Nu de CX toch een beetje te duur werd, omdat ik weinig kilometers ging maken, heb ik et ding verkocht.
Toch wilde ik een HP-geveerde Citroën blijven rijden, dus ging ik twijfelen tussen een belastingvrije CX, of toch maar een BX’je 1400 waar ik later eventueel gas ik bouw. Die CX viel jammerlijk af, omdat ze wat duur zijn in aanschaf. Ik ben ook niet in de mogelijkheid om een CX uit Frankrijk te halen wegens de taal en aanhangerrijbewijs die ik niet heb.
Dus ging mijn zoektocht verder naar een BX’je 1400 (in eerste instantie een 1600 automaat). Nog een hele mooie BX 1400 TGE Royale gezien in Maastricht voor niet al te veel geld. Deze werd voor mijn neus weggekaapt… Later tipte Gijs (chevron hier op het forum) me van een BX’je 1400 Cannes. Er werd gezegd dat het BX’je een lekke kop had en er een nieuwe accu nodig was. Deze was nog wel beschikbaar voor een zacht prijsje.
Afgelopen zaterdag een hele tour gehad door Friesland en kop van Noord-Holland. De CX had ik aan iemand verkocht en afgeleverd in Drachten. Het BX’je moest ik ophalen vanuit Wervershoof. En Gijs had me nog getipt naar een doos onderdelen voor een slagroomtaart van iemand op dit forum (GoodOldDiesel).
De reis: Eerst met de CX en de Seat (want ik had Frank meegenomen, reden volgt) naar Wervershoof gereden om de BX over te schrijven (Postkantoren zijn meestal tot 13:00.)en de financiën geregeld. Er waren inderdaad startkabels nodig om het BX’je te kunnen laten starten. Heeft de CX toch nog een andere auto kunnen helpen.
Toen met CX en Seat doorgereden naar Drachten om de CX daar af te leveren, betalen en over te schrijven. Na de tijd de nieuwe eigenaar even gesproken en verteld over het hoe-en-wat met de CX.
Daarna met de Seat doorgereden naar Surhuisterveen langs mijn ouders en nog zitten eten. 2 Taartjes gehaald (1 voor de doos onderdelen en 1 voor mijn ouders) en eventjes bij mijn ouders gezeten.
Om een uur of vier naar Noord-West-Friesland gereden met de Seat om het taartje om te ruilen voor de doos onderdelen. Gijs belde me nog op om een carter mee te nemen. Deze moest ik nog eventjes losschroeven. Alles ingeladen in de Seat en is de reis naar Wervershoof begonnen om het BX’je te halen.
In Wervershoof kon ik het BX’je net starten zonder starthulp. Naar de lampjes gekeken en terug gereden naar Rijswijk. Wat een kuthok als je een CX gewend bent. Onderweg ergens gegeten en weer met moeite kunnen starten. Een aantal dingen viel mij op tijdens dat reisje:
1: Het typische BX-gekraak was er niet.
2: Ding trekt naar rechts, maar komt alweer goed wanneer ik mijn linkerhand op het stuur laat rusten.
De volgende dag: Het BX’je startte maar weer net zonder starthulp. Ik kon dus gewoon naar Den Bosch kachelen. Daar kreeg het BX’je een fijne wasbeurt met een nagelborstel. Er zat nogal behoorlijk wat mos op et ding. Het interieur werd ook nog gereinigd. Dit allemaal dankzij de geweldige waskunsten van Harm en Gijs. Direct nog wat dingen veranderd. Zo kreeg het BX’je originele Cansloze wieldoppen en een toerenteller die niet werd aangesloten (Heb je lekker veel aan als je een werkende klok gewend bent) en werd de balk die de vorige eigenaar eruit gesloopt die was gemonteerd op de plek waar de handgrepen achter horen te zitten. MAAAARRRR toen werd het avond en wilde ik naar huis. Het pokke-ding startte nu helemaal niet meer. Startrelais deed het nog wel (klikklik). Het proberen aan te duwen, paar slagjes en weer uit. Dus Harm zijn XM maar misbruikt om het BX’je aan te slepen. En jahoor, twee straten verderop deed het BX’je het weer. En nu was het typische BX-gekraak er weer dankzij er een paar interieurdelen los zijn geweest.
Maandag: Op mijn werk de BX maar direct op het terrein van Van Bemmelen neer gezet. Om later op de dag niet hoeven te duwen. ‘s Avonds er een goeie tweedehands startmotor erin gefriemmeld. Even voor de duidelijkheid: Luchtfilter + toevoer naar het injectiehuis loshalen (3 slangklemmen), dan 3 sleutel 13 bouten losdraaien en de startmotor ligt eraf. Draden loshalen (Sleutel 13) en de andere erin friemmelen. Omgekeerde volgorde monteren en klaar.
Dinsdag: Beetje laat op mijn werk aangekomen, maar direct het BX’je op de brug gezet voor APK. Paar kleine puntjes: Voor twee verschillende banden, achterlagertjes zijn gammel en uitlaat is niet helemaal gasdicht.
