Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een leukere nokkenas en nokkenvolgers etc ops:
Voor een 1.6 8v blok afkomstig uit een peugeot rallye.
Motorcode NFY, TU5J2
Wat is nou een leuke nokkenas? Rij af en toe eens een circuitdag en ga ermee naar school en naar mijn werk.
Waar zou ik kunnen informeren? Weet iemand een goede site met prijzen erbij?
P.s de rest van de motor is al het één en ander aangedaan en ik weet dat een remap noodzakelijk is.
Alvast bedankt!
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Zomaar ff een vraag. Heb je wel eens met een blok gereden die deze aanpassing had ?
Er zit een wezelijk verschil in huis-school en circuit werk.
De AX die ik er nu bij heb heeft ook een scherpere nok, vliegwiel is afgedraait en ding is gechipped.
Het is een heerlijke fun car om uit de stalling te trekken en na warm rijden ff uit te leven , maar dagelijks woon werk is toch echt een stuk minder hoor.
No offence maar je bent nu appels met peren aan het vergelijken. Een AX GTI met de orginele 1.4 motor heeft erg weinig koppel. Een 1.6 daarin tegen heeft veel meer koppel, daar komt nog eens bij dat een 1.6 uit een Rallye al een stuk scherpere as heeft.
En ja heb wel eens in een AX gereden met scherpere nokkenas. Van de week ga ik nog een GTI proberen met een 1.6 onderblok, orginele cilinderkop en kentcams as erin. Als dit bevalt zal ik waarschijnlijk ook voor zo’n asje gaan.
Het gaat mij erom dat hij niet 1500 toeren stationair moet draaien omdat ie anders uitvalt. En dat het geen hoog toerig kreng word (wat ik een 1.4 GTI standaard al beetje vind). Maar had al begrepen van hem dat hij een as had met de powerband van 2000 rpm t/m 6000 rpm en dat ie daar boven nog vrolijk doorging
Ps. gompy je hebt wel een mooi ax’je gekocht!
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Net bij biesheuvel geweest, aan de beademing gelegen achter de balie Kentcam sport injectie nokkenas 276 graden = erg leuke as maar de prijs. 322 POND! voor de nokkenas, en voor de nokkenaskit 422 pond Zijn heel wat euries en dat is het me niet waard.
Maar eens verder kijken dan.
Catcams is wel een stuk goedkoper weet alleen nog niet welke nokkenas geschikt zou zijn.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
2e hands een asje regelen joh, 100, 150 euro
Ouwe mopperkont
Wat denken jullie heren, is het mogelijk de nokkenas eruit te halen zonder de cilinderkop los te halen?
Distributie ontspannen, aan de vliegwiel kant dat beugeltje los halen, ecu en zooi weg, motorsteun los, blok opkrikken ga je dat dan halen?
Ik zelf denk stiekem van wel ops: Gaan het nog na meten met een gare nokkenas of we de ruimte ervoor hebben maar toch. Wie weet heeft iemand dit geniale plan al uitgevoerd
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Moet lukken hoor
Ouwe mopperkont
Je zal wel iets moeten maken om alle kleppen tegelijk in te kunnen drukken, zodat de tuimelaars niet meer op de nokken-as drukken.
Tegenwoordig gebruikt met een zogenaamde tuimelaars-drukplaat voor het monteren van een nieuwe D-riem bij TU motoren. Dit ivm de SEEM-meter die ze tegenwoordig gebruiken ipv een 2kg gewichtje in het excentriek van de spanrol zoals “vroeger”.
Dit gereedschapje zou je kunnen gebruiken om alle kleppen in te drukken zodat de nokken-as vrij komt van de tuimelaars. Dit gereedschap kopen zal een duur geintje zijn, de maten en hoeken van de spatplaat onder het kleppendeksel kun je mooi gebruikken om dit zelf te maken. Een oude spatplaat is niet echt een optie omdat het te dun en zwak materiaal is.
De vraag is of je genoeg ruimte heb om de nokken-as eruit te schuiven? De motor uit beide steunen losmaken, uitlaat los, aan de bakzijde laten zakken en aan de andere kant omhoog, dan kun je de motor schuin genoeg kruigen om de as eruit te halen.
Scherm eraf en een gat boren is ook een optie
Nee Leepu niet gelijk weer willen choppen, hoewel ik hem wel goed vind
Zal mijn kleppendeksel er is af halen als ik tijd heb en er eens goed overnadenken. Zou wel behoorlijk wat werk en de knaken van een koppaking á 51 euries schelen. Lukt het niet jammer dan weer wat geleerd
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Ik denk dat het wel moet lukken als het dat gereedschapje kan maken.
Ik kreeg gisteren een ingeving, stel het lukt om met dat gereedschapje de nokkenas eruit te krijgen, dan is het dus mogelijk om bij een TU motor de klepseals te vervangen zonder de kop eraf te halen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iemand van Rallye.nl
ik heb het zien gebeuren bij een phase 2, (Ron van MM) en uiteindelijk de motorsteunen los, en met een krik onder het blok. Je komt anders niet goed uit tegen je schutbord waar je ECU zit… De nokkenas is langer dan de ruimte die je hebt om em eruit te halen… Ron wilde koste wat het kost voorkomen dat de kop eraf moest
2e citaat:
Nou ik heb het afgelopen weekend ook geprobeerd, het blok opkrikken voor de juiste hoek dat de nokkenas eruit geschoven kon worden ging goed, maar het probleem zat hem in de tuimelaars want die zitten bij de 2e,3e en 4e cylinder in de weg want de lager loopvlakken van de nokkenas gaan er net niet onderdoor
Balen moet als nog de kop los, heb nog geen 8000 km geleden de hele meuk vervangen. Maarja had ik me maar eerder moeten bedenken. Dan maar een setje nokvolgers erbij
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
[url]http://img227.imageshack.us/img227/2672/nokkenas001rc5.jpg [/URL]
[url]http://img227.imageshack.us/img227/2672/nokkenas001rc5.eb36e21299.jpg [/URL]
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
“SCHRICK” ??? Word zeker schrikken voor de ander bij het stoplicht
Heb je deze nokken-as al ingebouwd ?
Nee nog niet. Ga zondag circuit park zandvoort nog effe onveilig maken En dan kan die erin….
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Voor hulp en het schoonstralen van de uitlaatpoorten weet je me wel te vinden
Komt wel goed, tnx Heb nog geen echte datum geprikt, beetje druk met school en werk enzo.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm