ik zit me eigenlijk al een hele tijd af te vragen waar bij mij de automatische choke zit. Nu lijkt me dat dat bij de luchtinlaat zit, maar dat weer ik niet zeker. En hoe zit dat eruit?Ik heb een 1.6 TRi(lijkt best op de GTI)
En wat doe ik trouwens aan het niet constant worden van t toerental? Hij slaat dus wel eens af, als je t gas loslaat valt t toerental tever terug.
Kan het er mee te maken hebben dat ik net een andere vuldop voor de motorolie erin heb gezet? Die vorige sloot niet af en had geen filter in de dop zitten.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
volgens mij wordt dat gewoon door je stappenmotor geregeld, die bepaalt de stand van je gasklep als je motor stationair draait en zal je motor iets harder laten lopen als deze koud is.
correct me if i’m wrong
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
hmmmm
ik weet ook niet waar die zit, daar kreeg ik laatst al een vraag over….....
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:hmmmm
ik weet ook niet waar die zit, daar kreeg ik laatst al een vraag over….....
zoek je gaskabel op, volg die naar je gasklephuis, daarbovenop zit een soort motortje (bij mij is ie zwart en cilindervormig) merk magneti (bij mij, kan bij jou anders zijn)
die zorgt ervoor dat je gasklep opengeduwt wordt of gesloten wordt en soms loopt de lucht voor de stationairloop daar ook doorheen.
je kan ook je luchttoevoerslangvolgen naar het gasklephuis, daar moet ie ergens op zitten.
misschien heb je wat aan deze link:
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
dan heb ik die volgens mij niet, want dat heb ik nog nooit daar in de buurt zien zitten. Wat ik wel heb, is een soort sensor lijkt het, die zit tegen de luchtinlaat aan, en als je die er af haalt dan zit er een regelaartje aanvast die schuif je in het blok en die kan draaien. Hij zit bij mij op de kopse kant van de luchtinlaatklep.
De omcirkelde sensor gaat het hier om. En
hier staat ie omcirkeld. Dus volgens mij is dat de automatische choke, wat denk jij?>
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:dan heb ik die volgens mij niet, want dat heb ik nog nooit daar in de buurt zien zitten. Wat ik wel heb, is een soort sensor lijkt het, die zit tegen de luchtinlaat aan, en als je die er af haalt dan zit er een regelaartje aanvast die schuif je in het blok en die kan draaien. Hij zit bij mij op de kopse kant van de luchtinlaatklep.
De omcirkelde sensor gaat het hier om. En
hier staat ie omcirkeld. Dus volgens mij is dat de automatische choke, wat denk jij?>
volgens mij is dat je lucht dinges (weet even de naam niet) meter.
geen idee of jouw bx een stappenmotor heeft ,ik denk het wel. zit ie niet op dat zilveren ding waar je luchtfilter aanzit?
ik weet niet meer precies waar de gasklep zit bij een bx. zoek de gasklep en je vind de stappenmotor.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
dan ga ik zaterdag eens in alle rust kijken wat het probleem is. Ik heb het eenhele tijd geleden al eens gehad, maar dat ging na een poosje gewoon weer over, zonder dat ik het eigenlijk door had….....
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:dan ga ik zaterdag eens in alle rust kijken wat het probleem is. Ik heb het eenhele tijd geleden al eens gehad, maar dat ging na een poosje gewoon weer over, zonder dat ik het eigenlijk door had….....
dat afslaan kan je trouwens redelijk simpel verhelpen hoor:
op je luchtinlaatbuis (die zwarte) zit een schroef, net na dat zilveren ding
ongeveer waar jij het aangegeven hebt:
daar kan je het (althans bij mijn bx gti was dat zo) het stationair toerental mee regelen, gewoon wat hoger zetten. dan start ie makkelijker en valt ie niet meer uit.
misschien zit er dan ook wel geen stappenmotor op bedenk ik me net
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ja, wat die schroef betreft, daar heb ik al eens mee zitten spelen om het stationair toerental mee in te stellen. Misschien dat ik inderdaad de boel gewoon wat hoger zet, maar daarmee denk ik niet dat dat ‘wiebelen’ stopt. Hij pakt op de een of andere manier te laat op als je het gas los laat…maar tis inderdaad een idee!
En die stappenmotor, ik heb geen enkel idee waar die zou moeten zitten, want waar je beschrijft waar ie ongeveer zou moeten zitten kan ik niet vinden…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:ja, wat die schroef betreft, daar heb ik al eens mee zitten spelen om het stationair toerental mee in te stellen. Misschien dat ik inderdaad de boel gewoon wat hoger zet, maar daarmee denk ik niet dat dat ‘wiebelen’ stopt. Hij pakt op de een of andere manier te laat op als je het gas los laat…maar tis inderdaad een idee!
En die stappenmotor, ik heb geen enkel idee waar die zou moeten zitten, want waar je beschrijft waar ie ongeveer zou moeten zitten kan ik niet vinden…
als je motor wiebelt maakt ie te weinig toeren,
dan moet je het gewoon met die schroef afstellen.
motor aanzetten en net zolang aan die schroef draaien tot ie netjes loopt. bij mijn bx liep ie pas netjes toen ie 1000 toeren draaide, vond ik zelf wat hoog maar het werkte perfect.
anders eens nieuwe bougies erin knallen, kost je 5 euro en 2 minuten werk en je motor loopt stukken beter / mooier als de oude een beetje versleten zijn.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
die bougies gaan iets van 15.000km mee toch? Dan zou het weer tijd kunnen zijn. Maar heb niet de indruk dat dat het zou kunnen zijn. Toch maar even proberen, kan geen kwaad en is inderdaad 2 minuten werk, alleen geen 5 euro, maar 12 of 13….....(niet dat dat uitmaakt overigens )
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:die bougies gaan iets van 15.000km mee toch? Dan zou het weer tijd kunnen zijn. Maar heb niet de indruk dat dat het zou kunnen zijn. Toch maar even proberen, kan geen kwaad en is inderdaad 2 minuten werk, alleen geen 5 euro, maar 12 of 13….....(niet dat dat uitmaakt overigens )
ook goed
post nog ff of het gelukt is of niet.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
doe ik! en bedankt voor je info!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:ja, wat die schroef betreft, daar heb ik al eens mee zitten spelen om het stationair toerental mee in te stellen. Misschien dat ik inderdaad de boel gewoon wat hoger zet, maar daarmee denk ik niet dat dat ‘wiebelen’ stopt. Hij pakt op de een of andere manier te laat op als je het gas los laat…maar tis inderdaad een idee!
En die stappenmotor, ik heb geen enkel idee waar die zou moeten zitten, want waar je beschrijft waar ie ongeveer zou moeten zitten kan ik niet vinden…
Die heb je ook helemaal niet; wat metro2005 beschrijft heeft betrekking op de GTI met injectiecomputer; niet op de 16TRI met analoge injectie.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
karel schreef:malle pietje schreef:ja, wat die schroef betreft, daar heb ik al eens mee zitten spelen om het stationair toerental mee in te stellen. Misschien dat ik inderdaad de boel gewoon wat hoger zet, maar daarmee denk ik niet dat dat ‘wiebelen’ stopt. Hij pakt op de een of andere manier te laat op als je het gas los laat…maar tis inderdaad een idee!
En die stappenmotor, ik heb geen enkel idee waar die zou moeten zitten, want waar je beschrijft waar ie ongeveer zou moeten zitten kan ik niet vinden…Die heb je ook helemaal niet; wat metro2005 beschrijft heeft betrekking op de GTI met injectiecomputer; niet op de 16TRI met analoge injectie.
Analoge injectie?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Analoge injectie? Hoe zit dat en waarom?
Even serieus, hoe zit dat, en wat doet dan die bosch module onder de rechter voorstoel?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!