bovendien hebben de mods het opgegeven
Re: waar het over gaat…..
superpetur schreef:Hallo,
Waar het nu nog over gaat?
Is simpelweg de vraag waarom de injectiemotor na een tijdje draaien bonkend en schuddend gedrag gaat vertone, ongeveer voordat de thermostaat opgengaat zoals het nu lijkt.
Startprobleem is opgelost, dus dat scheelt
Als de oorzaak van het niet lekker lopen is opgelost, komen de afstelling van de halfautomaat en wat andere zaken aan de orde, maar eerst moet de dame eens goed gaan lopen.
Of zal ik een nieuw onderwerp beginnen, omdat dit stuk te lang wordt? Daar hebben we modderators voor is het niet?
MVG, Peter
Weet je wat ? Als jij nou eens racistische taal uit gaat slaan dan bannen we je en gooien we dit topic op slot, zijn we van het hele gezeik af
Ff serieus: gewoon lekker doorgaan. Als jij ermee geholpen bent is het toch prima zo ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter.
schudden van de motor houdt vlg. mij toch in dat niet alle cilinders goed
meelopen.Na alles wat je al gedaan heb,zit ik te demken aan nieuwe bou-
gies(de vorige hebben zoveel vuil gezien,dat ze nooit goed meer zijn)
Bougiekabels?Condensator?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lijkt me niet want als ie de lucht temp sensor eraf haalt is het ok. Dus een mengsel probleem…
heb je dat testje al uitgevoerd peter?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
de proefrit….
Hallo allemaal,
Eindelijk vanmiddag eventjes goed de tijd gehad voor wat rondjes. Eerste een kleintje, rondom het dörp, en deze keer geen inhouden of wat dan ook, dus lkeer doorgetuft naar de plaats van bestemming, 2 km verderop. Geen probleem. Starten in één keer, behalve de eerste keer. Ze slaat wel aan, maar lijkt op dat moment een beetje in te houden, welles/nietes….... op tijd een dotje gas erbij betekent doordraaien, niet op tijd betekent….. nieuwe startpoging en beter opletten…....
Weer thuis, wat aan de cosmetica gedaan (een dame moet er immers goed uitzien nietwaar?) van de achterbank, en met de kids een langer tocthje gepland. Met de waarschuwing van jas mee, telefoon mee en hulpgoederen, zoals WW kaart.
Starten weer vlot, maar in de achteruitschakelen gaf een typisch effect. Omdat de halfautomaat nog wat moet worden bijgesteld, krijgt ze in de achteruit eerder teveel dan te weinig vaart, dus de dame spoot weg…. tot schrik van de achterbank zitters….
Kort en goed, 20 km heen gereden (zelfde weg als waarmee dit lange verhaal begon) geen probleem. Geen inhouden, geen gestotter of gebonk, gewoon een redelijk tevreden brommen vanuit het vooronder.
Verbruik nog niet kunnen achterhalen, wel dat de benzinemeter zich een beetje als een jojo gedraagt tijdens het rijden.
En voor hen die ook half-automaat rijden, ik begin het ook door te krijgen. Gas loslaten, volgende versnelling, en gas weer in de stand die die had voordta je het gas los hebt gelaten. Schakelen gaat bij koude motor goed, en nu bij een warme motor ook naar tevredenheid.
Dan nu de hamvraag, laat ik de zaak zoals ie is, of ga ik voor de originaliteitsprijs? Vandaag alles gedaan met losgekoppelde luchttemperatuursensor, en als dat geen probleem geeft, ga ik dan verder op zoek naar het probleem, of blijf ik zo doorrijden?
Zaterdag naar citromobile eens even de ultieme test, want geheel tevreden ben ik nog niet. Maar de goede ritjes van vandaag geven hoop voor de toekomst.
Wat er aan rpoblemen overblijft? Een waslijst zo lang als een rol wc-papier….... daar kom ik later nog wel op terug.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Even een aanvulling, welke test moet ik nog uitvoeren?
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Volgens mijn herinnering was die luchtsensor voor als je bv.in de bergen
rijdt en je notor is warm maar de inlaatlucht is erg koud dan verrijkt zij
iets om dat te compenseren,als je overschakelt,doe je dat als bij elke
andere auto,je gaat weer normaal je gas algelang de snelheid gas geven.
Dus niet gas op een punt en wachten tot de motor daar is,dat is benzine-
verspilling.En reken maar niet veel meer als 1 op 8.
Bedankt Gerard!
Wat betreft de luchtemperatuursensor…... had ik dat maar eerder geweten….. had me een klein deel van het werk bespaard. Gelukkig is het voordeel wel, dat ik de auto steeds beter leer kennen
En vergget niet, het resultaat is mede te danken aan de reacties hier in het forum, die toch van onschatbare waarde zijn. Zonder die reacties stond er immers slechts een brok dooie techniek, in plaats van een redelijk goed functionerende auto. En wat betreft het verbruik, ik hecht daar weinig waarde aan. Ik rijd benzine, geen LPG (daar kook ik wel op) en heb ook echt gekeken naar een DS/ID zonder LPG. Da’s voor een 23ie versie alleen maar gezond, want ik heb het idee dat een 23ie blok toch wel een tikkie op het randje is van wat het blok wel en niet aankan. Vooral oververhitting en de gevolgen daarvan zijn niet echt leuk, en dat komt nogwel eens voor bij 23ie-eetjes die lekker snel kunnen…..
En lekker aan de kook raken….
Overigens, detail, maar.. tijdens de rit van vanmiddag vergiste een tegenligger zich ook in het vermogen van een 23ie…... De tegenligger wilde voor hem linksaf, en ik moest rechtdoor. Van links kwam over de voorrangsweg een lijnbus, en teon die gepasseerd was gaf ik ff gas. En kleunde gelijk op rem, want die bestuurder in het gele peugeot gebakkie dacht dat ie sneller was dan die ouwe dame van mij….... Helaas voor die gebakjesman, rechtdoor gaat nog steeds voor, en helemaal als het gaat om een DS! Dames gaan voor, kortom, mijn tegenligger was geen heer in het verkeer…. Accelaratie is niet echt van deze tijd, maar je kunt de kracht wel voelen!
En wat betreft het schakelen, het is gewoon de slag te pakken krijgen, en dat lukt steeds beter. Echter, terugschakelen doe ik nog te vroeg, met als resultaat bonken en schudden. Als je het gas loslaat, loopt dat ook niet echt jofel, dan lijkt er toch sprake te zijn van wat verslikken, dan stokt de motor een beetje. Wellicht toch de stationair schreof nog een beetje verder terugdraaien Gerard?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Pas op inschroeven is langzamer en uitschroeven is sneller.Hij mag net
kruipen als hij stationair in de versnelling staat,dus als hij goed staat,
zit je voor het stoplicht met je voet op de rem of in z’n vrij.Dan schakelt
het ook prettiger als hij daarna gelijk gaat koppelen.
citromobile gehaald…
maar vraag niet hoe…..
Tot de file ging het bijna foutloos, op de eerste etappe bij een aquaduct in Firesland begon de dame weer rare schud neigingen te krijgen. De hele voorkant van de auto leek wel te zwabberen, maar dat loste met wat gas erbij snel op.
Tijdens de stop alles even gecontroleerd, niks gevonden. Tweede etappe werd spannender, de temperatuurmeter vroeg om aandacht. Na de terugrit weet ik meer, hoe harde de dame rijdt, hoe hoger de temperatuur meter komt, 115 km is grens tussen wit en rood, 70-80 km is netjes midden in het witte vlak. Wat is hier de oorzaak van?
Eventjes de dame op de staart getrapt, en doorgegaan naar 130, mede om een kolonne trucks in te halen. Echter, bij de afslag merkte ik dat er iets mis was. Afremmend op de motor, begon de oliedruklamp met de stoplamp op te gloeien, en donderde het stationaire toerental volledig in elkaar. Da’s lullig als je voorganger snel dichterbij komt, en hebt geen koppeling om de zaak soepel op te vangen. In de korte file begonnen we ook wat te ruiken, een raar schroeiluchtje oid, maar geen rook of damp of wat danook. Motor maar uit gezet, en weer gestart als er wat ruimte was om door te rijden, en ik heb de file gebruikt om te leren rijden met de ene voet op de rem, en de andere op het gaspedaal. Dit om het toerental voldoende hoog te houden, en niet stil te vallen door een afgeslagen motor. Het werd dus een zeer spannend kwartiertje filerijden. Maar ik had de mazzel dat ik met een nog een aantal anderen over het bruggetje linksaf mochten, en achter de aprkeerplaats op mochten, alwaar de hete dame op de eerste vrije parkeerplek werd neergezet. Kap omhoog, en tot onze grote verbazing ligt de olievuldop naast het kleppendeksle, vastgehouden door het bekende ijzerdraadje. Dat is maar goed ook. Een deel van het blok, en ook de uitlaat besproeid met de nodige oliedruppels. Wie hierover een idee heeft, is van harte welkom…
Ter aanvulling, bij thuiskomst wederom geconstaeterd dat een dikke rubberen slang die uitkomt op het kleppendeksle bij het schutbord, dubbelgevouwen zit, en op die manier afgeknepen wordt, waarachter ook zwarte olie zit. Dat wordt dus vervangen…
Afgezien van deze problemen was het ene eluke dag, en ik heb gelijk een afspraak gemaakt met de specialist, want die was toch ook wel erg nieuwsgierig…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter.
Is het voor jouw mogelijk om een duidelijke foto van het inlaatgedeelte
met luchtfiter en slangen hier te plaatsen of hem naar mij te mailen zodat
ik je wat beter kan helpen wat beteft het stationair instellen,het loskomen
van de vuldop is duidelijk die ontluchtingslang met die knik.Daardoor krijg
je druk in het carter en plopt de dop eraf.
Ik hoop dat die foto lukt.
Gerard.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Peter,
Gefeliciteert met je lange rit ! De test was: haal het koudstart benzine deel eraf als de auto warm is. Lootp ie dan nog goed, druk dan de draad van de lucht tempsensor weer op zn plek. Gewoon nieuwsgierig.
Die zwarte slang die geknakt zit is je carter ontluchting. ( denk ik) Er ontstaat nu te veel druk in je karter en dat drukt je olievuldop van zn plek. En ja dan gaat ie wel stinken met al die olie op het uitlaatspruitstuk!
Ik was nog vergeten om te melden dat ik zondag op citromobiel was.. had ik het kunnen zien!
HElaas!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo allemaal,
Op dit moment heb ik van de drie gekochte slangen er twee geplaatst, de derde, die zorgt voor de carterontluchting zelf, krijg ik er niet op. Ik krijg um wel op het T-stuk denk ik, maar niet op het cartergedeelte onderin zelf. Daar kan ik nu niet bij, dus dat laat ik aan de specialist over.
De foto’s staan in een link via de eerste pagina van dit onderwerp. Nieuwe foto’s heb ik nog niet, moet ik eerst even de camera ophalen, en nieuwe maken. Hoop ik deze week aan toe te komen.
Wat betreft de benzine test, die kan ik als ik terug ben van de specialist wel doen, na 80 km zal de motor wel warm genoeg zijn. Daarna kan ik andere zaken gaan oplossen, zoals het zoeken van andere nieuwe slangen, benzineslangen vervangen in het motorgedeelte en eens kijken hoe de deurbekleding wel op z’n plaats blijft, die valt nu vrijwel van alle deuren af….......
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Even tussendoor: best wel grappig dat je DS iets mankeert en dat je er toch mee kan rijden. Bij een Eend gaat dat wat minder makkelijk (alleen het noodzakelijke zit er op, is dat noodzakelijke defect, dan rijdt ie niet meer).
Niet lukkig bedoeld btw, beter dat ie rijdt dan dat ie stilstaat.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter.
Ik heb de foto’s nogeens zitten te bekijken om mijn geheugen weer op te
frissen.Ik zag aan het begin van het spuitstuk bij de luchtklep een meter
zitten,die dus de gasklepstand meet,ik neem aan dat daar toch verstellingen mogelijk zijn om hem beter af te stellen.En tenslotte heb ik
voor je gezocht naar het injectiesysteem en kwam op
http://www.ds-parts.com/bosch_efaw.htm een site waar je een apparaat kan
huren om de computer uit te lezen voor 20euro p/dag en 50 euro p/week
Ik hoop dat je misschien hiermee weer wat verder komt.Ook kwam ik er
achter dat de koudstartinjector afhankelijk van de temperatuursensor tot
30 sec inspuit.
Gerard.