Zo dit was direct een heel verhaal over mijn BX-ervaring. Om het verhaal nog een beetje mooi te maken zijn Frank en ik vanavond weg geweest om een paar fotootjes te maken van het BX’je. Dit is gedaan vlakbij de Makro in Delft.
http://s5.photobucket.com/albums/y170/Volvopowerr/BX Cannes/th_DSC07139.jpg
(oja, let niet op de bestuurdersdeur. Die is ietsje anders. Moeten we ook nog een andere voor regelen.)
Hier staan er meer:
http://s5.photobucket.com/albums/y170/Volvopowerr/BX Cannes/
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
veel plezier met de Bix
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Het was wel de dankbaarste auto die ik ooit gewassen heb, wat was dat ding goor zeg
Al is het spreekwoord; met ‘n witte, blijf je zitten
Als ze mooi gewassen zijn, is het (naar mijn mening) wel de mooiste kleur voor een Bix.
Nou nog echte gele franse lampen erin, en hij is helemaal top.
Hij ziet er op de fotos’ best mooi uit. Gefeliciteerd, en ik hoop dat je kunt wennen aan de bx. Is qua comfort en ruimte toch een stapje achteruit ten opzichte van een CX.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Veel plezier met het hok!
Citroen!
Ga de komende week alles doen wat noodzakelijk is voor de APK. Nou hoor ik dat die lagers niet voor de APK gelden. Natuurlijk weten de meeste monteurs niet hoe dat in elkaar zit. (Ik ook niet, maar komt wel). Dus die lampen komen nog wel.
Qua comfort valt het best wel mee t.o.v. de CX. Het BX’je heeft geen elektrisch bedienbare ramen en spiegels, geen leren bekleding, geen diravi, maar heeft wel degelijk meer ruimte dan een CX. Passagiers die achterin gaan zitten hebben iig nog wel beenruimte en je kunt nog eens wat meenemen in de kofferbak.
Harm wast zeker nog wel BX’en. Zeker als ze duidelijk vies zijn geworden. Dan ergert hij zich eraan. Hoef ik het zelf niet te doen, hehe.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Veel plezier met je BX is wel heel wat anders dan een CX D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gefeliciteerd met de maagdelijk witte Cannes!
Een witte Cannes vond ik trouwens altijd wel wat hebben.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
mssl schreef:Gefeliciteerd met je bx!
Harm schreef:Het was wel de dankbaarste auto die ik ooit gewassen heb, wat was dat ding goor zeg
Was jij nog BX’en dan?
elke x als er weer veel vlek op zit was ik mijn bx…
zo raar is dat toch niet ??
mijn eend heb ik daarintegen nog maar 1 x gewassen en dat ziet er niet uit..
je ziet het roest dan nog veel beter..
en je ziet allemaal deuken die auto is helemaal deuk !!
Hee, da’s leuk!! Ik heb de ZN-19-YR en dat is ook een witte Cannes.
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZXUZUFHQ
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
dat is een bekend plekje voor mooie foto’s
veel plezier met de bx.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
geweldig hoor een witte Bx, je kan natuurlijk een GTI interieur monteren meer comford en meer luxe, zeker in combinatie met elektrische ramen!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
dat is een bekend plekje voor mooie foto’s Wink
veel plezier met de bx.
Daar maken we wel vaker foto’s, inderdaad
geweldig hoor een witte Bx, je kan natuurlijk een GTI interieur monteren meer comford en meer luxe, zeker in combinatie met elektrische ramen!
Die wil ik ook met automaatjes. Had ik in de CX ook, dus wil ik nu weer. Wil ook centrale deurvergrendeling. En stuurbekrachtiging. Dus ff kijken wat we allemaal kunnen doen. Ander interieur hoeft voor mij niet persé.
Maar zijn er ook andere kleuren geleverd op de Cannes?
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
CX-power schreef:dat is een bekend plekje voor mooie foto’s Wink
veel plezier met de bx.Daar maken we wel vaker foto’s, inderdaad
geweldig hoor een witte Bx, je kan natuurlijk een GTI interieur monteren meer comford en meer luxe, zeker in combinatie met elektrische ramen!
Die wil ik ook met automaatjes. Had ik in de CX ook, dus wil ik nu weer. Wil ook centrale deurvergrendeling. En stuurbekrachtiging. Dus ff kijken wat we allemaal kunnen doen. Ander interieur hoeft voor mij niet persé.
Maar zijn er ook andere kleuren geleverd op de Cannes?
Yep, in ieder geval blauw en grijs.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Grijs is toch Deauville?
Gister een fijn stukkie gereden van Surhuisterveen naar Den Bosch. Daar in de buurt ook nog ff rondgereden, omdat er iemand niet thuis was. In Vught ben ik waarschijnlijk iets te snel over iets heen gegaan (drempel kan het niet zijn, daar hebben we CX’en voor) en is de lange schakelstang losgekomen van de pook naar het vertakkinkje. Halverwege zit die vast met een kogeltje op het stuurhuis. Daar gaat et ding steeds los. Heb deze klacht nooit meegemaakt met een BX. Nu moet ik om de meter ongeveer stoppen om die schakelstang erin te friemmelen.
En het BX’je is gister gepoetst.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gisteren deze prachtige BX samen met Henderikus eerst gepolijst en daarna in de wax gezet, het resultaat is weer een prachtig witte BX, vervolgens ook nog even de sierstrips in de bumper weer zwart gemaakt met tape, ziet er keurig uit. Hier 2 foto’s vanuit de “lucht”
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!