Hallo citronisten,
Ik zou erg blij zijn met een advies over de inbouw van mijn Iskra dynamo met ingebouwde spannings regelaar. ik had onlangs al op het forum gestaan dat mijn ds 10 amp zekeringen er uit gooit maar 16 niet. Toen ik aan het meten was kwam ik er achter dat mijn dynamo het niet deed. Aangezien ik onlangs een spanningsregelaar had gekocht deze weer ingeruild voor een Iskra dynamo omdat je dan 70 amp. hebt.
Afijn. de dynamo aangesloten volgens het schema maar hield één draadje over Deze op de pool met de W gedaan. Hier ben door trail en error achter gekomen. Want het contact ging aan maar ik hoorde de brandstof pomp niet. Nu hoor ik hem wel maar moet ik bij het starten het gas nagenoeg plat ingedrukt houden dan ruik ik na 2 min. de benzine en valt de motor stil. Aangezien voor de montage de moter goed liep. Weet ik zeker dat het met de aansluiting te maken heeft…....
Hoe aangsloten…
Dynamo,
-De plus aan B+ contact tapeid aangesloten 6mm
-De exc schuifcontact aan de D+contact aangesloten.
-De meest kleine aansluiting qua voormaat geisoleerd (vermoed dat dit R is?)
-Het mysterieuze draadje wat uit de kabelboom komt van de verdeler aangesloten op het W tapeind.
Spaningsregelaar,
-De gele exc en de rode draad mat elkaar door verbonden.
-De bob en de R geisoleerd.
Aangezien ik een 21 I.E. heb heb ik het start contact doorverbonden. Heeft iemand suggesties? anders ben ik bang dat ik alles weer in orginele staat moet terugplaatsen en dat zou zonde zijn van het werk!
Iederéén alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik heb ook een dergelijke dynamo ingebouwd:
Dynamo:
- plus op B plus contact (6mm tapeind)
- exc op d+ contact (schuifcontact)
Spanningsregelaar verwijderen en draden als volgt behandelen:
- exc en L aansluiting met elkaar doorverbinden
- paarse schuifstekker isoleren
- gehele draad van R-aansluiting spanningsregelaar naar R-aansluiting oude dynamo verwijderen of isoleren.
Alleen bij halfautomaten (na 9/1969 en IE modellen): bruin gemerkte massadraad losmaken en dit aansluitpunt v.h. startcontact rechtstreeks aansluiten op massa (contactpunten onder dashboard).
Werkt bij mij perfect op deze manier.
ted.kampen schreef:Ik heb ook een dergelijke dynamo ingebouwd:
Dynamo:
- plus op B plus contact (6mm tapeind)
- exc op d+ contact (schuifcontact)Spanningsregelaar verwijderen en draden als volgt behandelen:
- exc en L aansluiting met elkaar doorverbinden
- paarse schuifstekker isoleren
- gehele draad van R-aansluiting spanningsregelaar naar R-aansluiting oude dynamo verwijderen of isoleren.Alleen bij halfautomaten (na 9/1969 en IE modellen): bruin gemerkte massadraad losmaken en dit aansluitpunt v.h. startcontact rechtstreeks aansluiten op massa (contactpunten onder dashboard).
Werkt bij mij perfect op deze manier.
Dit is exact volgens het bijgevoegde schema maar dat werkt bij niet…....
Heeft iemand een suggestie wie dit eventueeel zou kunnen weten? Dat zou fijn zijn want dan kan ik verder met sleutelen…..
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Waar heb je die dynamo gekocht?
ted.kampen schreef:Waar heb je die dynamo gekocht?
Chyparse maar die hebben dit volgens eigen zeggen nooit meegemaakt. dus daar heb ik nie zoveel aan!
Mijn vermoeden is dat een vorige eigenaar iets een draadje heeft doorverbonden “ergens”. Aangezien ze in orginele toestand wel goed liep. had ik gehoopt op suggesties om de orginele bedrading te manipuleren naar de nieuwe situatie. In iedergeval bedankt voor het meedenken ted!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ff snel: Zit de aarde van het relais van de injectie ook op aarde ipv via je oude regelaar? Standaard injectie valkuil…
symptomen: Starten: hij loopt… ...en slaat af.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ff snel: Zit de aarde van het relais van de injectie ook op aarde ipv via je oude regelaar? Standaard injectie valkuil…
symptomen: Starten: hij loopt… ...en slaat af.
Dat bovenste kan ik niet beoordelen daar heb ik te weinig kaas van gegeten maar de symtomen kloppen wel! Hoe kan ik dit oplossen???
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Oorspronkelijk zat het bij de halfautomaat met injectie als volgt.
Dynamo en regelaar standaard zoals alle modellen.
regelaar:
bob ( blauw stekkertje) geschakelde plus
L : draadje lampje ( geel?)
R: directe draad wisselspanning uitgang dynamo
Exc: stuurdraad naar dynamo directe draad.
dynamo: + dikste bout waar M6 moer op past: directe plus draad
R uitgang: dun M5 draadeindje met moertje (bruin)
Exc: plat schuifstekkertje
Half automaat: de startschakelaar die door de selecteur wordt bediend shakelt naar een draad (bruin rond mannetje- vrouwtje in je dash) die in de draadboom verdwijnt en aan L vast zit op de regelaar. Deze moet je dus in je dash losmaken en de schakelaarkant aan aarde leggen.
Injectie: er zit een dun zwart draadje met een oogje geschroefd op het aarde boutje in de bovenhoek van je regelaar. Dit draadje MOET aan aarde liggen om het relais te laten werken die door de ECU wordt gestuurd en die de benzinepomp schakelt…..
Bij ingebouwde regelaar verbind je bij de oude regelaar de EXC en de L. Dit doe je om een makkelijke verbinding tot stand te brengen tussen het lamp uitgangetje op de nieuwe dynamo ( waar je nu het schuifstekkertje van voorheen exc op duwt…) en de draad die daadwerkelijk naar het lampje loopt. draad R vervalt.
Comprende?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Bogaard,
Je hebt me weer voor de zoveelste keer gered! Jij vertelde namenlijk:
Injectie: er zit een dun zwart draadje met een oogje geschroefd op het aarde boutje in de bovenhoek van je regelaar. Dit draadje MOET aan aarde liggen om het relais te laten werken die door de ECU wordt gestuurd en die de benzinepomp schakelt…..
En toen dacht ik bij mezelf dat draadje heb ik niet! En ineens viel het kwartje, zoals ik in mijn opening zei. Was er een draadje over en deze heb ik aan de W aansluiting vastgemaakt. Dit draadje zat oorspronkelijk ook aan de Dynamo maar waarschijnlijk aan een loze bout en geen diode. Deze dus aan de min pool aangesloten en ze liep weer als van ouds. Het jammerlijke is wel dat mijn dynamo niets doet mijn accu spanning blijft nog steeds op 12.3 nu heb ik de plus (dikste bout) op de dynamo gemeten en die zit ook op 12.3 dus ik vermoed dat deze helaas kaduuk is…En ik weeeeer een nieuwe moet halen…hmm
Ik ben in iedergeval weer wijzer geworden!
YEZZZZZZZZZ!
De eerste kilometers met de dame zijn voor dit jaar weer begonnen. Hé.... wat was dat een lekker gevoel! Vanmorgen een nieuwe Dynamo opgehaald bij Chyparse, deden ze niet moeilijk over dus dat was echt wel oké van hun. Vervolgens het zaakje weer opnieuw ingebouwd. Was in eerste instantie vergeten dat je de riemen van de waterpomp een beetje losjes er op moet doen. Daarna gestart en meteen gaan meten. En wat dacht je?....12.3v De moed zakte me in de schoenen al mijn stappen nog eens en keer doorlopen. En ik dacht echt bij mezelf, of ik ga huilen of die dynamo gaat door een glas plaat heen. Ik wilde bijna de dynamo er uit halen om richting Almere te gaan. Maar toen heb ik nog één poging ondernomen waarbij ik flink gas gaf en toen mete ik 13.6v Het lijkt alsof de dynamo effe boven stationaire toerental moet komen om ingeschakeld te worden. Vervolgens ben ik 20 km wezen rijden en dat verliep zonder problemen. Dus iederéén ontzettend bedankt!!!!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed dat je dynamo het weer doet. Bij mijn DS moet je ook ff gas geven voor de dynamolamp uit gaat.
Goede actie van Chyparse, dat ze de dynamo wilden ruilen. Nu nog goed advies geven aan de klant….
Citroen!