Dilwar schreef:C4-fan, ja misschien mag ik de C3 niet vergelijken met een Xsara of ZX. De C5 van m’n vader heeft ook een ander rijgedrag.
Maar wat ik eigenlijk bedoel, het zijn allemaal Citroëns, en zijn de prima rijkwaliteiten niet juist dat waar Citroën veel verder in staat dan andere wagens? De C3 hebben ze blijkbaar vergeten.
Onlangs mocht ik met een vervangwagen van m’n dealer rondrijden. Een basismodel van de C2, geen opties, ik denk een 1100 benzine motor erin… en die reed qua weggedrag veel beter dan m’n C3.
Als ik in een auto stap wil ik me veilig voelen, op alle vlakken, ook tijdens noodsituaties. Bij m’n C3 ervaar ik dat totaal niet, zelfs niet bij normaal rijgedrag.
Het klinkt misschien raar, maar m’n C3 doet totaal niet wat ik hem/haar opdraag. M’n vorige auto, een Xsara 1.8-16V VTS deed dat wél.
Wat ik echt niet snap, is dat mensen veel grotere / groter gemotoriseerde wagens vergelijken met zo’n klein autootje als de C3. Met een Xsara 1.8-16V vergelijken slaat echt nergens op. Dat de kwaliteit van de afwerking niet best is, dat snap ik, maar ga ‘m qua rijkwaliteiten niet vergelijken met grote broers en/of auto’s die totaal anders gemarket worden. En een kortere wielbasis geeft nou eenmaal een minder comfortabel weggedrag.
Daarnaast denk ik bij heel veel klachten over het comfort (dat ze stug zijn en slecht zitten): KOOP HEM DAN NIET! Je maakt toch eerst een proefrit voordat je een auto koopt?
Kijk, persoonlijk vind ik de C3 niet echt lekker rijden, maar mijn vriendin is er dol op en het is ook haar auto, niet de mijne. Ze rijdt er iedere dag 140 km mee en klaagt niet over slechte wegligging, slechte zit en dergelijke. Voor sportief rijden heb ik nog altijd mijn Matra, die is op geen enkel vlak te vergelijken met een C3. Nou ja, wel met de afwerking dan.
verleden:
mijn vader: Citroën 2CV4 1970, Citroën DS 23 Pallas Mécanique 1972, Citroën C5 Exclusive 2002
zelf gereden: Talbot-Matra Murena 2.2 1981, Citroën C3 1.4 HDi 2002
heden:
Volvo 480 GT 2.0i 1994, Ford Focus 1.6-16V 2008
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 29-11-2006
- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
Helemaal met je eens! Einde discussie?????
Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ex-mekanieker schreef:ronama schreef:ex-mekanieker schreef:Wat de hele C3-ervaring tot een miskleun maakt is de stugge vering, die een positieve rijbeleving in de weg staat, de vering is abnormaal hard en draagt niet bij tot de wegligging.
Zijsteun heb je niet in de zetels ook al ogen ze wel zo.
Het hele C3 verhaal is één van net niet, zoals de meeste Citroëns.dat jij het niks vindt…. maar er zijn mensen zat die wel van hun C3 genieten.
Die zijn er vast, wel schaars zo te lezen op dit forum, dus een toppertje is dit karretje van Citroën geenszins te noemen, tenzij het kaars en bril verhaal van toepassing is op je, de manco’s zijn legio, hélaas.
Het verhaal is uiteraard héél anders als je de erg lage aankoopprijs op zich incalculeert en geen rekening houdt met de uitzonderlijke afschrijving van een Citroën, na 3 jaar is bijna elke Cit nog een kwart waard van zijn laagste prijs, zie bv fifth gear autobild autowereld enz;...
Helemaal dolletjes wordt het met de afschrijving van een C5 of C6, die koop je natuurlijk het best tweedehands, zie ook fifth gear voor meer uitleg, wie deze wagens nieuw koopt wordt droog genomen.
Ik vraag me nu echt af wat je hier nog komt doen: je hebt 50 berichten lang alles wat Citroën is lopen afzeiken. Van auto tot dealer, en zelf de berijders van deze auto’s vind je het aankijken niet waard. Volgens mij word het tijd dat je een VW koopt en daar op het forum gaat rond kijken?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Daarom is hij waarschijnlijk ex-mekanieker…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
tilanus schreef:Daarom is hij waarschijnlijk ex-mekanieker…
Een monteur met zo’n instelling kan maar beter een ander vak zoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
tilanus schreef:Daarom is hij waarschijnlijk ex-mekanieker…
Volgens mij is hij hier bijna ex-it!
Is ie ook.
Gekicked
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik snap al dat gereutel niet zo over de C3. Wij rijden er nu een paar maanden mee. Ik heb al drie keer een compliment gehad over het volwassen rijden van deze auto. Zelfs van iemand die al jaren echt verknocht is aan Ford. Ook van iemand die BMW rijdt kreeg ik een compliment.
Goed je kan hem niet plat door de bocht sturen en dan voelen wat er onder de wielen gebeurt. Mijns insziens koop je daarvoor ook geen Citroen. En ook rammelt het wel eens op slecht wegdek. Maar ja welke Citroen doet dit niet. Meer die het wel doen dan niet. Voor een “kleine"auto rijd het erg goed en je kan er redelijk mee opschieten zonder veel benzine te verbruiken.
Een dan de problemen. Wil je een auto waar bijna nooit wat aan mankeerd moet je een jap of koreaan kopen. Moet je ook maar zin in hebben. Verder hoor je vandaag de dag alleen maar mensen klagen over hun auto, wat voor merk het ook is.
In dit draadje doen we de C3 wel een beetje te kort. Vind ik.
ik heb dus bijna 4 jaar in m’n C3-XTR gereden, elke dag met veel plezier; al was het alleen al om de formidabele prijs-prestatieverhouding van Citroens tov andere merken.
het comfort is goed, technisch zit alles goed in elkaar, zolang het allemaal heel blijft.
maar als je het geluk hebt dat je bij een gedegen dealer zit, dan mag er zelfs wel eens iets stuk gaan
vergeet niet dat moderne auto’s enorm veel storingsbronnen hebben; aller dat er op zit kan ook stuk.
vraag dat maar eens aan Mercedes rijders, of VW-fans…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
hij is wel enorm verbeterd, als ik de C3 van de schoonouders (2008) vergelijk met onze exC3 (2003) is hij er wel kwalitatief op vooruit gegaan.
neemt niet weg dat onze 2003 versie het ook goed deed
C4 2.0 HDI fan schreef:ex-mekanieker schreef:Wat de hele C3-ervaring tot een miskleun maakt is de stugge vering, die een positieve rijbeleving in de weg staat, de vering is abnormaal hard en draagt niet bij tot de wegligging.
Zijsteun heb je niet in de zetels ook al ogen ze wel zo.
Het hele C3 verhaal is één van net niet, zoals de meeste Citroëns.Hoezo net niet? Waar vergelijk jij de Citroens dan mee? Met auto’s van meer dan 50.000 euro of zo? Ik hoop niet met een duitse auto want die zijn volgens mij “net niet” gezien de harde stoelen, stugge vering en het gebrek aan extra’s. Dat de C3 stugge veren zou hebben ben ik niet met je eens. Deze is juist zachter geveerd in vergelijking met een Corsa of Fiesta. De zijdelingse steun valt inderdaad tegen maar bij normaal gebruik geen probleem.
In oktober 2007 heb ik een nieuwe Corsa gekocht maar ik kon maar niet wennen aan die kneiterharde stoeln, echt niet normaal…..nu….7 maanden later een nieuwe C3…..heerlijk wat een genot
C3 1.2 Vti EGS Collection
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De enige auto waar zowel mijn vriendin goed zit (hoog en rechtop) en ik ook (ver naar achteren en een stuk lager, zodat ik m’n benen kwijt kan). Onverwacht stevig geveerd, maar op de lange afstand (van hier naar Italie en terug) onverwacht aangenaam: prettige stoelen (die van de Exclusive komen uit de Peugeot 307), redelijk stil, aangename airco en met de cruise control heerlijk rustig rijden en nog net vlot genoeg (1.4 acht-klepper). Alhoewel ik liever met de DS dat soort afstanden maak (zeker als de airco ‘t weer doet - hm).
De veren van de C3 zijn vervangen (grrr…), de ruitenwissermotor ging opeens kapot en de dynamo heeft het begeven. Dingen die je eigenlijk niet mogen gebeuren. De richtingaanwijzer gaat de helft van de tijd niet vanzelf terug, de achterruitenwisser leidt een beetje een eigen leven en dankzij de regensensor de ruitenwisser voor soms ook. Dingen die ik van een auto uit Duitsland of Japan niet zou pikken. Tja.
Ik heb sinds 2 dagen een C3 1.4 HDi 16v 92pk Exclusive uit 2003 met 125.000km op de klok.
De auto is in nieuwstaat.
Dit weekend heb ik er 1100km mee afgelegd.
Het verbruik is ca. 1:22 ondanks mijn niet-langzame rijstijl.
Mijn enige aanmerking is de dribbelneiging van de achteras op ribbels in de weg, bij het nemen van snellere bochten.
Op lange afstanden is het een echte Citroen: Uiterst comfortabel.
Daartoe heb ik wel de stoel eerst op de laagste stand gezet, toen de afstand tot het koppelingspedaal ingesteld, daarna de rugleuning comfortabel schuin gezet rekening houdend met maximaal naar mij toe gezet stuur, en tenslotte het stuur zo laag gezet dat ik juist nog de toerenteller kan zien - het duurde even, maar nu is de zit perfect, evenals de afstand tot stuur, pedalen en versnellingspook.
Automatische Airco, Cruise Control en Radio/CD-speler zijn perfect.
Men moet bij het rijden wennen aan en rekening houden met het ‘Fly-by-wire’ gaspedaal, dat via de computer en de ingeprogrammeerde ‘landkaart’ van de motorkarakteristiek de bevelen doorgeeft aan de brandstofinjectors, waardoor de auto wat anders bereden moet worden dan auto’s met een conventionele gaskabel.
Dit went echter snel.
Via de Cruise Control knoppen op het stuur kan men op lange afstanden de meeste tijd de voet van het gaspedaal houden en alleen via de knoppen de snelheid regelen.
Met deze motor is de C3 ronduit snel te berijden, althans wanneer de turbo wordt gebruikt.
Doe je dat laatste niet, dan heeft hij de zuinigheid van een gewone 1.4 liter motor die evenwel een auto van 1000kg moet aandrijven.
Ik ben over deze auto zeer tevreden.
(Weliswaar was mijn vorige auto, een Xsara HDi 90pk (2003) sportiever en comfortabeler qua weggedrag, maar deze heb ik nu gepensioneerd met 450.000 op de klok vanaf nieuw en nog steeds geen druppel olieverbruik - goed onderhouden rijdt hij nog steeds als op de dag van aflevering en het is uit een lange reeks van auto’s van diverse merken de allround beste auto die ik ooit heb gehad.)
Vereiste bij Citroen en eigenlijk alle automerken is een goede service-werkplaats.
De C3 is niet te vergelijken met diverse Japanse en Koreaanse concurrenten die een ronduit dood karakter hebben - die auto’s rijden, maar daarmee is dan ook alles gezegd, want plezier aan het rijden beleef je er niet mee, hetgeen bij de C3 m.i. duidelijk wel het geval is.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
en nu hebben de handremkabels het begeven.
Archont schreef:en nu hebben de handremkabels het begeven.
als even terugblader in dit topic lees is dat jouw C3 inmiddels al ruim 200.000 kilometers heeft afgelegd, in ruim 6 jaar…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)