Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
bij het werken aan de motor ben ik vergeten de inlaatbuizen af te dichten met een prop papier. Toen er bij het aandraaien van een klem een inbussleuteltje viel, was het niet terug te vinden. Ik dacht nog, waarschijnlijk ergens bij de motorsteun blijven hangen, vind ik een andere keer wel terug.
Een week later, bij het starten van de motor, klonk het alsof er ijzer los in de motor lag, daarna metaal op metaal. en daarna ging de motor op drie cylinders lopen…
Mijn eerste gedachte was de bougie, maar die vonkte prima. Daarna gedacht aan de benzine injector, zo na de winterstop misschien verstopt. Ook die sproeide prima.
Pas de volgende dag viel het kwartje: dat inbussleuteltje?
Compressie gemeten: ipv 10 bij cylinder 2: 6, en bij compressie terugblazen in de inlaatbuis.
Vandaag de kop gedemonteerd. Bijgaande foto’s laten zien wat zo’n sleuteltje uitricht. Het sleuteltje heb ik niet terug gevonden: waarschijnlijk via de uitlaat verdwenen.
Mijn vraag: is deze kop nog te redden, gezien de beschadigingen. De diepste put is 2 mm. Ook de zuiger heeft een put van 3 mm. Betekent dit het vervangen van de zuiger, omdat ook de rand van de zuiger deuken heeft opgelopen.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als het imbussleuteltje door de uitlaatpoort gegaan is zal de uitlaatklep ook niet zo goed mee sluiten op de zitting, denk ik.
Heb een DY3 blok staan (vastloper gehad), heb je daar iets aan?
Of heb je 2100/2300?
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar leuk dat je er foto’s van hebt gemaakt.
Heb dit soort foto’s nog ergens liggen uit de tijd toen ik nog in een alfa 155 2.0 liter rondreed waarvan de distributieriem geknapt was, maar toen betrof het 4 cylinders. Ben blij dat de DS/ID blokken een ketting hebben.
Groet Peter
Groet Peter
Ik denk dat je meer na te kijken hebt dan alleen je zuiger en je kop. Gezien je compressie verlies is er waarschijnlijk een klep krom.
En wat voor schade heb je nog meer? Dat sleuteltje heeft goed klem gezeten tussen je zuiger en de kop. Wat is er verder misschien krom? Drijstang? Hoe is het met je lagers? Big end zal er denk ik wel tegen gekund hebben, maar hoe is het met je small end? Is je nokkenas niet beschadigd? Die heeft waarschijnlijk de klep willen openen terwijl het sleuteltje tussen de zuiger en de klep zat. Die kan dus ook een aardige opdonder gehad hebben.
Maar als je verder geen schade hebt behalve deuken in je zuiger en de kop zou het geen probleem kunnen zijn. Maar persoonlijk zou ik het niet meer gebruiken.
Je hebt alles nu redelijk open dus waarom niet gelijk alles weer tiptop in orde maken met nieuw/ geriviseerd spul?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Demonteer de kleppen en inspecteer de zittingen. Als die nog mooi zijn kleppen er opnieuw inslijpen en alles weer inbouwen. die butsjes zo veel mogelijk glad slijpen. is verder niet heel erg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Als het imbussleuteltje door de uitlaatpoort gegaan is zal de uitlaatklep ook niet zo goed mee sluiten op de zitting, denk ik.
Heb een DY3 blok staan (vastloper gehad), heb je daar iets aan?
Of heb je 2100/2300?
ik heb een 2300, bedankt voor het aanbod, maar dat werkt niet.
inmiddels de kop helemaal kaal gemaakt, die gaat naar een revisiebedrijf omdat ik geen kennis en ervaring heb met kleppen etc.
ik heb de zuiger nog eens goed bekeken, een stuk van de inbussleutel zit vast in de zuiger, vlak bij de cylinderwand. op de foto zie je nu al vertikale strepen komen.
Dus ook de motor gaat weg, in ieder geval een andere zuiger erin, wat er verder bij komt hoor ik dan wel.
dat wordt geen leuke rit as zondag….
K.. jeweetwel…. En denk niet dat je de enige bent die tijdens een reparatie iets laat slingeren in de motor. Zelfs de kleinste clipjes leveren gedonder op.
Maar…. zou je niet gewoon het hele blok kunnen laten reviseren?
De zuigers er uit, de beschadigde vervangen, en de cilinderwanden (zijn dat geen bussen) vervangen dan wel ophonen?
OK, ik roep nu maar wat, maar dit blok is niet reddeloos verloren zo te zien en horen. Je hebt direct de motor gestopt, de schade is groot maar had nog veel groter kunnen zijn!
Omdat je kop er af ligt, ga ik er van uit dat je het hele blok al hebt uitgebouwd. Dus dan zou je volgens mij de rest van het blok (met wat hulp) best kunnen reviseren lijkt mij.
Het dilemma van die inlaatbuizen ken ik, zat er zelf ook weer mee toen ik vorige mijn eigen kleppendeksel ging lichten….. Doppen die er bij hoorden zijn er niet meer, dus ik mik er altijd een schone doek in, of je psant ene plastic zakje met een elastiekje erover. Met name omdat ik in de open lucht heb moeten werken houd ik er niet van dat een blok zo open en bloot ligt, maar ja, dat kan soms niet anders.
Succes ermee!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Doppen van spuitbussen erover.
Werkt ook goed.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Laat gewoon de bougies erin! vervang je bougies dan 1 eruit en een nieuwe erin!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Alles goed na (laten) kijken. Kop kan je weer gebruiken, deuken zijn niet zo erg.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
dickesse schreef:ik heb de zuiger nog eens goed bekeken, een stuk van de inbussleutel zit vast in de zuiger, vlak bij de cylinderwand. op de foto zie je nu al vertikale strepen komen.
Dus ook de motor gaat weg, in ieder geval een andere zuiger erin, wat er verder bij komt hoor ik dan wel.
Ik heb altijd geleerd dat je nooit slechts 1 zuiger moet vervangen maar altijd een gehele set omdat het geheel op elkaar is gebalanceerd. Een andere zuiger met iets afwijkend gewicht zou (hoe hoger het toerental) extra trillingen kunnen veroorzaken en daarmee nog meer schade aan je motor kunnen veroorzaken ?
In ieder geval klote en helaas klein probleem, grote gevolgen….
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat is er tegen het nauwkeurig wegen van de 4 zuigers? Eventuele gewichtsverschillen (lijken me onwaarschijnlijk door deze beschadiging) kan je weghalen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Wat is er tegen het nauwkeurig wegen van de 4 zuigers? Eventuele gewichtsverschillen (lijken me onwaarschijnlijk door deze beschadiging) kan je weghalen.
Door een deuk verandert het gewicht toch niet?
Heb uit de mechanica geleerd dat onbalans met 4e macht gaat, dus mijn motto is niet boven de 4000 toeren rijden,
niet met optrekken, niet met doorblazen, 4000 is de max
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik zou ook zeker alle 4 de zuigers even goed wegen, toegestane onderlinge afwijkingen zijn wel te vinden. Weet zo’n revisie bedrijf ook wel. Nu alles toch open ligt moet je het gewoon even goed afmaken zou ik denken…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Mocht het niet anders gaan, Sanders heeft nog een gereviseerd 2100 blok liggen, ahum 2998 euro. Tevens ook nog 2 goed gebruikte blokken, prijs moet je zelf maar vragen.
Groetjes en succes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik heb begrpen dat het blok inmiddels op weg is voor een revisie mbt te gekraakte delen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!