1 van de 2
 1 2 Volgende > 

trage elektrische ramen
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 09 april 2008 07:28 PM

Hey,

mijn ramen gaan behoorlijk moeilijk open en dicht (elektrisch). Zijn de motoren versleten of kan het ook zijn dat bijvoorbeeld de rubbers boven versleten/‘op’ zijn waardoor het raam veel stroever gaat?

Profiel  

Wilan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114

Gepost: 09 april 2008 09:50 PM
  [ # 1 ]

Je zou kunnen proberen om ze eens in te spuiten.
Ramen naar beneden en dan de raamrubbers ruim spuiten met teflonspray (eef de spray ook de kans langs het raam naar beneden te lopen). Daarna de ramen een paar keer omhoog/omlaag om ze weer een beetje soepel te maken

Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9

Profiel  

stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 09 april 2008 10:13 PM
  [ # 2 ]

gewoon nw schakelaars kopen dan is het probleem opgelost.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 410

Gepost: 09 april 2008 11:19 PM
  [ # 3 ]

wanner lopen ze moeilijk ? als je de ramen met stilstaande motor bedient gaan ze inderdaad moeizaam open en dicht want dan draaien ze op accuspanning= 12 volt. als de motor loopt is de spanning nl hoger +/- 14 volt.
Dus eigenlijk altijk de ramen met lopende motor bedienen.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  

Michielio
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450

Gepost: 09 april 2008 11:42 PM
  [ # 4 ]

de boel eerst een beetje soepel proberen te maken lijkt me het meest voor de hand liggend.

Ik had dat trouwens ook op mn TZI, rechtsvoor was al een tijd erg traag, vooral bij omhoog gaan (logisch), maar dit werd eigenlijk steeds slechter tot op een gegeven moment de motor het raam niet meer op eigen kracht dicht kreeg en ook niet meer dicht kon houden…

————————————————————————————-
Auto’s:

BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)

BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)

Profiel  

BX-newbee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 197

Gepost: 09 april 2008 11:54 PM
  [ # 5 ]
stan schreef:

-nope-

als de schakalaars kapot zin, werkt helemaal niets meer. Inspuiten zou kunnen helpen, maar er is ook de kans dat er de motoren simpelweg versleten zijn.

iig heb ik nog een setje (4stuks) ramenmotoren liggen. Als het goed is ook nog een paar schakelaars.

de motoren moeten idd bij lopende motor getest worden

Wink

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27899

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 april 2008 12:06 AM
  [ # 6 ]
BX-newbee schreef:
stan schreef:

-nope-

als de schakalaars kapot zin, werkt helemaal niets meer. Inspuiten zou kunnen helpen, maar er is ook de kans dat er de motoren simpelweg versleten zijn.

iig heb ik nog een setje (4stuks) ramenmotoren liggen. Als het goed is ook nog een paar schakelaars.

Wink

Ik vind dit ook geen logische oplossing..
Stuur de schakelaar een relais aan? In dit geval kan er op geen mogelijkheid verlies door de schakelaar optreden.

Als wel de volledige stroom van de motor door de schakelaar loopt zou je hier wat kunnen verliezen, maar dit zou je kunnen oplossen door de contacten schoon te maken.

Ik denk dat je het beter in de hoek kan zoeken van het zwaar lopen van het raam Wink

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 april 2008 12:11 AM
  [ # 7 ]

als het raam bovenin zit gaat het allemaal erg soepel, maar lager krijgt de motor het een stuk moeilijker, omhoog en omlaag.

Schakelaars is natuurlijk niet het euvel, dan zou niks werken. Ik zal dat met de teflonspray eens proberen, lijkt mij een goed idee. Anders toch eens de motortjes checken.

Profiel  

BX-newbee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 197

Gepost: 10 april 2008 12:27 AM
  [ # 8 ]
Vermond schreef:

als het raam bovenin zit gaat het allemaal erg soepel, maar lager krijgt de motor het een stuk moeilijker, omhoog en omlaag.

Schakelaars is natuurlijk niet het euvel, dan zou niks werken. Ik zal dat met de teflonspray eens proberen, lijkt mij een goed idee. Anders toch eens de motortjes checken.

gaan eigenlijk ale 4 motoren zo zwaar of maar een enkele??

ik zou het zo doen:

1.) inspuiten
2.) motor met een andere vervangen

zo kom je achteren waar de knop zit

een week geleden had ik een niet werkende motor. Ik heb die motor met en andere vervangen, ging ook niet Shocked

uitendelijk heb ik de twee schakelaars verwisselnd en….

et voila!

had ik mij de moite met de motoren kunnen sparen.
volgende keer weet ik dat….
Very Happy

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 april 2008 12:32 AM
  [ # 9 ]

Ik zal van het weekend de boel eens inspecteren Smile, ze gaan alle 4 (eigenlijk alle 6, ook 2 van de TGI) moeilijk, waarbij het per raam wat verschilt. Zal ook de multimeter er eens bijpakken. Ik denk zelf dat het voornamelijk aan de rubbers ligt, er slaat er eentje zelfs weleens om, en kan het me dan wel voorstellen dat die motor het er moeilijk mee zal hebben.

Profiel  

Wilan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114

Gepost: 10 april 2008 01:51 AM
  [ # 10 ]

Als je de binnenpanelen er toch uithaalt hoef je natuurlijk niet de teflonspray zo uitbundig te gebruiken aangezien je dan gelijk in de deur kan spuiten.
Bij een vriend van me gingen de ramen van zijn volvo 940 nog maar tot halverwege. Je moest er echt op gaan hangen om ze verder omlaag te krijgen. Daar kon ik lastig achter de deurpanelen komen en heb dus véél teflon gebruikt en zo na verloop van tijd ze weer werkend gekregen.

Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 10 april 2008 02:11 AM
  [ # 11 ]

Smeer het mechanisme zelf ook eens. Bereikbaar na het wegnemen van de deurpanelen.

Deurpanelen los: luidsprekerkapje los (scharniert onderaan).
Alle schroeven (na 89 torx)  losmaken . Ook de 3 in het handvat.

DAn het deurnpaneel loswrikken van de deur aan de achterkan. Het zit met plastic pluggen vast. Als je vlakbij de plug er een schroevendraaier onderzet komt ie meestal wel goedschiks los.

Je zult het plasticfolie moeten inknippen om er bij tek unnen komen. Dicht het wel weer af met tape anders gaan je deurpanelen van achter schimmelen.

Let erop dat het mechanisme goed is afgesteld. Een goed afgesteld mecahnisme loopt veel soepeler!

Dit kan met het kleine ondersteuningsrailtje (zie je wel als je het deurpaneel eraf hebt.

Het schakelaarverhaal hoeft echt niet per definitie onzin te zijn. De hoofdstroom gaat door de schakelaar en als de contacten inbranden kan er wel degelijk spanningsverlies optreden (wat overigens gewoon te meten is als je de schakelaar eruit haalt.

Natuurlijk kunnen de motortjes zelf ook “moe” zijn. Het zijn immers gewoon elektromotortjes met koolborstels en die kunnen ook slijten.

Hopelijk heb je zo wat handvaten om het aan te pakken.

Profiel  

stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 10 april 2008 10:04 AM
  [ # 12 ]

Arjan Verkade   Geplaatst: 09 Apr 2008 20:06   Onderwerp: 

————————————————————————————————————————

BX-newbee schreef:
stan schreef:

-nope-

Ik vind dit ook geen logische oplossing..
Stuur de schakelaar een relais aan? In dit geval kan er op geen mogelijkheid verlies door de schakelaar optreden.

Als wel de volledige stroom van de motor door de schakelaar loopt zou je hier wat kunnen verliezen, maar dit zou je kunnen oplossen door de contacten schoon te maken.

Ik denk dat je het beter in de hoek kan zoeken van het zwaar lopen van het raam

de schakelaars zullen niet kapot zijn maar de weerstand van de contacten word te hoog zodat de motoren niet genoeg spanning krijgen.

om er zeker van te zijn kan je gewoon de contacten doorverbinden met een draadje op de aansluitstekker van de schakelaar dan weet je zeker of de motor defect is

ik spreek uit ervaring

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376

Gepost: 11 april 2008 10:06 PM
  [ # 13 ]
Arjan Verkade schreef:

Nee, er zitten geen relais in die bedrading. Wel kan er voor linksvoor een soort schakeldoosje zijn. De andere motoren krijgen 12V via de knoppen.

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 11 april 2008 10:20 PM
  [ # 14 ]

Als je ruit kantelt of omslaat, dan heb je volgens mij speling op je raam mechanisme en dan zou hij inderdaad wel wat moeilijker kunnen gaan op sommige punten.

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 11 april 2008 10:44 PM
  [ # 15 ]
Autofan schreef:

Als je ruit kantelt of omslaat, dan heb je volgens mij speling op je raam mechanisme en dan zou hij inderdaad wel wat moeilijker kunnen gaan op sommige punten.

Waar lees je nou weer dat de ruit in kwestie “kantelt” of “omslaat”???  Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook