waterman771 schreef:Ik ga de motor over 2 weken in de SM bouwen. Dat doe ik samen met Walter. De auto staat al enige tijd in Walter z’n garage, en die wil volgens mij zo langzamerhand ook wel weer eens kunnen lopen in z’n eigen box
Ik schat dat de inbouw van het blok in een weekendje geregeld is, dus met een beetje mazzel kan ik rond koninginnendag weer met de SM op pad
Dan hebben jullie het in ieder geval mooi getimed… Het weer word steeds mooier dus…..
Ziet er op de foto’s keurig uit man dat blok!
Mooi werk. Zou mooi zijn als ie straks ook een stuk minder olieverbruik heeft.
Wel grappig trouwens qua timing. Ik ben met het assembleren van de GS reeds begonnen toen het nog koud en winters was, maar nu heb ik al het gevoel door de lente ingehaald te worden. Het sleutelt natuurlijk wel lekker met het zonnetje erbij en de garagedeur in de loods open, maar het liefst had ik natuurlijk al getoerd.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Er gaat nog steeds Castrol TWS in mag ik veronderstellen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DigiDaan schreef:Er gaat nog steeds Castrol TWS in mag ik veronderstellen?
Ja, maar eerst kort inrijden op Castrol inloopolie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gefeliciteerd met je nieuwe blok, Yuri. Klasse werk waar ik diep respect voor heb. Als de motor straks weer in de auto zit, zullen we je zeker de eerste weken weinig op het forum zien? Dan ben je natuurlijk alleen maar aan het rijden…
En nu hoef je tenminste niet met de beamer naar Citromobile.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mooi werk hoor! Hoe staat het nu met je LPG plannen?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman771 schreef:jantje1948 schreef:Ziet er schitterend uit!
Maar even een vraagje: ik weet erg veel op gebied van eend, traction, ds en cx, maar op sm-gebied ben ik nog nieuw; het kan dus zijn dat het een domme vraag is!
Ik snap het verhaal van de micrometers voor het bdp en de nokkenas. Maar wat nu als je dan precies tussen 2 schakels van de ketting in komt? Dan moet je m.i. de nokkenas toch een klein beetje verdraaien?Dat klopt, maar bij een sm kun je de tandwielen op de nokkenas verdraaien. Dat doe je door het losdraaien van de eerder genoemde speciale moeren. Op de foto zie je die met de speciale sleutel erbij. Je kunt de nokkenastandwielen op 100 verschillende manieren op de nokkenas vastzetten, zodat je nooit tussen 2 schakels uitkomt. Mooi hé
Inderdaad een hele mooie oplossing, zo is het veel nauwkeuriger dan bij “gewone ” motoren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog even een foto waar je duidelijker de tandwiel-verstelling van de nokkenas op kunt zien:
En de sleutel om de moeren mee los te draaien en vast te zetten:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
klem je em met zn tanden in de bankschroef?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hopelijk ligt ie er alleen op….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je moet die sluitmoer echt goed strak aandraaien en dan moet je dus de nokkenas tegen houden…
Ow, ik zie het al.. ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:je moet die sluitmoer echt goed strak aandraaien en dan moet je dus de nokkenas tegen houden…
Ow, ik zie het al.. ops:
Nee, knuppel, natuurlijk klem ik em niet met z’n tanden in de bankschroef Onder de aanslag van het tandwiel is een dikke zeskant meegegoten op de nokkenas zelf. Daar kun je hem perfect mee in de bankschroef klemmen zonder de boel te slopen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hoe lang staat de SM nu al stil Yuri?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:je moet die sluitmoer echt goed strak aandraaien en dan moet je dus de nokkenas tegen houden…
Ow, ik zie het al.. ops:
Nee, knuppel, natuurlijk klem ik em niet met z’n tanden in de bankschroef Onder de aanslag van het tandwiel is een dikke zeskant meegegoten op de nokkenas zelf. Daar kun je hem perfect mee in de bankschroef klemmen zonder de boel te slopen..
jajaja ik zag het al… Snuiter!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Hoe lang staat de SM nu al stil Yuri?
Min of meer 2 jaar. Dat wil zeggen: ik ben in april 2006 naar Frankrijk vertrokken en in september terug gekomen. In die periode heeft een kennis soms met de sm gereden. In november 2006 ben ik helemaal gestopt met rijden, en de motor heb ik in juni 2007 naar Cyril Sars gebracht voor het revisiewerk. Al met al zal ik dus na ca. 2 jaar weer lekker kunnen gaan rijden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste