beste ds-experts,
naar een beetje kijken naar ds-en in verschillende advertenties en bij een antaal dealers, denk ik vaak over na een “godijn” op te kop te tikken.
Omdat ik er niet veel of beter gezegd helemaal geen idee heb, denk ik dat ik voor de begin een minder goed exemplaar zou moeten pakken.
Natuurlijk is mij bewust, dat er een hoop dingen stuk kunnen zijn, maar darvoor ook de lagere aanschafdrempel.
Ik zou er zeker nog een zoekertje plaatsen op deze pagina.
wat heb ik voor mijn ogen ivm de ds??
zou zeker leuk zijn als zij zoals ik bouwjaar 73 is
(maar hoeft niet)
buitenkant vrijwel onbelangrijk, want ik zie ze als ik rij niet van buiten(grapje, he?)
brandstof bij voorkeur lpg(want anders kan ik de GTI blijven rijen)
iig geen break(sorry, maar ik vindt de achterkant echt niets)
binnen geliefst leer, want ik hou van dat materiaal. Maar is niet zo belangrijk.
5-baks of een automaat iig geen 4-baks, omdat ik altijd met lage toeren rond tuff(zelfs met de GTI)
auto moet APK-waardig zijn (en ook veilig voor de dagelijkse vervoer)
waroom dit topic??
in eerste instantie wil ik een beetje met mensen gaan babbelen over hun eigen ervaringen en uitzoeken of mijn voorwarden realistisch zijn, ook ten opzichte van mijn portemonnee
ik wil niet direct tussen de 5 en 10.000€ gaan neertellen en achteraf het betreuren(kan eigenlijk niet)
ben benieuwd op jullie reacties
groetjes, Peter
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Oriënteer je eerst eens in wat je precies zoekt : -> http://www.citroeniddsclub.nl/showpage.asp?steID=1&ID=160
Wees je ervan bewust dat je voor jouw budget een ‘rijdend opknapproject’ koopt.
Beter gezegd: iets wat op korte termijn een (flinke) financiële investering vraagt wil het veilig en ‘gezond’ ouder worden…
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Voor 2500 euro heb je wel een “instap snoek” dan hoef je zelfs de deuren niet te openen om in te stappen.
Ik wil je droom niet om zeep helpen maar dat volgens mij niet lukken,
je bent ongeveer 20 jaar te laat.
Mocht je veel geluk hebben misschien, kans van 1 op ....... :
zoiets als deze dus….............
met apk en 1973 dus het is niet onmogelijk
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik kan je sterk afraden een DS te kopen waarvan je weet dat die roestproblemen heeft. Plaatwerk is nog tot daar aan toe maar de bodem moet echt goed zijn!
Want het vervelende is dat je eraan gehecht raakt, dus je gaat toch geld investeren, en niet lang daarna is de bodem zo slecht dat ze niet meer door de APK komt. Laswerk is duur en dus is alles in een bodemloze put verdwenen. Been there done that.
Goede raad: koop dus een auto die het waard is om in te investeren, zowel qua geld als tijd. Voor 2500 euro kan dat misschien wel, maar dan moet je wel goed zoeken en (laten) beoordelen! En niet bang zijn om onderhoud zo veel mogelijk zelf te doen.
En breaks zijn niet dik gezaaid, dus maak je geen zorgen dat je daarmee opgescheept raakt.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Zoek eerst uit wat je wilt. Er zijn veel verschillende soorten, die allemaal echt heel anders zijn wat betreft uitvoering.
Ga achter de aankoopbrochure van de club aan en pas op voor ‘kapot’ gesleutelde auto’s. Daarmee kom je waarschijnlijk van de regen in de drup. Een kenner herkent ze wel.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Pascal schreef:Oriënteer je eerst eens in wat je precies zoekt : -> http://www.citroeniddsclub.nl/showpage.asp?steID=1&ID=160
handige link!
dank je wel!
Pascal schreef:
Wees je ervan bewust dat je voor jouw budget een ‘rijdend opknapproject’ koopt.
Beter gezegd: iets wat op korte termijn een (flinke) financiële investering vraagt wil het veilig en ‘gezond’ ouder worden…
Succes!
ja zeker. Ik ga ervan uit dat ik aan deze opknapper-ds niet zou gaan hechten en de volgende dan toch duurder wordt. Maar ik zie vaak advertenties tussen de 5 en 7000€, waarbij je ook niet weet, in welke staat de auto werkelijk is.
ik wil op zich een jaartje rond tuffen en dan als nodig, een fatsoenelijke aanschafen of de oude op knappen.
gelukkig zijn de ds-en van mijn bouwjaar nog zat te vinden en is zelf een import uit Frankrijk, Italie of Duitsland mogelijk.
BX-newbee schreef:Pascal schreef:Oriënteer je eerst eens in wat je precies zoekt : -> http://www.citroeniddsclub.nl/showpage.asp?steID=1&ID=160
handige link!
dank je wel!
Pascal schreef:
Wees je ervan bewust dat je voor jouw budget een ‘rijdend opknapproject’ koopt.
Beter gezegd: iets wat op korte termijn een (flinke) financiële investering vraagt wil het veilig en ‘gezond’ ouder worden…
Succes!ja zeker. Ik ga ervan uit dat ik aan deze opknapper-ds niet zou gaan hechten en de volgende dan toch duurder wordt. Maar ik zie vaak advertenties tussen de 5 en 7000€, waarbij je ook niet weet, in welke staat de auto werkelijk is.
ik wil op zich een jaartje rond tuffen en dan als nodig, een fatsoenelijke aanschafen of de oude op knappen.
gelukkig zijn de ds-en van mijn bouwjaar nog zat te vinden en is zelf een import uit Frankrijk, Italie of Duitsland mogelijk.
Of uit België
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
1. Laat een auto waar je serieuze interesse in hebt IN IEDER GEVAL keuren door een DS-specialist. Met een raming van opknapkosten van de verschillende delen. Liefst door een van de partnergarages van de ID/DS club; zie de website.
Dan weet je waar je aan begint.
2. Nooit een DS kopen omdat je er ‘verliefd’ op bent, zonder kennis van zaken. Dan is de kans te groot dat de aanschafprijs achteraf weggegooid geld blijkt te zijn.
3. Het is veel belangrijker om een auto te kopen die qua bodem goed is, dan een auto met leuke uiterlijkheden (zoals leer).
4. ID/DS-rijden is duur (veel duurder dan een BX). Maar wel veel leuker (en lawaaiiger).
5. Voor modeljaar 1967 vergt het hydraulisch systeem veel meer aandacht. Vanaf mj. 1973 is slechter staal gebruikt.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor dat bedrag koop je vaak opknapprojecten, waar anderen op afgeknapt zijn. Wrakken dus, die er nog redelijk uitzien.
APK zegt weinig: Als ik snel een plaat onder de bodem las, komt ie door de APK, maar is de structuur van de bodem daarmee nog niet goed.
TIP: Als je een potentiële kandidaat gevonden hebt, rijd je ermee langs garage Sanders in Lieshout en laat je de DS daar op de brug zetten. Zeggen ze meteen hoe erg het is….
Citroen!
Zo te lezen weet je al wat je wilt.
Het kan heel goed,
doen!
Als je veel kilometers wilt gaan rijden, krijg je wel wat kosten, maar goed dat hebje zelf denk ik ook wel al berekend..
groet!
.komma
nou, ik maak mij niet zo druk om, want ik ben met nauwe nood een slechte BX ontsnapt.
Toen was ik heel realistisch over het geheel en had op zondag ochtend 8.30 nog een bezichtiging van mijn huidige BX gehad.
Ik kwam onverwacht aan deze zeldzame, scandinavische uitvoering, die inmiddels waarschijnlijk 2,5 tot 3 keer zoveel waard is, als ik heb neergeteld.
Ik les ook vaker in de ds-topics een weet, dat er soms ook een hoop ellende hebt, als je meer investeert als een habbekras.
dus het geld allen zegt nog niks…....
trouwens is het ook belangrijk wat je aan wegenbelasting een benzine bespaard, als je zo’n oude dame met lpg gaat rijden. Dus dan mag ook de onderhoud wat meer kosten en het mag ook meer herrie zijn.
en snoekje zal je denk ik ook eerder op de rijkswegen bewegen ipv. de snelwegen, of niet?
ook de aanschaf van een “godijn” is goedkoper dan die van een andere klasssiker. Zelfs een oude Peugeot 504(ook op mijn verlanglijstje) is veel duurder als een snoekje, en ook zeldzamer…..
ik bedoel de gewone berline, dus niet dat minder leuke coupe of dat cabrio(vindt ik ook niet antrekkelijk). Allebei uitvoeringen kosten veel meer dan een pallas-snoek
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je handig bent kun je soms een goede wagen met paar mankementen kopen voor de prijs van een paar schoenen.
Vaak knappen mensen af op olielekkage of de prijs van een paar nieuwe banden.
Met beetje rondbrowsen scharrel je paar bruikbare banden op, olieleidingen nieuw of na (laten) maken en APK erop!
Rijden tot er weer iets stuk gaat, ervaring opbouwen en intussen naar andere kijken, en zwijmelen af en toe.
Soms, heel soms, leidt dit tot verslaving…zie mijn Adam/Eva topics.
Ook een echt rotte wagen slopen levert een schat aan kennis op, plus een garage vol met bruikbaar “afval”
Ik sluit mij helemaal aan bij Vlietmansje; voor dat geld kun je een meer dan uitstekende DS kopen. Dit is echter wel op voorwaarde dat je jezelf de tijd geeft om die goede tegen het lijf te lopen en deze kun je alleen maar herkennen door je goed te verdiepen in de techniek en constructie van de wagen. Als je dat niet doet, kun je ook voor 10 mille met een chipszak thuis komen. Ik heb uiteindelijk m’n ID gekocht voor €700. Vervolgens heb ik een lekzakje vervangen, de flexibele uitlaat vernieuwd, 2 nieuwe voorbanden er onder en ze ging fluitend door de APK. Daarna heeft ze me nog 10dkm probleemloos rond gereden, totdat ze uiteindelijk uit elkaar ging voor de totaalrestauratie -waarvoor ik ‘r in eerste instantie heb gekocht-. Bij het demonteren heb ik nog meerdere malen ‘de goede koop’ bevestigd gezien.
Succes bij de zoektocht!
Animal triste post coitum
Ik heb zelf voor 2200 euro een ID uit 1972 gekocht, met APK. Dit met name omdat ik geen garagen en stalling e.d. heb en dus niet makkelijk kon stallen zonder APK. Daardoor heb ik iets minder waar voor mijn geld gekregen, maar na twee jaar rijd ze nog steeds. Dat is en blijft ook nog steeds de eerste prioriteit. Met mijn budget als student lukt dat precies. Wat er aan moet gebeuren om te blijven rijden doe ik zelf, evenals (pogingen tot plaatwerk) opknappen. Het kan dus heel goed, maar ga wel rustig zoeken tot je iets redelijks hebt!
Oh en ik rij er dagelijks mee, ongeveer 10-12.000 km per jaar. Daarvan is een gedeelte Utrecht-Groningen. Dat is prima te doen.
Eerlijk gezegd heb ik de wagen niet laten keuren.
Have fun!
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.
Misschien kan ik ook nog wel wat toevoegen. Mijn ds kostte 1500 euro en werd niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Ik heb toen ook een lijk gekocht(onbewust) Na een maandje rijden was de motor aan stront.. de bodem is nog goed en het plaatwerk straks ook..
Op zich was het door die motor een miskoop en dat jaar dat ik haar nu rijdt heeft ze de helft van de tijd in de schuur gestaan maar ze gaat straks voor geen goud meer weg voorlopig
Succes!