Hallo ik moet i.v.m een lekke waterpomp de distriebutieriem , waterpomp en spanrollen vervangen van een xsara picasso 1.8 16v van 2003.
Moet ik hier speciaal gereedschap voor hebben of nog op speciale dingen letten die belangrijk zijn?
Al vast bedankt voor eventuele reacties.
picasso 1.8 16v van 2003
De procedure staat prima beschreven in de handboeken, ik neem aan dat je handig genoeg ben om het zelf te kunnen na het bestuderen van de boeken en dat je tips wil die daar niet in staan
- Vervang altijd de spanrollen en niet alleen de riem.
- Controleer de krukaspoellie, dit is de poellie waar de multisnaar overheen loopt.
De poellie is opgebouwd uit een kern, rubber eromheen en een buitenste ring waar de snaar overheen loopt. Het rubber wil weleens loslaten, waardoor de buitenste ring verdraait, en laat nou juist in die buitenste ring het “tijd-gat” voor de krukas zitten. Mocht je er dus niet uitkomen met de tijdgaten voordat je de D-riem eraf haalt, en het rubber van de poellie is aangetast, vervang dan de poellie.
- Draai de motor altijd eerst met hand, het is een 16V, 1 tandje verkeerd kan je een berg kromme kleppen opleveren.
Ik heb nog geen handboek over deze auto wel van mijn peugeot 405 maar daar zit deze motor niet in.
Moet je deze motor ook op tijd zetten met pennen in de krukas en nokkenaspoelie?
En misschien kan je een tip geven waar ik een handboek kan kopen/bestellen i.v.m niet van alle auto,s vraagbaken/handboeken te koop volgens mijn?
B.V.D
picasso 1.8 16v van 2003
Het is inderdaad hetzelfde princiepe, pennen (boutjes) in de nokkenaspoellies en krukaspoellie.
De vraagbaak is een erg summier boek, voornamelijk geschikt voor het snel opzoeken van aanhaalmomenten enzo. De Haynes is veel beter, daar staat alles duidelijk stap voor stap met plaatjes beschreven, het boek is echter wel in het Engels. Een goede aanvulling op de Haynes is de Revue Technique, dit boek is in het Frans, maar hier staan originele 3-D tekeningen en werkplaatsprocedures in. De meeste van deze boeken zijn wel bij de betere boekhandel of on-line te krijgen.
Ok bedankt voor de informatie dan kan ik aan de gang .
picasso 1.8 16v van 2003
Oh, nog één belangrijke tip, de krukas poellie kan heel erg vastzitten en moet eigenlijk met een luchtgereedschap (zo een ratelding) worden losgedraaid. En anders in zijn 1e versnelling en het vliegwiel ergens blokkeren (grote schroevendraaier), door de afschermplaat onder de motor van het vliegwiel los te halen. Als het de eerste riemwissel is, dan zal er vast een klodder loctite op die grote bout zitten, reken er dan maar op dat het behoorlijk vast zit. Vastzetten hoeft niet met loctite, het word namelijk niet in de vraagbaak en Haynes vermeld, gek genoeg wel in de Revue Technique. Vastzetten is gewoon met de luchtratel als je die heb, en anders op het voorgeschreven moment/hoekverdraaiing.
Hoe stel ik de spanrol van de distriebutieriem af ( deze heeft een verende werking ) of zit die op een vast punt ?
picasso 1.8 16v van 2003
Distriebutie reeds verv dus kan op slot.
Hobbyist
picasso 1.8 16v van 2003