Toeters en bellen schreef:Van dit soort advies krijg ik groene bulten! Adviseer je mensen ook om afgewerkte olie in de sloot of het riool te dumpen? Lars, ik hoop dat je dit advies niet opvolgt en hier jouw verantwoordelijkheid neemt. De enige juiste manier om de airco leeg te krijgen is omschreven door B_iks.
Nee, dat doe ik niet omdat er een fatsoenlijke manier bestaat om dat spul af te geven in tegenstelling tot deze troep. Bovendien had het spul uiteindelijk toch in de lucht terecht gekomen om dat een auto airco nooit lekdicht is. Dit vanwege de draaiende delen bij de aircopomp die je nevernooit 100% gasdicht krijgt.
GoofBlikscha schreef:Oja, de slangen van de airco zijn allemaal nog in redelijke staat (geen optische gebreken) en ik heb zoiets van, als het toch los ligt vervang ik de o-ringen gelijk ook maar, zo duur zal dat niet zijn…
Set O-ringen kostte een jaartje geleden bij de dealer 2 tientjes overigens.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hogervp schreef:Lars, Patje had toch ADALS liggen van de Toulouse?
Patrick
Van de Pallais bedoel je! En helaas, die heb ik niet meer. De dag nadat het blok ging lekken stond er een adal-behoeftige voor de deur.
Met een beetje goede wil heeft de aircoboer een mobiele installatie en kun je iets verzinnen van de aircoboer naar de auto toe….
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
patje74 schreef:hogervp schreef:Lars, Patje had toch ADALS liggen van de Toulouse?
PatrickVan de Pallais bedoel je! En helaas, die heb ik niet meer. De dag nadat het blok ging lekken stond er een adal-behoeftige voor de deur.
Oh verrek ja, met al die BX’en kan ik me dat niet meer zo goed herinneren… ops: damn, die leeftijd….
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
GoofBlikscha schreef:Tja, de BX is niet meer in staat om bij een airco boer te komen. Daarom had ik gehoopt dat je het ook zelf kon doen… Maar de boel zo weg laten lopen nee… He verdorie dan moet ik ook nog een aanhanger gaan lenen…
Oja, de slangen van de airco zijn allemaal nog in redelijke staat (geen optische gebreken) en ik heb zoiets van, als het toch los ligt vervang ik de o-ringen gelijk ook maar, zo duur zal dat niet zijn…
Ik zal deze week wel even langs een lokaal airco station rijden, eens even kijken hoe en wat. Misschien dat ik de BX met hun groene platen die kant wel op kan rijden.
Er zijn ook mobiele airco bedrijven. Zoek even op internet, misschien dat er een bedrijfje bij je in de buurt zit en misschien dat ze dan langs kunnen komen Scheelt je weer een aanhanger regelen.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Misschien wel te voor de hand liggend hoor maar kan je de vloeistof niet opvangen en bij de aircoboer dumpen?
My other car is a broomstick.
Nee, de vloeistof is onder atmosferische omstandigheden gasvormig.
Kortom: Ik ben begonnen.
Vandaag alvast even 2 keerringen gehaald om in het nieuwe blok te zetten, nou moet eerst het oude blok er uit, want dan kan ik met de cilinderkop bezig. Ik ben al druk bezig met het demonteren van de motor (nouja, de bak moet er eerst uit) de boel is nou in iedergeval vloeistofvrij.
Er kwam trouwens rode ATF? uit versnellingsbak De motorolie was witgekleurd, dus ik denk dat er ook water door de olie heen zit… De drab die uit het koelsysteem kwam is het best te omschrijven als erg oude koffiemelk.
Nog wat foto’s:
Zo ver ben ik nu:
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Koffiemelk = Bar’s Leaks… Maar van kvs bij de olie heb ik nooit last gehad. Enkel een beetje sludge bij vochtig weer en korte afstanden rijden. Succes met de klus!
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
16 trs
Lars, heel veel succes! Kom wel eens kijken.
Groeten, Richard
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Succes met deze klus.
En de trs kan er weer een hele poos tegen.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Ik heb zojuist de versnellingsbak onder de auto vandaan gehaald, dus als het goed is staat de motor er over een paar uur ook naast.
Foto’s:
Toen ik begon vanmiddag:
de airco pomp losgemaakt: (want ik laat de airco voorlopig intact, is financieel gezien beter )
Stuk: (de as zit los in de koppeling, vandaar dat hij verschrikkelijk veel lawaai maakte )
Bak er af:
De bak:
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Die is mooi getectyleerd van binnen :p
Respect hoor, heel veel succes er mee!
Ja die bak moet even door de ontvettingsbak heen…
(die op het moment stuk is, er wordt hard aan gewerkt om deze weer aan de gang te krijgen deze week, want met schone onderdelen werkt het een stuk makkelijker)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Oja, nog even een foto van het blok dat er in moet komen:
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993