Hallo,
Zit met een probleempje, betreft de auto van mijn zus. Ze heeft een BX TGI 1.6 maar er moet regelmatig wat olie bij en vraag me af hoe je dit kunt voorkomen ? Misschien dat iemand mij kan vertellen waar aan dit zou kunnen liggen en hoe ik het kan maken. Ook komt de auto moeilijk omhoog, neem aan dat dit iets met lm olie te maken heeft ? Heb al wat rond gezocht maar heb niet echt mijn antwoord kunnen vinden.
Gr.
Olie kan aan vanalles liggen. Het kan eruit lekken (heb je plasjes onder de auto?) of meeverbranden. In dat laatste geval zijn de klepseals een mogelijke oorzaak, da’s nogal een operatie om te vervangen. Beter laten doen, of gewoon regelmatig peilen en erbij gooien.
Slecht omhoog komen kan ook weer meerdere oorzaken hebben, daar kunnen anderen je vast meer over vertellen. Wellicht een keer je de LHM verversen en filters schoonmaken?
Hallo,
over de olie, volgens mij ligt er nooit een plas olie onder de auto denk helaas dat 2e, overigens is het wel zo dat waar de olie word bijgevuld dat dit altijd vettig is ook al maak je het schoon later is het weer vettig.
Kan je ook zien of de LM olie vuil is ?
mwah zo erg is ‘t niet van die klepseals hoor, zolang je olie blijft bijvullen kan ‘t weinig kwaad. Bovendien blijft de olie dan wel altijd vers…
Ik zou zeggen controleer eerst eens het niveau van de LHM, dat kan nooit kwaad (methode bekend?). In de LHM-ketel kun je denk ik maar moeilijk zien of ‘t echt vuil is, maar wanneer (km en jaren?) is het voor het laatst ververst?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
LHM behoort eigenlijk eens in de 60,000km ververst te worden. Het kan ook handig zijn om 2000km met Hydrorincage spoelvloeistof te rijden.
Verder is het mogelijk dat de pomp niet geweldig meer is, dat er interne lekkages zijn in je veerpoten, voorraadbol kan aan z’n eind zijn (tikt ie heel veel)? Maar ik zou bij euvels aan het hydraulisch systeem beginnen door te zorgen dat alle bollen goed zijn (kan je laten testen) en de vloeistof te vervangen als je niet weet wanneer dit voor het laatst gebeurd is en de filters te laten reinigen. Een bedrijf als Chyparse is hier een specialist in en voor iets van 200 euro doen ze vrij grondig een onderhoudsbeurt aan je hydraulisch systeem. Ik geloof dat je in deze post wat meer info erover kan vinden, want ieksemmu heeft zo’n reinigingsbeurt aan z’n systeem laten doen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:LHM behoort eigenlijk eens in de 60,000km ververst te worden. Het kan ook handig zijn om 2000km met Hydrorincage spoelvloeistof te rijden.
Verder is het mogelijk dat de pomp niet geweldig meer is, dat er interne lekkages zijn in je veerpoten, voorraadbol kan aan z’n eind zijn (tikt ie heel veel)? Maar ik zou bij euvels aan het hydraulisch systeem beginnen door te zorgen dat alle bollen goed zijn (kan je laten testen) en de vloeistof te vervangen als je niet weet wanneer dit voor het laatst gebeurd is en de filters te laten reinigen. Een bedrijf als Chyparse is hier een specialist in en voor iets van 200 euro doen ze vrij grondig een onderhoudsbeurt aan je hydraulisch systeem. Ik geloof dat je in deze post wat meer info erover kan vinden, want ieksemmu heeft zo’n reinigingsbeurt aan z’n systeem laten doen.
Als de auto niet omhoog komt en er brandt geen lampje is er toch wel voldoende LHM.
Kans is dat het hydraulisch systeem en met name de hoogteregelaars vervuild zijn. LHM verversen en evt. met hydraurincage spoelen is de eerste stap die je moet zetten.
Met veerbollen, het LHM peil of de voorraadbol heeft dit soort problemen doorgaans helemaal niks te maken. Tenzij de auto continue mitrailleur-achtige geluiden produceert, of de snaar van de hydraulische pomp slipt (maar dan rookt ie ook wel) kun je er redelijk veilig vanuit gaan dat het een vervuilingsprobleem is.
Als de auto verder ook net zo strak onderhouden is dan zal de motorolie ook wel niet meer zo vers zijn.
Bijvullen van de olie helpt dan niet meer; de olie is verdund met afvalproducten en moet gewoon eerst ververst worden. Pas dan kun je iets zinnigs gaan roepen over het olieverbruik en eventuele oorzaken ervan.
Goed onderhoud betaalt zichzelf indeze.
Ich bin ein Breaker
sans-pareil schreef:voorraadbol kan aan z’n eind zijn (tikt ie heel veel)?
Dit lijkt me een belangrijke vraag in deze.. Als de voorraadbol aan z’n eind is dan duurt het inderdaad ook stukken langer voordat de bx omhoog is… Dit kan al heel veel problemen oplossen en is heel makkelijk zelf te vervangen. Een uitgebreide check van het hydrolisch systeem kan natuurlijk ook nooit kwaad…
ik zou persoonlijk eerst even de leidingen doorspoelen en de boel schoonmaken, want de mijne ging pas na een minuut of anderhalf a twee omhoog, en niet eens soepel. Dit weekend heb ik de LHM vervangen zie ook andere topic, en nu schiet ie gewoon omhoog direct na het starten! Dus dat is inderdaad de allereerste stap!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Oke,
Alle bollen zijn half jaar geleden vervangen en de voorraadbol kort geleden, de auto tikt absoluut niet en het blijkt dat over het omhoog komen dat het voor betreft en dat ze na stilstaan lang duurt voordat hij naar beneden zakt, overigens veert hij wel goed !
iemand ?
Kan iemand mij ook vertellen wat reeel verbruik is met een 16 TGI ?
Alleen de voorkant? Misschien een probleem met de hoogteregelaar of zeg ik nu iets heel geks? Maar hoe lang duurt het dan voordat de auto plat ligt? Bij mijn BX is de achterkant na ongeveer 24u op de grond, de voorkant heeft echt wel een dag of 3 nodig om te volgen hoor… En tikken doet elke BX, de een wat vaker dan de ander. Bij de modellen met stuurbekrachtiging is ‘t meer een sissend geluid. 1 keer per 10 seconden is acceptabel geloof ik, vaker absoluut niet.
Ijs schreef:Oke,
Alle bollen zijn half jaar geleden vervangen en de voorraadbol kort geleden, de auto tikt absoluut niet en het blijkt dat over het omhoog komen dat het voor betreft en dat ze na stilstaan lang duurt voordat hij naar beneden zakt, overigens veert hij wel goed !iemand ?
Eh, is dat nog niet duidelijk dan? Veersysteem spoelen en LHM verversen; je hoogteregelaars werken niet meer/ niet goed!
Zoals al eerder gezegd, heeft de hoogte niets met de veerbollen te maken.
Ijs schreef:
Kan iemand mij ook vertellen wat reeel verbruik is met een 16 TGI ?
Hangt een beetje van je rijstijl en ritjes af maar ergens tussen de 1 op 10 en 1 op 14 zou je met gemak uit moeten kunnen komen. Rijd je wat minder stadswerk dan lijkt het meer op het laatste.
Ich bin ein Breaker