waaruit bestaat een halfnat/nat luchtfilter??? juist onder andere olie. Die houd stof namelijk heel goed vast!
Zo zijn er ook mensen die hun motorruimte met WD40 schoonmaken. In de winter geeft het een prachtresultaat. Totdat het zomer wordt. Dan kun je jezelf wel voor je harses slaan! Gebruik motorreiniger van Valma of remmenreiniger.
Maar wat Eric zegt; If it ain’t broken, don’t fix it!Ik kan de theorie van de specialist (en dat is echt een citroënspecialist) best goed volgen. Met remmenreiniger krijg je de elektroklep harstikke goed schoon, alleen zal ie daarna niet meer zo goed werken omdat de smering helemaal weg is vandaar dus de wd40.
Natuurlijk zal dit meer stof vasthouden, maar het meeste stof is toch al weggefilterd als het goed is.
En anders net zoals het luchtfilter eens per jaar schoonmaken. (luchtfilter natuurlijk vervangen als het geen sportluchtfilter)
Nee, die vlieger gaat echt niet op. De redenering van de “specialist” deugt niet.
Met zoiets als “extra smering” bega je al een gevaarlijk pad. Het ding wat ik uit elkaar gepeuterd heb (eentje van een 1600) heeft een zodanige materiaalkeuze (verchroomd e.d.) dat er geen smering nodig is. Logisch ook, want dat zou ook niet werken.
Sommige langs elkaar bewegende materialen (bijv. chroom op messing) mág je in principe zelfs nieteens smeren.
Verder zit er altijd een bepaalde hoeveelheid stof in de lucht, na zo’n grof luchtfilter wat een auto heeft is de lucht allerminst “clean room ready”.
De WD40 bezorgt je een plaklaag die na verloop van niet eens zoveel tijd wordt opgeleukt met alle reststofjes en roetdeeltjes. Gevolg: de plaklaag is een zwarte koek geworden die verdere werking onmogelijk maakt.
Overdosis fantasie? Nee; ik was na mijn 1e elektroklep-schoonmaakoperatie net zo naief als die specialist en had het heerlijk ingespoten met WD40, zelfs nog nagewreven met een doek om het niet té dik te laten zijn. Na een maandje begon de boel weer te haperen en bleek mijn keurig gepoetste klepje volkomen verstopt te zijn. Ik kon weer helemaal opnieuw beginnen.
Ich bin ein Breaker
Al met al loopt m’n BXje nog steeds prima, en dat door alleen de accupolen even los te halen en hem een flesje injectiereiniger te voeren.. Maar is het niet zo dat die stationairklep beter gewoon vervangen kan worden als ‘ie stuk is? Ik lees dat er zo veel fout kan gaan met schoonmaken en het lijkt me niet het duurste onderdeel dat te vinden is toch? :madloser
Schoonmaken van de elektroklep is nogal een “minder prettig” karweitje. De mijne functioneert nog, maar mocht hij het niet doen, dan haal ik gewoon een nieuwe. Dan weet ik tenminste zeker dat hij het voorlopig blijft doen.