Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog effe een paar pics van onze operatiekamer
Je ziet hier ook duidelijk de nieuwe zuigers in de motor zitten
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
die nokkenassen zijn die nou opgespoten,opgelast of NOS. :
ben ook op zoek geweest naar een voor een DS 2300 moter daar hoorde ik alleen maar slechte verhalen over de opgespoten assen. gelukkig nog een goeie 2e hands gevonden.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die nokkenassen worden bij een toko in GB opgelast, opnieuw naar het juiste profiel geslepen en vervolgens opnieuw gehard. Ook de lagervlakken worden gepolijst. Het revisiebedrijf doet al jaren zaken met dit bedrijf en garandeerd de kwaliteit dan ook zonder probleem. Kost een beetje, maar dan heb je wél wat moois.
NOS nokkenassen zijn voor de injectie en 3 liter motoren niet meer te krijgen. Heel soms komt er iets voorbij op ebay of zo, maar dan kosten ze zomaar 700 euro. Per stuk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mooi hoor.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi hoor, goed om te zien dat er zoveel aandacht aan wordt besteed
Totaal aantal Berichten: 994
Geregistreerd: 22-02-2004
- Saxo 1.6i SX automaat
Goed om te zien dat de revisie vordert!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is gelukt! De motor van mijn SM zit weer helemaal in elkaar
Vandaag om een uurtje of 11 zijn we verder gegaan met de opbouw van ‘t blok.
We zijn begonnen met het afstellen van de 4 nokkenassen. Dit is een listig klusje waar je goed je kop bij moet houden, en over het juiste gereedschap moet beschikken. 1 micrometer om het bdp te bepalen en 1 micrometer om de nokkenas timing mee te kunnen bepalen.
Zie hier hoe dat er uit ziet:
Vervolgens is het zéér belangrijk dat je de moeren van de nokkenassen mega vastzet anders lopen ze los. Ook daar heb je speciaal gereedschap voor nodig, wat Cyril heeft laten maken. Gebruik je die sleutel niet dan sloop je de speciale nokkenasmoeren. Geen beitel gebruiken dus
Dan het achterdeksel klaar maken voor montage; hier zit ook de oliepomp opgebouwd, dus die is ook meteen van nieuwe afdichtingen voorzien.
Dan het blok aan de achterzijde klaarmaken voor de montage van het achterdeksel. Op de foto zie je boven op de tussenas een stuk speciaal gereedschap: deze bus zorgt ervoor dat je de binnen keering in het achterdeksel niet sloopt als je het deksel over de tussenas schuift bij het monteren.
Het achterdeksel gemonteerd op het blok. We zijn bijna klaar
En daar is ie dan! Een “nieuwe” SM motor
En nog even een overzicht van alle special-tools die je eigenlijk niet kunt missen bij het uitvoeren van deze klus:
Zo, nu een biertje!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Prachtig
Kunnen we dat blokje er terug ingooien , en weer scheuren met dat ding
Die BDP meter lijkt me wel het ideaal !!!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:
Die BDP meter lijkt me wel het ideaal !!!
Walter
Dan moet je volgende week effe met Cyril bellen, die kent een vent die dat kan maken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Respect vanaf deze kant Yuri. Wat een operatie zeg. Nog ff en je kan weer de weg op. Mooi man.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ziet er prima uit. Succes met de laatste loodjes!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ziet er schitterend uit!
Maar even een vraagje: ik weet erg veel op gebied van eend, traction, ds en cx, maar op sm-gebied ben ik nog nieuw; het kan dus zijn dat het een domme vraag is!
Ik snap het verhaal van de micrometers voor het bdp en de nokkenas. Maar wat nu als je dan precies tussen 2 schakels van de ketting in komt? Dan moet je m.i. de nokkenas toch een klein beetje verdraaien?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Mooi he als ze klaar is zo’n SM motor, wanneer gaat ze nou de weg weer op Yuri?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ga de motor over 2 weken in de SM bouwen. Dat doe ik samen met Walter. De auto staat al enige tijd in Walter z’n garage, en die wil volgens mij zo langzamerhand ook wel weer eens kunnen lopen in z’n eigen box
Ik schat dat de inbouw van het blok in een weekendje geregeld is, dus met een beetje mazzel kan ik rond koninginnendag weer met de SM op pad
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Ziet er schitterend uit!
Maar even een vraagje: ik weet erg veel op gebied van eend, traction, ds en cx, maar op sm-gebied ben ik nog nieuw; het kan dus zijn dat het een domme vraag is!
Ik snap het verhaal van de micrometers voor het bdp en de nokkenas. Maar wat nu als je dan precies tussen 2 schakels van de ketting in komt? Dan moet je m.i. de nokkenas toch een klein beetje verdraaien?
Dat klopt, maar bij een sm kun je de tandwielen op de nokkenas verdraaien. Dat doe je door het losdraaien van de eerder genoemde speciale moeren. Op de foto zie je die met de speciale sleutel erbij. Je kunt de nokkenastandwielen op 100 verschillende manieren op de nokkenas vastzetten, zodat je nooit tussen 2 schakels uitkomt. Mooi hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste