Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Afgelopen zaterdag op de sleuteldag in Kudelstaart 10.000km beurt acties gedaan, alleen de smeerpunten achter de binnenschermen nog niet. Daar had ik zo-middag tijd voor. Wat ik al vaker gedaan heb is de middenkriksteunen hiervoor gebruiken. Rechts ging goed, maar links ging het mis toen ik met het wiel demonteren bezig was: De middensteun pin brak af waardoor de DS met een dreun naar beneden klapte! (je zal er onder liggen.. altijd een extra bokje plaatsen dus!) De dreun was de kriksteun die in de drempel schoot. Gelukkig langs de hydr. leidingen die daar lopen…....
Resultaat: kriksteun verrot en een dikke bobbel in de drempel. De bobbel kon ik na demontage van al het RVS spul weer terug slaan.
De voorste kriksteunen waren al gaar dus er zal nu gelast moeten gaan worden. De middelste steun in ieder geval voor pech onderweg, de voorste omdat ik dan toch aan het lassen ben…
Vraagje: is de pin hol of massief? Is die ergens te verkrijgen, ik kon niets vinden? Of namaken?
Of is het middel erger dan de kwaal (ik weet niet wat ik nog tegen kom) dus voor het oog fatsoeneren en nooit meer de pin gebruiken?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de koker er verder aan toe is, dus echt repareren heeft mijn voorkeur.
Op http://www.citroen-ds-id.com en http://www.xs4all.nl/~meeter/dscabrio/index.htm al wat info gevonden. En Superpetur heeft mij ook al e.e.a. gestuurd over zijn voorste kriksteun vervanging.
Iemand verder nog tips?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De pin is massief. Deze kan je gewoon hergebruiken.
Je koker is echter totaal rot! Levensgevaarlijk man! (Vooral de binnenkant)
Ga die maar eens goed repareren.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Verstevigingsplaat (driehoekvorm, dik), kan je kopen, met het gat voor de pin er al in. Je kan die plaat ook zelf maken (heb ik ook wel eens gedaan, wel dikke plaat gebruiken dan, minstens 1,5 mm).
De pin zit alleen aan de buitenplaat van de dorpel gelast. In de binnenplaat zit ie gewoon in het (goed passende) gat gestoken. Als je dorpel goed is en binnen- en buitenplaat dus niet wijken, is dat ruim voldoende.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt mazzel. Bij een kennis sprong de poot IN DE DEUR… Deur naar de kloten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dit is de reden waarom ik dat ding nooit gebruik, Daar komt nl veel kracht op.
Maar goed dat je er goed afgekomen ben.
.komma
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als ie goed is, is er geen probleem.
Is ie niet goed (lees: rot daar), dan wil ik met de betreffende DS geen meter rijden.
Citroen!
De mijne heeft al menig uurtje doorgebracht zo op de krik. Ik moet zeggen dat ik het de eerste keer ook best eng vond.
Ik was bang dat precies dit zou gebeuren.
Wat zal je geschrokken zijn.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Hoe stevig dat deel is kun je vaak van buiten niet helemaal inschatten. tuurlijk moet ie het kunnen houden. Maar mij laten verassen door de sluipmoordenaar ” roest” doe ik niet.
als je het niet erg vindt.
.komma
Niet leuk..
Maar het lijkt me wel zinnig al die oude, zwarte Tectyl van je drempels en bodem af te steken en te kijken wat je er onder vindt. Deze bodembescherming uit die tijd wordt droog, poreus en zuigt vocht op.
Moderne underbody-spul heeft deze -slechte- eigenschap niet meer.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
welke vervolgacties ga je nu nemen?
Totale balk grondig inspecteren, vervangen, totale bodem? etc??
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Nu ik dit gezien heb, zou ik gaan voor volledig balkherstel van voor naar achter. Is wat meer werk, maar beter dan stripje hier en daar waar ik indertijd nog mee weg kon komen…..
Het voordeel is wel dat reparatie plaatwerk op goede lengte te koop is, met gaten voor de proplassen op goede afstand.
Succes, dit zijn geen leuke grappen, en inderdaad voor mij ook altijd redne om nooit de dame op die punten te steunen. Ik heb een garagekrikje in de kofferbak, en 4 bokjes. Op de kriksteunen (de plaatjes) achter durf ik mijn dame wel te zetten, en vooraan zit genoeg stevig plaatwerk op de hoeken om daar het gewicht te dragen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
DriverD schreef:De pin is massief. Deze kan je gewoon hergebruiken.
Je koker is echter totaal rot! Levensgevaarlijk man! (Vooral de binnenkant)
Ga die maar eens goed repareren.
Dat viel gelukkig mee: vlak voor de vakantie de boel open geslepen, koker bleek verder hard, en nieuwe plaat in gelast. De pin overigens ook in de de binnenkoker gelast. Bestaande driehoekplaat bleek van dun blik te zijn, een beetje wiebelen en de pin schiet uit de binnenkoker. Zo is het hier dus gebeurd. De nieuwe driehoekplaat is veel dikker: 1,5 of 2mm.
Met repen lasdeken de leidingen beschermd tijdens lassen en de blusapparaat stand by. Plantenspuit voor de smeulende tectylplekjes..
zie foto’s:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ziet er weer goed uit. Ik heb het iets anders gedaan. Zie deze link
Citroen!
Het lijkt zo van de fotos dat inderdaad je driehoeksplaat te dun is geweest.
De scheuren die je ziet zien er niet echt uit als papier-dun verotte staalplaat.