Probleem ZX 1400i, dansende motor…
P.Jager86
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31

Gepost: 12 april 2008 01:10 PM

Sinds een paar maandjes heb ik een zx 1400i. Hier heb ik hopelijk een klein probleem mee.
Mijn motor danst soms in de toeren als hij stationair moet draaien, er komt soms ook een benzinelucht in de auto. Als hij koud is en je geeft volgas in een versnelling dan smoort (verzuipt) hij. Hij wil af en toe ook heel slecht starten want dan smoort hij ook in de benzine. Maar het minste van dit alles is nog het verbruik… Mijn vader had een BX met een 1400 motor volgens hem dezelfde als deze en hij zei dat hij daar 1 op 16 mee kon halen, die van mij doet op het moment 1 op 11 ongeveer. De slangetjes waren poreus en die heb ik vervangen, ik denk voor ik alles er af haal informeer ik hier even of iemand een oplossing of ervaring hier mee heeft. Denk zelf aan de choke??? HELP!!! Benzine is al zo duur hahaha.

Profiel  

katuut
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 244

Gepost: 12 april 2008 01:25 PM
  [ # 1 ]

stappen motor (kun je makkelijk schoonmaken met bijvoorbeeld remmenreiniger / lucht massa meter 20 euri op de sloop

xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2153

Gepost: 12 april 2008 09:59 PM
  [ # 2 ]

Yep, mijn mening ook

Jos van der Voort

Profiel  

Loutre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117

Gepost: 13 april 2008 12:11 AM
  [ # 3 ]

Die ZX 1.4 is toch nog een monopoint injectiesysteem? Met zo’n rond injectiehuis waar aan de buitenkant een soortement van stappenmotor op zit die alleen ervoor zorgt dat de gasklep verder of minder ver open wordt geduwd?! Als die niet meer goed terug gaat, dan zou ie ook erg hoog stationair blijven draaien.

Ik denk eerder dat er een andere sensor is die verkeerde waardes aan de injectiecomputer doorgeeft. Die gaat aan de hand daarvan dan het toerental elke keer bijstellen en voilà...een dansend toerental.

Wat vaak bij deze monopointinjecties doorslijt is de gaskleppositiesensor. Deze is echter niet apart van het gasklephuis te vervangen. Een goede 2e handse op de sloop regelen is dan de oplossing. Nieuw is dat niet te betalen. Wel kijken of -indien een Bosch- het een MA3.0 is of een MA2.2.
Op het forum v.d. AX club www.axclub.net worden er ook vaker voor weinig injectiehuizen aangeboden.

Echter kan het - als het een Magneti Marelli monopoint injectie is - ook nog de MAP sensor zijn. Een Bosch monopoint injectie heeft dit bij mijn beste weten niet. Kijk op de injectiecomputer en je weet of je een Bosch of een Magneti Marelli hebt.

Profiel  

obicham
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 153

Gepost: 13 april 2008 07:35 PM
  [ # 4 ]

Wat vaak bij deze monopointinjecties doorslijt is de gaskleppositiesensor. Deze is echter niet apart van het gasklephuis te vervangen.

Deze is wel apart te vervangen maar niet apart leverbaar.
9 van de 10 klephuizen op de sloop zijn ook al gaar.
De boutjes krijg je los met een torxschroevendraaier waarvan in het midden een gaatje zit.
Een gewone torx heb je niets aan omdat er in het midden van de schroefkop een pinnetje zit.
Als je een goede gevonden hebt op de sloop , de oude sensor precies aftekenen op jouw klephuis(merkstift), dan losdraaien , dan de nieuwe sensor plaatsen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook