Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Weet iemand hoe je de vering van een 2CV met het oude systeem batteurs en frotteurs afgesteld moet worden. Op dit moment staat links en rechts niet gelijk. Dit geeft een leuk effect bij drempels, maar nu is de lol er inmiddels wel vanaf.
Volgens mij kun je het deel wat bij de draagarmlager zit (dit is de frotteur?) instellen. Maar hoe doe je dat? Iemand ervaring?
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De frotteurs zijn alleen voor demping. Afstellen links-rechts hoogte verschil doe je via de trekstangen naar je veerpotten.
De frotteurs kan je wel afstellen en daarmee de demping aanpassen. als links en rechts anders terug komen na induwen van de auto kan er een frotteur vet zijn.
ervaring is dat ze meestal te los staan = niet dempen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aan de batteurs valt niets af te stellen.
De frotteurs daarentegen werken met frictiemateriaal en kun je schoon maken.
Op het frictiemateriaal ontstaat na verloop van tijd een soort glazuur-laagje waardoor de demping verminderd.
Dat laagje kun je eraf schuren met een stukje schuurlinnen.
Als je de frotteur eruit haalt zie je een grote dunne moer zitten die een veer opsluit, als je deze lost valt ie in delen uiteen.
Na het schoonmaken bepaal je de stugheid van de demping d.m.v het vastdraaien van de moer.
Ik draaide ze meestal met de hand zo strak mogelijk en dan 1/2 slag vaster met de sleutel.
Om de frotteur te kunnen monteren heb je een soort wringijzer nodig, die ik online zo gauw niet kan vinden.
Mischien op citromobile eens kijken daar staat elk jaar iemand met gereedschap voor o.a. de eend.
Mocht je er geen problemen mee hebben om eens naar Schiedam te rijden kun je hem ook van mij lenen, pm me in dat geval maar.
Groet, Piet
Frotteurs zijn inderdaad afstelbaar, zowel vóór als achter.
Vóór zitten ze er in ieder geval in (in de draagarm), achter weet ik niet (ergens in de 60’er jaren is Citroën op enig moment overgegaan tot het monteren van batteurs en frotteurs vóór en batteurs en schokbrekers achter).
Afstelling van frotteurs luistert nogal nauw (60 keer heen-en-weer bewegen om de juiste temperatuur te bereiken ), anders dempt hij te strak of juist het tegenovergestelde (dan deint-ie teveel). Bovendien heb je speciaal gereedschap nodig.
Als je mij je mailadres stuurt, kan ik je wat copieën toesturen van het reparatiehandboek
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
He, bedankt voor de nuttige informatie allemaal. Is dus wel te doen allemaal maar is een nauwkeurig werkje dus.
Gisteren de gereviseerde motor in de eend gezet. (oorzaak was een vastgelopen nokkenas lager)
Ik hoor altijd verhalen over “1x starten en dan direct lopen” en neemt dit normaal met een korreltje zout. Maar het kan dus echt! Starterkrans was nog maar half ronde enn…Broem! Maakte een beetje apart geluid zo zonder uitlaat maar draaien als een tierelier.
Jof; ik stuur je effe m’n mailadres voor de afbeeldingen.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Piet Visser schreef:Aan de batteurs valt niets af te stellen
Klopt. Maar je kunt ze wél controleren op hun werking, en het wil nog wel eens vóórkomen dat ze hun werk (het vertragen van de schok van het wiel) niet naar behoren doen.
Controle: schud de batteur verticaal op en neer, de (vul)plug naar boven gekeerd. De batteur is in goede staat als je voelt dat het binnenwerk zich verplaatst (het horen van wrijvingsgeluid is normaal). Sommige batteurs hebben een vulplug, andere hebben een dichtgelaste plug. Bij batteurs met een vulplug kun je zonodig de olie verversen: tap de olie eerst af (zet de batteur een nachtje op z’n kop), en vul daarna weer met 70 cc motorolie (= dus hééééél weinig).
Nou, met de instructies van de frotteurs (heb ik je net gemaild) en de adviezen over de batteurs en de veerpotten moet het nu wel lukken om je 2CV weer “correct” te laten veren
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)