1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Chiptuning 2.0 HDiF
ronald1963
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141

Gepost: 30 november 2007 12:05 AM

Vorige week dus laten chippen bij Ziptuning in Utrecht.
Daar meldde men al eerder C4P7 HDi’s te hebben gechipt…
De theorie dat ie van 270 naar 380nm en van 138 naar 164 PK zou gaag (de waarden die ze beloven voor een C5 2.0 HDi), daar geloof ik niets van. Het resultaat is te subtiel om die cijfers te rechtvaardigen.

Al met al is nu mijn voorzichtige conclusie:
- een iets lager stationair toerental. Niet hoorbaar maar wel zichtbaar doordat de toerenteller 750 ipv 1000 tpm aangeeft
- fractioneel onrustiger loop bij stationair
- een stuk vlotter ‘gevoel’ bij het wegrijden
- een net wat vlotter ‘gevoel’ tijdens rijden, het slome/langzame gevoel is er wel uit. Om het nu snel te noemen is overdreven
- schakelen blijft heel soepel. Bij rustig rijden in A, maar ook bij planken in M (gelukkig)
- Voorzover je acceleratietijden a.d.h.v. het display kunt meten kom ik op 0-100 in ca. 12 ipv ca. 13 seconden (in M)
- over verbruik kan ik zo niks zeggen

Niks spectaculairs dus, en nog steeds komt rond het schakelen het vermogen er zeer geleidelijk in, en weer uit. Dus voor de versnellingsbak ben ik niet zo bang.

Al met al toch wel de moeite waard, maar verwacht geen wonderen. Vooral positief vanwege dat iets agielere gevoel. Misschien dat ik ze wel vraag het stationair toerental iets hoger te zetten om ‘m mooier rond te laten lopen.

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7842

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 november 2007 12:12 AM
  [ # 1 ]

Is het niet zo dat de 2.0 HDiF in combinatie met de EBV6 een verminderd koppel heeft? Ik meen 270 in plaats van 320. Ben benieuwd of de bak het trekt op de langere termijn..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

ronald1963
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 30 november 2007 11:54 PM
  [ # 2 ]

Ach, zoals ik eerder al schreef:
@deherencritici: ik ga uit van het volgende.
In lage versnellingen, draait de secundaire as van de versnelling duidelijk trager dan het motortoerental, maar is het koppel op deze as even zovele keren groter dan dat van de motor. Ik denk, en hoop, dat de beperking van de bak dan ook vooral zit in dit geval. Oftewel, vooral niet gek doen ik 1, en ook in 2 nog wat overhouden.

Hypothese: ik verwacht dat de fabrikant van de bak (wie is dat trouwens, ZF??) een maximum stelt (290nM volgens bronnen in Frankrijk) waar Citroen vanwege garantiezaken dan nog maar eens veilig onder gaat zitten (oa vanwege onderlinge verschillen tussen diverse exemplaren 2.0 HDiF’s)
En op die 290nM geeft de fabrikant dus kennelijk nog garantie. Wat voor veiligheidsmarge hanteert die dan weer? Naar ik vaker gehoord heb is ca. 30% in autoland een veelgebruikte veiligheidsmarge.
Marge die ik straks dus niet meer overhoud, en dus ook m’n hoofd erbij moet houden. (zo kan m. citroen ze natuurlijk niet in de markt zetten). Maar àls ik aanspraak zou moeten maken op garantie ivm de motor en/of bak….tja. Ik ben niet bang voor een probleem direct veroorzaakt door het tunen, maar een kans op een probleem heeft elke auto, en de mijne dus ook.
En; in A schakelt ie soepeler, laat ie het vermogen er rustiger inkomen en krijgt de bak dus ook minder klappen. Want op dat soort momenten kan een versnellingsbak het ècht te verduren krijgen. (motorkoppel+koppel door vliegwiel effect)
Om dezelfde reden heb ik al ooit een zelf getunede Triumph TR6 (van 105 naar ca. 190pk) aangepast door de overdrive uit te schakelen in 1 en 2.
En daarnaast beweert Ziptuning al eerder C4s (de gewone) met deze bak te hebben getuned, zonder klachten (tot nu toe dan hè)

Vergelijkbaar: met een motorfiets doe ik relatief lang met kettingen. Gewoon door netjes te doen bij wegrijden in 1, en pas in 2 en verder alles te geven.

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.

Profiel  

ronald1963
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 01 december 2007 12:05 AM
  [ # 3 ]

Nog ff iets anders; ik was niet helemaal tevreden over de chiptuning:
Niet alleen koppel en vermogen was toegenomen, ook was de reactie op het gaspedaal veranderd. Zal wel prima zijn met een handbak, maar niet met de EB6V.
Het goed door mr. Citroen uitgedokterde samenspel tussen koppeling, bak en motor was in bepaalde situaties danig verstoord.
Heel langzaam in filerijden (1e en 2e versnelling, rond stationair toerental) reageerde ie veel te heftig op gaslos en vervolgens heel klein beetje gasgeven. Met als gevolg dat je teveel heen en weer geschud wordt. Niet echt comfortabel.
En bij voorzichtig de garage in en uit (over een drempel, en door een smalle deur) ging ineens moeilijker, doordat het toerental hoger is voordat de auto van z’n plaats komt, en dan veel te heftig ineens. Geen gehoor trouwens, met zo’n hoog toerental.

Daarom gisteren een afspraak gemaakt, ‘t uitgelegd aan Ziptuning, en na een half uur was ‘t perfect! Zo soepel als ‘t hoort (misschien nog wel iets beter geworden zelfs?, of lijkt dat maar zo na een weekje anders?). En lekker wel een beetje sneller.
Goed gedaan van Ziptuning!

PS: er is wel eens beweert dat de 2.0HDiF alleen in 1 en 2 minder koppel zouden hebben. Hoewel ik daar nooit harde bewijzen van heb gezien krijg ik toch de indruk dat ie er pas vanaf de 3e versnelling hard (nou ja, relatief dan voor zo’n salon op wielen) aan trekt. Tüpisch !!

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 02 december 2007 02:12 AM
  [ # 4 ]

Is dat chippen niet dodelijk voor je roetfilter ? Dat houdt mij tegen om het bij mijn HDI te laten doen.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1093

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 03 december 2007 02:40 PM
  [ # 5 ]
Simmetje schreef:

Is dat chippen niet dodelijk voor je roetfilter ? Dat houdt mij tegen om het bij mijn HDI te laten doen.

Niet alleen roetfilter kan problemen ondervinden door chiptuning maar verschillende adere dingen ook. Zo weet ik dat bijvoorbeeld bij het chiptunen van een Seat Leon 2.0TDI, de temp.sensoren kunnen beschadig raken of zelfs verbranden. Dit komt door hogere temperatuur van de uitlaatgassen.

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten

Gepost: 05 december 2007 01:38 AM
  [ # 6 ]

Die hoge temperaturen zijn ook het probleem voor je roetfilter.

De oude TDI’s boeit dit allemaal niet zoveel, de eerste HDI’s ook niet, maar de huidige generatie kan er flink door van slag raken.

Het schijnt dat de handbak er ook niet heel blij van wordt…

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 05 december 2007 01:45 AM
  [ # 7 ]
Simmetje schreef:

Die hoge temperaturen zijn ook het probleem voor je roetfilter. De oude TDI’s boeit dit allemaal niet zoveel, de eerste HDI’s ook niet, maar de huidige generatie kan er flink door van slag raken.

De temperatuurverhoging vindt je roetfilter juist wel fijn, dat zal echt het probleem niet zijn!

Gr Martijn

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten

Gepost: 05 december 2007 01:49 AM
  [ # 8 ]

Een beetje zal geen kwaad kunnen, maar er heeft een uitgebreid artikel over in autoweek gestaan, inclusief een foto van het roetfilter…. Compleet verbrand. Door de tuning gaat de temperatuur FORS omhoog waardoor deze te warm wordt en verbrand…

Profiel  

C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664

Gepost: 05 december 2007 11:24 AM
  [ # 9 ]
Simmetje schreef:

Een beetje zal geen kwaad kunnen, maar er heeft een uitgebreid artikel over in autoweek gestaan, inclusief een foto van het roetfilter…. Compleet verbrand. Door de tuning gaat de temperatuur FORS omhoog waardoor deze te warm wordt en verbrand…

Er wordt een additief aan de diesel toegevoegd om de verbrandingstemperatuur van het roet in de filter omlaag te halen (die anders boven de temperatuur van de uitlaatgassen zou liggen). Als al het bovenstaande klopt, lijkt het mij dat dit additief niet meer of dat er minder van nodig is na chiptuning. Of misschien is er zelfs helemaal geen roetfilter meer nodig Laughing

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 05 december 2007 02:42 PM
  [ # 10 ]
Simmetje schreef:

Het schijnt dat de handbak er ook niet heel blij van wordt…

Niet alleen de handbak (of de EB6V) maar zo’n beetje alle componenten van de aandrijflijn kunnen er onder lijden… De volautomaat aan zich, die gaat er veel gemakkelijker mee om.

Profiel  

ronald1963
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 05 december 2007 03:08 PM
  [ # 11 ]

Oké, oké, allemaal zinnige info, (bijna) allemaal waar….
wel interessant overigens, al die verschillende info en visies erover!

Maar met een C4 Picasso ga je (ik dus in dit geval) niet continu planken, geen autobahn jagen, geen circuitje rijden.
Vermogen gebruik je even bij acceleratie en that’s it.

Dus (bijna) nada hogere temperaturen, maar af en toe wat extra roet, en ja, wel af en toe extra belasting op de lagers.

In elk geval bij mij. Na m’n vorige auto is elke illusie van snelheid, bochtjes nemen etc. bij het rijden in een C4 Picasso wel weg hoor!
Ik kocht ‘m natuurlijk vanwege z’n comfort, luxe, praktische indeling enzo

Profiel  

daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370

Gepost: 06 december 2007 02:41 AM
  [ # 12 ]

Paar PK en voornamlijk NM zijn gewoon lekker, niet voor de continu maar af en toe als de motor lekker warm is. Van 80 naar 130 of zo, in 4 of 5, heerlijk zo’n diesel. Is wel weer wat anders als ik in de benzine focus van mijn vrindin stap.
gr C4 110 hdi

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 11 april 2008 04:07 PM
  [ # 13 ]

Re: Chiptuning 2.0 HDiF

ronald1963 schreef:

Vorige week dus laten chippen bij Ziptuning in Utrecht.
Daar meldde men al eerder C4P7 HDi’s te hebben gechipt…
De theorie dat ie van 270 naar 380nm en van 138 naar 164 PK zou gaag (de waarden die ze beloven voor een C5 2.0 HDi), daar geloof ik niets van. Het resultaat is te subtiel om die cijfers te rechtvaardigen.

Al met al is nu mijn voorzichtige conclusie:
.....

Laats met een paar collega’s over het chiptunen gehad en dus dacht ik: laat ik eens even een oude topic naar boven halen.
@ ronald1963:
Hoe zijn je bevindingen over een langere periode? De vorige keer waren het nog voorzichtige conclusies…

Profiel  

ronald1963
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 17 april 2008 08:52 PM
  [ # 14 ]

Re: Chiptuning 2.0 HDiF

ice96 schreef:

@ ronald1963:
Hoe zijn je bevindingen over een langere periode? De vorige keer waren het nog voorzichtige conclusies…

Ben wel tevreden. Schakelt nog steeds even goed (lees: beter dan vóór tuning). Maar ‘t blijft een auto om rustig mee te rijden hè.

Gisteren vanuit ‘t Harde over de A50 naar Eindhoven steeds gassen bij elke gelegenheid. Steeds weer die gedachte: waar ik nu nèt ff 170 haal, zat ik met m’n 270 pk Alfa GT al over de 240 of zo….

Maar verder: ftààstische auto die C4GP Exclusive. Geen spijt van chiptuning, maar of ‘t echt ‘t geld waard is….

Profiel  

ronald1963
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 23 april 2008 04:40 AM
  [ # 15 ]

@Magic_Mike
PK’s: kwenie ... topsnelheid is niet (echt) hoger. Blijft ca 190 na heeele lange aanloop. wel iets pittiger in de omgang zal ik maar zeggen.
Nm: nou, 380nm is ‘t eeeeeeeeeeeeeeecht nie!
K vind t op een Picassootje niet interessant genoeg om ‘m op de rollenbank te zetten.
Wel zou ik serieus meer koppel of pk’s zien zitten. ‘t is een wat lui reagerend blok. Staat ‘t in de 407 bijv. ook om bekend.

Combinatie van iets meer trekkracht met het (nog) soepeler schakelen bevalt erg goed.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook